دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1400 - 18:20
مروری بر نشست تخصصی جهاد تبیین و روایت سازی رسانه‌ای(۶)؛

راهکارهای رسانه‌ای سرعت‌بخشی به ایجاد قطب اقتصادی در سواحل مکران

استفاده مطلوب از ابزارهای رسانه‌ای در راستای پیشبرد اهداف توسعه‌ای در سواحل مکران و توسعه تجارت با همسایگان به‌عنوان «عامل حداکثرسازی تجارت با همسایگان» یک امر ضروری است.
کد خبر : 643613
4444



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از دماوند، هم‌زمان با دستور جهاد تبیین مقام معظم رهبری، سی و دومین نشست تخصصی رسانه‌ها و اقتصاد با عنوان «جهاد تبیین و روایت سازی رسانه‌ای» در اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی برگزار و در این نشست دو روزه با هدف تقویت ارتباطات فرهنگی و اقتصادی با کشورهای همسایه و با همکاری گروه هسته پژوهشی پدافند رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند نتایج بیش از ۲۲ پژوهش کاربردی استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه شد.


در یکی از مقالات این رویداد با عنوان « راهکارهای رسانه‌ای سرعت بخشی به ایجاد قطب اقتصادی در سواحل مکران»


که توسط سید مجید مطهری ارائه شد، به چگونگی فعالیت‌های رسانه‌ای برای سرعت بخشی به اجرای برنامه‌های توسعه سواحل مکران با تکیه بر توسعه تجارت با همسایگان، پرداخته شده است.


در ابتدای این مقاله ضمن اشاره به اینکه توسعه و آبادانی سواحل مکران می‌تواند راه‌های جدیدی را فراروی توسعه کشور باز کند، آمده است: باید توسعه و عمرانی و به‌ویژه برنامه‌های توسعه اقتصادی در طرح توسعه سواحل مکران بیشتر دیده شود تا تأثیرگذاری بهتری در فرایند اقتصادی کشور رشد پیدا کند، ولی با وجود اجرای بعضی از پروژه‌های این طرح، آن‌چنان که در حد و جایگاه توسعه آن باشد به سواحل مکران توجه ویژه‌ای نشده است.


بر اساس مشاهدات میدانی از منطقه مکران و پیشرفت بسیار کم پروژه‌های تعریف شده برای توسعه سواحل مکران در طول این سال‌ها، نشان می‌دهد که با توجه به مدت‌زمان طی‏ شده می‌توان گفت پیشرفت چندانی نداشته است و با گذشت بیش از ۱۰ سال از عمر طرح توسعه سواحل مکران، حرکت اجرای پروژه‌ها کند است.


نویسندۀ مقاله با اشاره به اینکه موانع تحریمی معمولاً گریبان‌گیر فعالیت‌های اقتصادی دولت است، می‌گوید: بخش خصوصی می‌تواند با روابط نزدیک و مراوداتی که با بخش خصوصی مقاصد تجاری دارد، با محدودیت‌های کمتری مواجه شود و مسیر توسعۀ روابط با همسایگان را هموار کند. در این راستا تشکل‌های بخش خصوصی مثل اتاق‌های مشترک بازرگانی می‌توانند گره‌ها و موانع را از پیش روی تجارت با همسایگان بردارند. باید توجه کرد که درهرصورت کشورهای همسایه اولویت اول در توسعه روابط با ایران هستند.


مطهری تصریح می‌کند: رویکرد دیپلماسی اقتصادی ایران این است که هیچ محدودیتی برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی با کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای همسایه وجود ندارد.


وی در بخش دیگری از این مقاله، استراتژی‌های اصلی رسانه‌ای برای توسعه مکران و تجارت با همسایگان را بدین شرح بیان می‌کند:


۱- گفتمان سازی رسانه‌ای برای ایجاد دسترسی کشورهای قفقاز، CIS و آسیای میانه به آب‌های گرم از طریق ایران


۲- تبدیل کریدور سازی به موضوع اصلی رسانه‌ها


۳- گفتمان سازی برای تبدیل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به پایگاه‌های صادرات مجدد


مطهری همچنین در مورد محورهای فعالیت رسانه‌ها، مواردی از جمله پیگیری، تأیید، مطالبه، تأکید بر اشتراکات، راه‌حل سازی برای مشکلات تجارت بین‌الملل همسایگان و ترغیب آنان برای همکاری را ضروری می‌داند.


اصل مقاله پس از تنظیم نهایی در پایگاه mmedia.Damavandiau.ac.ir قرار خواهد گرفت.


انتهای پیام/۴۱۲۹/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته