دانشکده موضوعی و مسئلهمحور «مطالعات خانواده ایرانی اسلامی» در مسیر ایجاد/ ۳ مؤلفه تعالی علوم انسانی کدامند؟
گروه استانهای خبرگزاری آنا، تیر ۱۳۹۸ حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، آییننامه اجرایی هیئتهای اندیشهورز استانی تعالی علوم انسانی و هنر را به رؤسای استانها، واحدها، مراکز آموزشی و معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی این دانشگاه ابلاغ کرد.
طبق این آییننامه که به جزئیاتی از جمله ارکان، ضوابط و فرآیند اجرایی وظایف هیئتهای اندیشهورز استانی اشاره شده است، راهاندازی هیئتهای اندیشهورز استانی تعالی علوم انسانی و هنر در صدر وظایف معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه قرار دارد تا با ایجاد شبکه گسترده علمی و بهرهگیری از اعضای هیئت علمی و افراد برجسته، زمینه ایجاد تعامل و همکاری بیشتر در درون خانواده دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شود.
بیشتر بخوانید:
از برگزاری کرسیهای ترویجی تا معطلماندن پیشنهادهای علمی
بهروزرسانی تمام سرفصلهای درسی رشتههای علوم انسانی و هنر
از راهاندازی رشتههای کاربردی تا فعالیت در حوزه «حفاظت از حکمرانی محیطزیست»
بر اساس بندهای این آییننامه؛ مأموریت اصلی هیئتهای اندیشهورز مساعدت و مشاورت در قلمرو سیاستگذاری، گفتمانسازی، پایش علمی و تشخیص نیازهای استانی و کشوری، شناسایی ظرفیتهای علمی استان و ارائه پیشنهادهای عملیاتی در راستای تعالی علوم انسانی و هنر بهمنظور تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به مرجعیت علمی و پیوند علوم انسانی و هنر با نظام و جامعه اسلامی است.
در این آییننامه به وظایف هیئتهای اندیشهورز استانی اشاره شده که شامل مواردی ازجمله بازنگری نظام آموزشی و پژوهشی فعلی و تبدیل آن به نظام فعال، پویا و کارآمد از طریق بررسی نقاط قوت و ضعف، شناسایی نیازهای علمی استان و تبیین نظام موضوعات و مسائل بومی، طراحی و ساماندهی محتوایی پایاننامهها، رسالهها، مقالات و نشریات علمی با هدف مأموریتگرایی براساس نظام موضوعات و مسائل واقعی استان، کشف نخبگان باورمند به تعالی علوم انسانی و هنر و حمایت پژوهشی از آنها، ارائه مشاوره به انجمنهای علمی و... است.
برای تحقق این موضوع استفاده وسیع از ایدههای نو، مستندسازی، جمعبندی تجارب، نظرات خبرگان و افراد خلّاق ضروری بهنظر میرسد، هرچند سرعت تغییرات محیطی و ایجاد نیازهای مقطعی در عصر جدید موجب شده تا اغلب سازمانها از اندوختههای فکری پیشینیان بهره بگیرند.
اکنون بیش از دو سال از تشکیل هیئتهای اندیشهورز در استانهای دانشگاه آزاد اسلامی میگذرد. خبرنگار خبرگزاری آنا در راستای رسالت خبری خود و در سلسله گفتوگوهایی با عنوان «اندیشهورزی بر مدار نخبگان» با رؤسای هیئت اندیشهورز در استانها، فعالیت و دستاوردهای این هیئتها را پیگیری و بررسی میکند تا رسانه دانشگاه هم به سهم خود به اطلاعرسانی و ایفای نقش در تعالی علوم انسانی و هنر بپردازد؛ بنابراین در این شماره گفتوگو با منیره سیدمظهری رئیس هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز را میخوانیم.
ایجاد بستر مناسب برای گفتمان علمی و رسیدن به اهداف معاونت علوم انسانی
آنا: هیئت اندیشهورز استان البرز در مدت فعالیت تا چه حد توانسته است معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه را در طراحی فعالیتهای علمی یاری دهد؟
سیدمظهری: معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تیر ۱۳۹۸ آییننامه اجرایی هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر را به واحدهای دانشگاهی در استانها به این قصد و هدف ابلاغ کرد که در درون خانواده دانشگاه با ایجاد شبکه گسترده علمی و بهرهگیری از استادان صاحبنظر و باورمند به تعالی علوم انسانی و هنر زمینه تعامل و همکاری بیشتری را فراهم کنند.
