تشکیل هستههای فکری و پژوهشی منطبق بر نیازهای آمایشی/ آبزیپروری را با ظرفیت ۲۰ تُن تکمیل میکنیم
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دی ۱۴۰۰ با صدور حکمی ابراهیم گیوکی را بهعنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک منصوب کرد.
گیوکی دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین است و سرپرستی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفرش، معاونت اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین، معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و ... را در کارنامه دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بعد از صدور حکم ابراهیم گیوکی در هشت بند ابلاغی از وی خواست تا برای «استقرار مبانی دینی و فرهنگی و توجه به امر تربیت در کنار آموزش به عنوان رکن اساسی سیاستهای فرهنگی دانشگاه»، «ارتقای کیفیت آموزشی متناسب با نیازهای جامعه در طرح آمایش سرزمین»، «ارتقای سطح پژوهشهای کاربردی و توسعهای و استفاده بهینه از پژوهشهای تحصیلات تکمیلی در حل مشکلات کشور در چارچوب طرح پایش آزاد»، «ارتقای فرهنگ سازمانی و پیادهسازی نظام چابک اداری و ایجاد فرهنگ پاسخگویی و حفظ کرامت انسانی خانواده بزرگ دانشگاه و ذینفعان آن» و «افزایش بهرهوری همه عوامل در چارچوب رسالت دانشگاه با تأکید بر رعایت قوانین و مقررات از طریق اجرای طرحهای سرمایهگذاری با هدف بسترسازی برای نوآوری فناورانه و اشتغال دانشبنیان اعضای خانواده بزرگ دانشگاه» اقدام کند.
بیشتر بخوانید:
هدایت آموزش و تحقیق به سمت مهارتآموزی و پژوهشهای کاربردی
تأمین نیاز نسل جدید دانشجو با تصویب بینرشتهایها
وقتی دانشگاه با روشهای نوین چالشمحور میشود
ماجرای پردیس «سرآبتاوه» دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج به کجا رسید؟
طهرانچی، سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک را مأمور کرد که «صیانت از داراییها و سرمایههای دانشگاه با رعایت انضباط مالی و مدیریت و کاهش هزینههای غیرضرور با تأکید بر استفاده از کالاهای ایرانی بهمنظور تقویت و حمایت از تولیدات داخلی»، «هدایت و هماهنگی یکپارچه بین واحدهای زیرمجموعه استان در چارچوب رسالتها، اهداف و مأموریتهای دانشگاه در سطح ملی و استان و نظارت بر حسن اجرای امور در این واحدها» و «تعامل مؤثر و الهامبخش با هیئت امنا و مسئولان استانی و کمک در جهت توسعه هوشمند منطقهای در استان مبتنی بر طرح آمایش دانشگاه را در استان مرکزی به انجام رساند.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت و بهمنظور بررسی طرح و برنامهها و دستور کارها، اهداف و مأموریتهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک بهویژه در بخش پژوهش و فناوری با ابراهیم گیوکی سرپرست جدید این دانشگاه گفتوگو کرده است که مشروح آن از نظر مخاطبان میگذرد.
آنا: فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در دوره جدید در چه زمینههایی پررنگتر خواهد بود؟
گیوکی: دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان یکی از ستونهای اصلی آموزش عالی کشور با برخورداری از دستاوردهای ارزشمند و بیبدیل علمی و فرهنگی بیش از پیش قادر است که نقش ممتاز خود را در پیشبرد و پیشرفت سند چشمانداز ۲۰ ساله توسعه کشور به سوی اهداف پیشبینی شده ایفا کند.
همانطور که در سند تحول و تعالی دانشگاه ذکر شده، ارتقای جایگاه دانشگاه در تحقق آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و نظام آموزش عالی کشور، تقویت و نهادینهسازی برنامه محوری در فرآیندها و واحدهای دانشگاهی، تقویت فرهنگ مشارکت و تحقق دانشگاه شبکهای و ارتقای بهرهوری و پایداری در تمام فعالیتها از رسالتهای دانشگاه آزاد اسلامی است.
