مزایای تعامل حوزه و دانشگاه در کرسیهای آزاداندیشی چیست؟/ منطق از نظر دشمنان یعنی انحصار بمب اتم
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری، رویداد ملی مسابقات دانشجویی کرسیهای آزاداندیشی را پیش از عید نوروز ۱۴۰۰ بهصورت واحدی و استانی برگزار کرد و تیمهای راهیافته به مرحله کشوری مشخص شدند. بر این اساس از نیمه دوم فروردین ۱۴۰۰ مرحله کشوری این رویداد آغاز شد و دانشجویان رقابت نفسگیری را در این مرحله انجام دادند.
دومین دوره رویداد ملی مسابقات دانشجویی کرسیهای آزاداندیشی نیز از بهمن ۱۴۰۰ آغاز شده و اکنون تیمهای راهیافته به مرحله کشوری مشخص شده و صعود کردهاند و برخی رقابتها نی در حال برگزاری است. رقابتهای نهایی و کشوری دور دوم کرسیها هم اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
داوران به تقابل دانشجویان در مباحث علمی کمک کنند
انتشار دورهمیهای حوزه در دانشگاه با طعم تضاب آرا
نکتهای که در مرحله استانی دوره نخست رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی بیشتر نمود داشت، گزارهها و موضوعاتی بود که توسط دانشجویان انتخاب میشد و دغدغه دانشجویان مورد توجه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قرار داشت.
مسئولان برگزاری رویداد استانی کرسی آزاداندیشی سعی داشتند اصول و اخلاق، فرآیندهای علمی و منطقی و طرح مسئله و مهارت فن بیان را در برگزاری این رویداد پررنگتر کنند و داوری نیز بر همان اساس صورت گرفت.
در نخستین رویداد رقابت تیمهای دانشجویی در کرسیهای آزاداندیشی یکهزار و ۴۵۶ تیم شرکت کردند. هر تیم چهارنفره در قالب ۶ موضوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هنری، هنر و معماری و سلامت رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابتها ۸۰۰ عضو داوری در مرحله استانی حضور داشتند و از تعداد یکهزار و ۴۵۶ تیم و برگزاری ۲ هزار کرسی ۲۶۳ تیم به مرحله کشوری راه یافتند.
از سوی دیگر در اجرای دور دوم رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی که مدتی است آغاز شده، واحدهای دانشگاهی با برنامهریزی لازم و بهرهگیری از تجارب دوره نخست سعی دارند که حضور پرقدرت خود در این رویداد نشان دهند تا یکی از تیمهای برنده این رویداد باشند.
اطلاعات تیمهای برنده و محورهای مختلف مرحله پایانی نخستین دوره رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی را اینجا بخوانید.
خبرگزاری آنا در سلسله گفتوگوهای خود با معاونان فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی با عنوان «ترویج روحیه آزاداندیشی» فعالیتهای دانشگاه را با تأکید بر کرسی آزاداندیشی بررسی میکند.
در این بخش از گفتوگو به سراغ نورمحمد علیپور معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج رفتیم تا اقدامات و فعالیتهای این معاونت را در راستای توسعه و گسترش کرسیهای آزاداندیشی در این دانشگاه جویا شویم.
رقابت ۴۶ تیم در رویداد کرسی آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد
آنا: با توجه به برگزاری رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی، وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در چه شرایطی بوده و استقبال دانشجویان از این کرسیها و موضوعات تعیین شده چگونه بود؟
علیپور: استان کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته در حالی با ۸ هزار دانشجو دارای ۱۶ کرسی بود که یکی از تیمهای این کرسیها به مرحله کشوری نیز راه یافت و مقام سوم کشوری را در موضوع خود کسب کرد.
سال ۱۴۰۰ هم شاهد استقبال پرشور دانشجویان در دومین جشنواره و رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی بودهایم و تعداد ۴۶ تیم از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در این رویداد شرکت کردهاند که با توجه به بافت جمعیتی دانشجویان این استان و آمار سال گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.
بیشتر بخوانید:
بیرمقی کرسیهای آزاداندیشی با جنبههای تکلیفی
کرسیهای آزاداندیشی فرصتی برای شکفتن اندیشه دانشجویی
این موضوع بیانگر آن است که کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها نهادینه شده و دانشجویان به اهمیت و تأثیرگذاری آن اعتقاد پیدا کردهاند.
«همفکری دانشجویان» در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی بدون حضور در دانشگاه فایدهای ندارد
آنا: کیفیت و کمیت دور نخست و دوم کرسیهای آزاداندیشی را مقایسه کنید و بگویید چه تعداد تیم دانشجویی در این دو دوره به رقابت پرداختند؟
علیپور: تعداد تیمهای ثبتنامی در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۶ تیم بوده که براساس برنامهریزیهای صورت گرفته شده و اجرای مرحله نخست رویداد در دو واحد دانشگاه آزاد اسلامی گچساران و یاسوج ۲۸ تیم از این استان به رقابت پرداختند و ۱۴ تیم از دو واحد دانشگاه آزاد اسلامی گچساران و یاسوج و پنج تیم از واحد دهدشت به مرحله استانی راه یافتند.