هیئت اندیشهورز دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز هم بر همین اساس از ابتدای فعالیت خود سعی کرد تا با حرکت به سمت ایجاد بستر مناسب برای گفتمان علمی، تشخیص نیازهای استانی و ساماندهی پایاننامهها و رسالهها براساس این نیازها، فعالسازی و راهاندازی نشریات علمی بهعنوان فضایی مناسب برای به اشتراک گذاشتن آرا و اندیشهها و یافتههای تحقیق و شناسایی استادان خلاق و باورمند به تعالی علوم انسانی و هنر، معاونت علوم انسانی دانشگاه را در رسیدن به اهداف یاری رساند.
ضرورت ایجاد اتاقهای فکر در مراکز دانشگاهی
آنا: هیئت اندیشهورز چهقدر در انجام مأموریتهای اصلی و شناسایی ظرفیتهای علمی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی در راستای تعالی علوم انسانی و هنر موفق بوده است؟
تلاش برای فعالسازی مجلات راکد علوم انسانی و راهاندازی مجلات جدید در حوزههای روانشناسی متعالی و معارف دینی و حکمی مورد تصویب نهایی قرار گرفت و اکنون فعالیت آنها آغاز شده است. سیدمظهری: ایجاد اتاقهای فکر بهویژه در مراکز دانشگاهی آن هم در شرایط فعلی امری ضروری و مهم است. بدون شک کارکرد اصلی هیئت اندیشهورز بهمثابه روح و مغز در کالبد یک مرکز بزرگ علمی مانند دانشگاه است تا با دادن مشاوره و کمکهای فکری و عملی، دانشگاه را برای پیشرفت و تحول و سرآمدی یاری رساند.
دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر گامهای بسیار خوب و مؤثری در راستای تعالی علوم انسانی مبتنی بر سه مؤلفه حکمیسازی، بومیسازی و کارآمدی برداشته است و بهنظر میرسد هیئت اندیشهورز همه استانها توانستهاند با بهرهگیری از تبادل افکار و همافزایی علمی، بازوان توانمندی برای این حرکت دانشگاه باشند.
نگاه ویژه به کرسیهای ترویجی، نقد و نظریهپردازی از وظایف مهم هیئت اندیشهورز
آنا: با توجه به وظایف محول شده به هیئت اندیشهورز در ۸ بند آییننامه ابلاغی چه فعالیتهایی صورت گرفته و چه موفقیتهایی حاصل شده است؟
سیدمظهری: نگاه ویژه به کرسیهای ترویجی، نقد و نظریهپردازی و ایجاد فضایی مناسب برای خودباوری و نشاط علمی، تولید دانش بومی، تقویت روحیه مناظره و نقد، تقویت پژوهش و فناوری از وظایف مهم هیئت اندیشهورز در آییننامه ابلاغی بود که مورد اهتمام ویژه هیئت اندیشهورز استان البرز هم قرار گرفت و مورد استقبال بسیار خوب اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان و همینطور دانشجویان مقطع دکتری قرار گرفت.
از دیگر فعالیتهای مهم هیئت اندیشهورز استان، تلاش برای فعالسازی مجلات راکد علوم انسانی و راهاندازی مجلات جدید در حوزههای روانشناسی متعالی و نیز معارف دینی و حکمی بود که مورد تصویب نهایی قرار گرفت و اکنون نیز فعالیت آنها آغاز شده است.
فعالیت مهم دیگر هیئت، فراهم کردن مقدمات و سازوکارهای لازم برای راهاندازی دانشکده موضوعی و مسئلهمحور مطالعات خانواده ایرانی-اسلامی است که بهنظر میرسد بسیار متناسب با نیازهای استان است. مطالعات و تحقیقات دروناستانی و بروناستانی و طرح توجیهی نسبتاً جامعی هم در این زمینه انجام شده که سایر مراحل آن تا کسب مجوز راهاندازی پیش خواهد رفت.