پایبندی و تأکید بر عملیاتی کردن اسناد بالادستی شامل سیاستهای کلی نظام، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نقشه جامع علمی کشور بهخصوص سند دانشگاه اسلامی، انسجام، انعطافپذیری، چابکی، پویایی در هماهنگی، تناسب با بافت کنونی دانشگاه و حاکمیت نگاه فرهنگی، بسترسازی برای هماهنگیهای درونسازمانی، ارتقای همافزایی، ظهور نوآوری و زنجیرهسازی فعالیتهای دانشگاه، توجه به حضور شبکه واحدهای دانشگاهی در گستره وسیع کشوری مبتنی بر نیازهای محلی و اقتضائات بومی و مشارکت حداکثری و فعالسازی ظرفیتهای واحدهای دانشگاهی بهعنوان واحدهای مستقل پاسخگوی نیازهای محلی و در چارچوب جهتگیریهای کلی دانشگاه از برنامههای مهم برای تحقق اهداف و رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک خواهد بود.
شکلگیری کارگروههای تخصصی برحسب ضرورت
آنا: برای تحقق برنامههایی که در بالا اشاره کردید چه اقداماتی در دستور کار دارید؟
گیوکی: برای تحقق برنامههای اشاره شده نیاز به یک ساختار تدوین برنامه داریم که در آن از ساختارهای موجود مانند شوراهای استانی و هیئت رئیسه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی استفاده میشود و در برخی موارد شورا یا کارگروه جدید بر حسب ضرورت شکل میگیرد.
ارتقای جایگاه دانشگاه در تحقق آرمانهای جمهوری اسلامی و نظام آموزش عالی کشور، تقویت و نهادینهسازی برنامه محوری در فرآیندها و واحدهای دانشگاه، تحقق دانشگاه شبکهای و ارتقای بهرهوری و پایداری در تمام فعالیتها از رسالتهای دانشگاه آزاد اسلامی است.براساس شرح وظایف تدوین شده و با توجه به اینکه در استان مرکزی ۱۲ واحد دانشگاهی، چهار مرکز و سه دانشکده مهارت و کارآفرینی وجود دارد، استان مرکزی به نواحی مختلفی تقسیمبندی میشود.
برای راهبری فرآیند تدوین برنامه در استان مرکزی مطابق نظامنامه ابلاغی در هماهنگی و تعامل با دبیرخانه مرکزی و کمیتههای برنامهریزی واحدهای دانشگاهی در تمام مراکز و واحدهای دانشگاهی و نواحی استان مرکزی کارگروههای تخصصی با عنوان کارگروه آموزش، کارگروه پژوهش و فناوری، کارگروه اداری، مالی و عمرانی، کارگروه فرهنگی و دانشجویی، کارگروه دانشکده مهارت و کارآفرینی و در برخی موارد شورا یا کارگروه جدید برحسب ضرورت شکل میگیرد.
برنامههای عملیاتی و اقداماتی که مقرر شده توسط شورای استانی به اجرا درآید، تدوین و سپس جلسات شورای استان مرکزی در ارتباط با تأیید برنامه واحدهای دانشگاهی در سطح استان برگزار و محتوای لازم برای تصمیمگیری در جلسات تهیه و سپس محتواهای تأیید شده توسط اعضای هیئت رئیسه واحدهای دانشگاهی در تعامل با مشاوران برنامهریزی جمعبندی و با هماهنگی مشاوران برنامهریزی و پیگیری امور مربوط به آنها و برگزاری دورههای آموزشی در ارتباط با نظامنامه برنامهریزی، این نظامنامه تدوین میشود.
