استقبال از معتمدآریا در حاشیه جشنواره/ مدهآ به باران نظم داد، هملت وحدت را بههم ریخت!
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، اجرای آثار نمایشی خارجی از گروههای ایتالیایی، اسپانیایی و آلمانی در نهمین شب اجراهای سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، این روزها به عامل مهمی برای حضور علاقهمندان و مخاطبان تئاتر در سالنهای متعدد نمایشی تبدیل شده است.
با اجرای آثار متعدد و میزبانی جشنواره تئاتر فجر از گروههای خارجی، علاقهمندان به تئاتر همواره سعی دارند تا نمایشهای بیشتری را به تماشا بنشینند، به طوریکه در یک شب از اجراها در سالن های متعدد نمایشی شاهد حضور چهرههای تکراری از مخاطبان و حتی هنرمندان هستیم.
رفتار تعجب برانگیز مسئولان سالن در اجرای «هملت»
نمایش «هملت» نوشته ویلیام شکسپیر که شب گذشته به کارگردانی توماس اوسترمایر دومین اجرا در جشنواره تئاتر فجر را پشت سر گذاشت، ١٠ دقیقه تاخیر داشت.
مخاطبان زیادی برای این اثر نمایشی به تالار وحدت آمده بودند که از جمله آن حضور فاطمه معتمدآریا بود. از آنجاکه تالارهای نمایشی همواره باعث ارتباط نزدیکتر و صمیمیتر مردم با هنرمندان میشود در این اجرا نیز عموم مردم ضمن گفتوگو با معتمدآریا با این هنرمند پیشکسوت عکس یادگاری میگرفتند.
با نواخته شدن زنگ ورود به سالن، ابتدا ویآیپیها به سالن راه پیدا کردند، نکته حائز اهمیت و تعجب بر انگیز در این زمان این بود که در هنگام ورود تماشاگران به سالن، مسئولان تالار وحدت به دلایل نامعلوم مانع از ورود مخاطبان به سالن شدند. این در حالی بود که حدود ٥٠ نفر از تماشاگران، داخل سالن نشسته بودند.
برخورد راهنمایان سالن، اصلا مناسب نبود و گویا آداب اولیه معاشرت به آنها آموخته نشده است.
این اثر نمایشی شب گذشته 9 بهمن ماه برخلاف اجرای اولیهاش که چیزی حدود 3 ساعت به طول انجامید، مدت اجرای کمتری داشت.
در اجرای آغازین این نمایش با بداههپردازیهای بازیگر نقش هملن زمان اجرا بیش از زمان ثبت شده در جدول اجراها بود اما اجرای دوم چیزی حدود ١60 دقیقه به طول انجامید که نسبت به اجرای شب قبل، ٢٠ دقیقه کمتر شده بود.
برقراری نظم با مدهآ در باران
نمایش «مدهآ» نوشته مهدی شیخوند به کاگردانی کلاراکورونا و مهدی شیخوند شب گذشته 9 بهمن ماه طبق ساعت مقرر و ثبت شده در جدول اجراهای بخش به علاوه تئاتر، روی صحنه رفت.
این اثر نمایشی محصول مشترک ایران و ایتالیا بود که توانست با شکل اجرایی متفاوتی که داشت رضایت مخاطب را به خود جلب کند.
این نمایش که نمایشنامه و متنی کلاسیک داشت، با طراحی لباس و المانهای امروزی به اجرا در آمد. طراحی بسیار جالب در صحنهای که مده آ تصمیم به انتقام می گیرد بسیار جالب و خلاقانه بود چراکه در این بخش نشان داده میشود که اگرچه مده آ مرتکب قتل میشود اما جیسون و کرئون نیز در این جنایت شریک هستند.
اگرچه گاهی زیرنویسها با گفتار هماهنگ نبود و حتی خلاصه بهنظر میرسید اما دیالوگهای نمایش «مدهآ» که ترکیبی از فارسی و ایتالیایی بود با تمهید مناسب زیرنویس، تماشاگران را کمتر دچار سردرگمی میکرد.
انتهای پیام/