از دیگر فعالیتهای هیئت اندیشهورز استان البرز، شناسایی رشتههای کاربردی و بینرشتهای متناسب با نیازهای استان و البته ظرفیتهای موجود در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان بود. این رشتهها اکنون برای راهاندازی در مسیر بررسی و تصمیمگیری قرار دارد.
آنا: هیئت اندیشهورز تا چه اندازه در بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... استان البرز موفق بوده و چه نتایجی حاصل شده است؟
سیدمظهری: یکی از اقدامات مهم و موفق هیئت اندیشهورز استان البرز، تشویق دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم انسانی و هنر برای شناسایی معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی استان و جهتدهی پایاننامهها و رسالهها برای بحث و بررسی مسائل شناساییشده و ارائه راهحلها و راهکارهای برونرفت از چالشها و مشکلات است.
در این زمینه با همکاری بسیاری از رشتههای علوم انسانی موضوعات خوب و مهمی پیشنهاد شد که دانشجویان علاقهمند در قالب پایاننامه و رساله و زیر نظر استادان راهنما درباره آنها به تحقیق مشغول شده و خواهند شد.
آنا: فرایند اجرایی وظایف هیئت اندیشهورز به چه صورت بوده و آیا مصوباتی از طرف معاونت تأیید و برای اجرا ابلاغ و در واحدهای دانشگاهی عملیاتی شده است؟
سیدمظهری: در طول فعالیت هیئت اندیشهورز استان البرز در زمینههای اصلاح آییننامهها، تقویت و اعتبارسنجی مجلات، توانمندسازی استادان، تدوین کتابهای کمک آموزشی و یا بازنگری کتب، برگزاری کرسیهای علمی مستخرج از رسالههای دکتری و موارد دیگر پیشنهاداتی به مراجع تصمیمگیری در دانشگاه ارائه شد که برخی از آنها پس از بررسی، مورد پذیرش قرار گرفت و به واحدها ابلاغ و عملیاتی شد.
بیشتر بخوانید:
کارنامه هیئت اندیشهورز استان لرستان در یک نگاه
ساختار هیئتهای اندیشهورز اصلاح شود
تمرکز هیئت اندیشهورز بر رفع معضلات استان مرکزی
هیئتهای اندیشهورز در تصمیمگیریها سهیم نیستند
تعامل و هماندیشی با گروههای علمی
آنا: نحوه تعامل و هماندیشی هیئت با مسئولان اجرایی استان و شهرستانها و معاونتها و گروههای علمی دانشکدهها در حل مسائل و چالشها چگونه بوده است؟
سیدمظهری: رسالت اصلی هیئت اندیشهورز در همه استانها ازجمله استان البرز اولی و بالذات برقراری تعامل و نیز هماندیشی با گروههای علمی دانشکدهها و مراکز و حوزههای علمی و نیز معاونتها و مسئولان سازمان برای وصول به اهداف تحول و تعالی دانشگاه است. اگر امروز میتوانیم از عملیاتیشدن تصمیمات مصوبشده هیئت اندیشهورز در دانشگاه استان سخن بگوییم، قطعاً به این معناست که در برقراری تعامل به قدری که گام برداشته شده است، موفق بودهایم.
آنا: دستاورد یا دستاوردهای هیئت اندیشهورز استان البرز در بیش از دو سال و نیم فعالیت مستمر را چه میدانید؟
سیدمظهری: آنچه که در پاسخ به پرسشهای پیش گفته و مطرح شد، همگی حاصل فعالیت هیئت اندیشهورز استان البرز در عمر دو سال و اندی خود است. با این حال امروز که اساس چشمانداز دانشگاه آزاد اسلامی بر تحول و تعالی علوم انسانی استوار است، مهمترین دستاورد فعالیت هیئت اندیشهورز استان البرز جلب توجه استادان و نخبگان دانشگاه و حتی دانشجویان و دغدغهمند کردن آنان نسبت به چرایی و چگونگی تحول در علوم انسانی یا بهعبارت روشنتر چرایی و چگونگی تحول علوم انسانی به سمت علوم انسانی کارآمدی که بتواند دیدهبان و هدایتکننده تکاپوهای خرد و کلان یک جامعه باشد، است و امیدواریم در آینده شاهد ثمرات بیشتر این تلاشها باشیم.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/پ
انتهای پیام/