تعمیق و ترویج فرهنگ نبوی و اهل بیت(ع)
آنا: حوزه فرهنگی یکی از بخشهای تأثیرگذار در دانشگاه آزاد اسلامی است و مقام معظم رهبری هم بارها بر تمرکز روی فرهنگ بهخصوص در دانشگاهها تأکید کردهاند که یکی از این موارد ترویج کرسی آزاداندیشی در دانشگاههاست، برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی چه برنامهای دارید؟
گیوکی: در حوزه فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی ابتدا دنبال تعمیق و ترویج فرهنگ نبوی و اهل بیت علیهمالسلام هستیم و تـلاش بـرای محوربودن و تبلـور علـم، نـوآوری و پاسـخگویی بـه نیازهـای جامعـه در گفتمـان اصلـی اعضـای هیئت علمی و دانشجویان از دیگر برنامهها در حوزه فرهنگی خواهد بود.
توسعه فرهنگ مطالعه، تتبع و تحقیق، تقویت روحیه پرسشگری و حقیقتجویی و یادگیری مادامالعمر، نهادینهسازی تعهد به قانون، اصول اسلامی و اخلاقمداری در تولید و بهکارگیری دانش و پیامدآفرینی مؤثر برای تخلفات، قانونگریزی و پدیدار شدن تعارض منافع از طریق توسعه نظارت اجتماعی و انسجامبخشی به فعالیت واحدهای نظارتی، ترویج فرهنگ کسب و کار دانشبنیـان و فرهنگ کارآفرینـی و ارتقای توانایـی علمی، فناوری و مهارتی افراد با تأکید بر نیازهای جامعه و ایجاد آمادگی برای پذیرش مسئولیتهای شغلی، تقویت مراسم و برنامههای منطبق بر مناسبات دینی مذهبی و ملی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه، تولید محتوای فرهنگی تربیتی در فضای مجازی، تقویت و تعمیق کانونهای دانشجویی و تشکلهای دانشجویی و استفاده از ظرفیت نهادهای خارج از دانشگاه در طراحی و اجرای برنامههای فرهنگی از عمدهترین محورهای دانشگاه در حوزه فرهنگی دانشجویی است.
تقویت دفاتر فرهنگ دانشکدهها با رویکرد ارائه برنامههای متناسب با فضا و بوم هر دانشکده، مهندسی فرهنگی فضای دانشگاه و توجه نهادها و فضای کالبدی در معماری، فعالسازی کمیته تعامل خانواده و دانشجویان، ارائه برنامههای متنوع در راستای رواج سبک زندگی اسلامی ایرانی، ترویج و فعالسازی فریضه امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه، شبکهسازی از استادان انقلابی و دارای روحیه جهادی و اسلامی، حمایت و تقویت فعالیتهای هنری و ادبی دانشجویان و استادان، تقویت برنامههای فوقبرنامه و خلّاقانه برای دانشجویان و استادان و کارکنان، آموزشهای فرهنگی هنری و توانبخشی، برگزاری کرسیهای آزاداندیشی، تأسیس کانون فارغالتحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی اراک و ... از دیگر محورهای کاری و فعالیت دانشگاه در حوزه فرهنگی دانشجویی است.
آنا: در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی چه برنامهای دارید؟
گیوکی: تکمیل طرح مأموریتگرایی آمایشمحور استان مرکزی و اجرای آن، پیگیری امور مربوط به ترفیع سالانه و ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، اصلاح فعالیتهای محوله به اعضای هیئت علمی متناسب با توانمندیهای فرد و رشته تحصیلی در راستای توانمندسازی دانشجویان برای حل مسئله و تبدیل ایده و دانش به ثروت، اصلاح هرم هیئت علمی در رشتههای پرمتقاضی در قالب جابهجایی و مأموریت اعضای هیئت علمی موجود، فراخوان جذب هیئت علمی برای بهکارگیری از نیروهای جوان و انقلابی، پیگیری رشتهها و دانشکدههای موضوعی براساس طرح مأموریتگرایی آمایشمحور استان البرز، تلاش و پیگیری برای جذب حداکثری دانشجو با توجه به ظرفیت واحدهای دانشگاهی براساس تعهدات پیشبینی شده در بودجه سالانه برای کسب درآمدهای شهریهای از جمله محورهای کاری و فعالیت در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در دوره جدید مدیریتی خواهد بود.