سال ۱۴۰۰ شاهد استقبال پرشور دانشجویان از دور دوم جشنواره کرسیهای آزاداندیشی بودهایم و تعداد ۴۶ تیم از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در این رویداد شرکت کردهاند.در این مرحله که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران برگزار شد، تیمها در چهار محور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به رقابت پرداختند که سرانجام هفت تیم (چهار تیم از محورهای موضوعی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از واحد یاسوج و سه تیم از محور موضوعی فرهنگی و اجتماعی از واحد گچساران) به مرحله کشوری راه یافتند و در مجموع هفت تیم از استان کهگیلویه و بویراحمد براساس مجوز داده شده از سازمان مرکزی به مسابقات کشوری راه پیدا کردند.
این رقابتها با حضور استادان مشاور فرهنگی و دانشجویان از سه واحد دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج، گچساران و دهدشت در واحد گچساران برگزار شد.
دومین دوره رویداد ملی مسابقات دانشجویی کرسیهای آزاداندیشی استان کهگیلویه و بویراحمد توسط ۱۰ استاد مجرب و پنج کارشناس مجری و با حضور معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران، معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت و گچساران و کارشناسان فرهنگی این سه واحد دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
استقبال دانشجویان و خانوادههای آنان در این رویداد ستودنی بود و این رویداد به مدت سه روز با رعایت پروتکلهای بهداشتی و با حضور ۲۰۰ دانشجو، استاد، خانواده دانشجویان و تماشاگران برگزار شد.
آنا: چه راهکاری دارید تا کرسیهای آزاداندیشی از حالت تشریفاتی خارج شده و به گفتوگوی آزاد و جدی تبدیل شود؟
علیپور: در شرایط فعلی که دانشجویان در دانشگاه حضور فعال ندارند و بهنوعی منفعل شدهاند، انتخاب موضوع و اعلام به دانشجویان مناسبتر خواهد بود؛ اما اگر دانشگاهها فعال شوند، حضور فیزیکی دانشجو و تعامل و تبادل اطلاعات موجب میشود که همفکری و هماهنگی دانشجویان بیشتر و مشکلات و مسائل جامعه روشنتر شناخته و شفافسازی شود، دراینصورت راهکارها و پیشنهادها برای بهبود وضعیت به مناظره گذاشته میشود.
آنا: چگونه میتوان از ساختارشکنی، شالودهشکنی و بر هم زدن پایههای هویت ملی در کرسیهای آزاداندیشی جلوگیری کرد؟
علیپور: هر نوع مناظرهای نیاز به تعیین چارچوب و برنامه و نظم دارد و ناظرانی نیز باید بر این رویدادها نظارت کنند و یکی از اهداف کرسیهای آزاداندیشی آموزش نحوه مناظره به دانشجویان است؛ بنابراین اگر نحوه مناظره نهادینه و به یک گفتمان رایج و بابرنامه تبدیل شود، ساختارشکنیها کمرنگ و استدلال و منطق حاکم خواهد شد.
آنا: چگونه میتوان نتیجه کرسیهای آزاداندیشی را در جامعه ساری و جاری کرد؟
علیپور: باید منطق، استدلال، آموزش دانشجویان، پایبندکردن آنان به قانون و رعایت احترام متقابل در برخوردها و نظارت بر اجرا نهادینه شود و اصول مذاکره و مناظره مورد توجه قرار گیرد.
اصل و اساس مذاکره باید بر منطق و عقلانیت استوار باشد و خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ».
آنا: یکی از مؤلفههای اصلی کرسیهای آزاداندیشی تضارب آراست، این تضارب آرا بر فضای کرسیهای آزاداندیشی تأثیر منفی میگذارد یا مثبت؟
علیپور: اساس هر مذاکره و مناظرهای تضارب آراست و اگر این تضادها نباشد و همه یک نظر داشته باشند، مناظره لطفی ندارد، زیبایی مناظره به تضارب آرا، افکار، تفاوتها و گوناگونی نظرات است و تأثیر مثبت دارد و آن موقع است که «فیتبعون احسنه » صورت میگیرد.
کرسیهای آزاداندیشی برای نهادینه کردن منطق، استدلال و عقلانیت بسیار مفید است، ولو به صورت فعلی باشد و این موجب میشود که دانشجویان یاد بگیرند به صورت درست و منطقی باهم برخورد کنند و احترام یکدیگر را حفظ کنند و دنبال استدلال قوی برای مواجهه با رقیب باشند.
آنا: تعامل حوزه و دانشگاه در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی را چگونه ارزیابی میکنید؟
علیپور: تعامل دانشگاه و حوزه و رقابت طلاب با تیمهای دانشجویی بسیار خوب است؛ چراکه طلاب اطلاعات مذهبی و سیاسی بیشتری دارند و موجب روشنگری و تنویر افکار دانشجویان خواهند شد.
آنا: با تبلیغ دشمنان نظام عنوان میشود که طرفداران جمهوری اسلامی فاقد منطق هستند، برای مقابله با این تبلیغ منفی چه باید کرد؟
علیپور: تا منطق از نظر دشمنان اسلام و انقلاب چه باشد، اگر منطق قانونی کردن و آزادی همجنسگرایی، ازدواج با محارم، کشتار مظلومین و سیاهپوستان، انحصار بمب اتم و در نظر گرفتن منافع خودشان و صدها به اصطلاح قانون ضد بشر دیگر باشد، بله ما در برابر این مسائل ایستادهایم و این منطق را هرگز نمیپذیریم.
اما منطق جمهوری اسلامی فطرت، عقلانیت، قرآن و وحی و پیامبران است و اگر آنان به پیامبران اعتقاد دارند، حتی در کتابهای تحریف شده خود پیامبران و آموزههای دینیشان هیچیک از این قوانین ضدبشری را قبول ندارند.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/