افزایش تولید محصولات فناورانه به ۱۰۰ محصول
آنا: پژوهش و فناوری از حوزههایی است که محور حرکت دانشگاهها به شمار میرود؛ ازجمله سرای نوآوری که ستون پیشرفت پژوهش است، در این حوزه چه اهداف و برنامههایی را پیگیری میکنید؟
گیوکی: مجوز سرای نوآوری صنایع خلّاق فرهنگی و هنری، مجوز سرای نوآوری بازیافت و پسماند، راهاندازی سراهای نوآوری ماشینآلات کشاورزی با تکیه بر کشت لوبیا در خمین، سرای نوآوری انار ساوه، سنگ محلات و الیاف مصنوعی و عایقهای رطوبتی دلیجان، تجاریسازی و افزایش درآمد حاصل از فعالیتهای فناورانه و نوآورانه، افزایش شرکتهای محصولات فناورانه و نوآورانه، افزایش تولید محصولات فناورانه به ۱۰۰ محصول، افزایش تعداد شرکتهای دارای مجوز دانشبنیان به ۶، راهاندازی دفاتر مشاوره حقوقی، مالی و بازاریابی برای شرکتهای دانشبنیان، افزایش تعداد مسابقات و چالشهای فناورانه به ۶۰، راهاندازی حداقل یک صندوق حمایت از فعالیتهای فناوری، تشکیل شتابدهندههای تخصصی فناوری و نوآوری و افزایش تعداد طرحهای دانشبنیان محصولات فناورانه به ۲۰ طرح که منجر به دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح شدهاند در حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی پیگیری میشوند.
افزایش تعداد افراد شاغل در هستهها، واحدها و شرکتهای فناورانه به ۱۰۰ نفر، افزایش درآمدهای مالی قراردادهای فناوری و نوآوری براساس برنامه مصوب، افزایش تعداد شرکتهای فناورانه ثبت شده به ۲۰ شرکت، افزایش درآمد شرکتهای مستقر در زیرساختهای فناوری و نوآوری دانشگاه از محل فروش محصولات و خدمات به حداقل ۲۰ هزار میلیون ریال، عقد تفاهمنامه با دستگاههای حاکمیتی ذیربط برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان دانشگاه آزاد اسلامی، افزایش سرانه تعداد مقالات اعضای هیئت علمی به حداقل دو مقاله، تکمیل مجتمع خدمات آزمایشگاهی استان مرکزی و اخذ مجوز آزمایشگاههای همکار و استاندارد، افزایش تفاهمنامه مشترک علمی، آموزشی و تحقیقاتی با دانشگاهها، کارخانجات، مراکز صنعتی فعال و دستگاههای اجرایی در سطح کشور، اجرای طرح پویش ـ اشتغال دانشجویان همزمان با تحصیل و عقد تفاهمنامه با صنایع مختلف، تشکیل هستههای فکری برای توسعه محلی در واحدهای دانشگاهی منتخب در راستای تصمیمسازی و ارائه راهحلهای پژوهشی توسعهمحور منطبق بر نیازهای آمایشی با تمرکز بر فناوریهای نرم و راهکارهای اجتماعی فرهنگی از دیگر برنامههایی است که در حوزه پژوهش و فناوری ادامه یافته و پیگیری هم میشود.
تشکیل کانونهای ارتباط با صنعت، افزایش درآمد حاصل از قراردادهای ارتباط با صنعت، اخذ طرح پژوهشی کلان بروندانشگاهی، تقویت پژوهشهای تقاضامحور و ارائه خدمات مشاورهای به صنایع، سرمایهگذاری و حمایت از ایجاد شرکتهای نوپا با رویکرد نوآوری باز، ایجاد کتابخانه دیجیتال، افزایش تعداد انجمنهای علمی فعال به ۳۰ انجمن، فعالسازی نشریات نیمهفعال و غیرفعال و افزایش کیفیت نشریات علمی، تأسیس حداقل دو نشریه جدید، افزایش تولید و نشر دانش و دستاوردهای پژوهشی بهصورت مکتوب و الکترونیکی شامل مقاله، پتنت، کتاب، گزارشهای علمی، دستورالعمل و استانداردهای فنی، افزایش تعداد برگزاری کرسیهای نظریهپردازی و ترویجی، افزایش درآمد حاصل از تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی، استانداردسازی و تهیه و تأمین زیرساختها و تجهیزات مورد نیاز واحدهای پژوهشی و آزمایشگاهی، برگزاری دورههای آموزشی تخصصی آزمایشگاهی، افزایش تعداد هستههای پژوهشی و مراکز تحقیقاتی مأموریتگرا و مسئلهمحور در استان مرکزی براساس سند آمایش استانی و راهاندازی مرکز تحقیقاتی مشترک با دانشگاههای معتبر جهانی، افزایش پژوهشهای منجر به راهحل شده، افزایش پایاننامههای منجر به قرارداد برونسازمانی شده، تعامل با صنایع و سازمانهای ملی و محلی برای فروش داده، دانش فنی و حق بهرهبرداری از اختراعات و برنامهریزی و برگزاری رویدادهای پژوهشی مانند همایش، جشنواره سالانه، رویدادهای فصلی و ... از دیگر مهمترین برنامهها در حوزه پژوهش و فناوری است.
بیشتر بخوانید:
راهاندازی دبیرستان «معارف و علوم اسلامی» در دستور کار
اقدام حداکثری برای شناساندن دانشگاه و جذب دانشجوی خارجی
ساخت مرکز فرهنگی اربعین و زائرسرای مهران به کجا رسید؟
خیز دانشگاه آزاد اسلامی البرز برای سرمایهگذاری در حوزه فناوری
آنا: در حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه چه برنامهای دارید؟
گیوکی: کاهش هزینههای جاری از طریق کنترل و نظارت بر حسن اجرای قراردادها و انضباط مالی، تجمیع قسمتهای مختلف امور مالی بهمنظور جبران کاهش نیروی انسانی، پرداخت وامهای مختلف به دانشجویان تا ۲۵۰ میلیارد ریال و وام قرضالحسنه به کارکنان تا ۳۰۰ میلیارد ریال در دو سال آینده، توسعه مجموعه دامپروری به ۵۰۰ رأس، تکمیل آبزیپروری به ظرفیت ۲۰ تُن، ساماندهی مجموعهها و امکانات ورزشی در استان البرز بهمنظور بهرهوری بالا و جلوگیری از مستهلک شدن آنها و درآمدزایی، تبدیل به احسن داراییهای با کارآیی کم برای سرمایهگذاریهای درآمدزا، ساماندهی کارکنان و استفاده از آنان در واحدها و مراکزی که کمبود نیرو دارند و استفاده از نیروهای مازاد در واحدهای دیگر بهمنظور جایگزینی با همکاران بازنشسته، تأسیس شرکت تعاونی مسکن استان مرکزی، توسعه شرکت تعاونی مصرف و پیگیری اجرای مصوبات جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی بخشی از برنامهها در این حوزه خواهد بود.
لزوم توسعه کمّی و کیفی مدارس سما
آنا: اصلیترین بخش نظام تعلیم و تربیت براساس سند تحول بنیادین مدرسه است و مدارس دانشگاه زیرنظر معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی فعالیت میکنند، در راستای پیشرفت مدارس سما و دانشکدههای مهارت و کارآفرینی چه برنامهای دارید؟
گیوکی: توسعه کمّی و کیفی مدارس سما، ایجاد و راهاندازی رشتههای جدید فنی و کارودانش در هنرستانهای دخترانه و پسرانه، ایجاد شعبههای دوم مدارس پرمتقاضی، راهاندازی پانسیون مطالعاتی پسرانه سمای اراک، تولید محتوای آموزش الکترونیکی، توسعه هوشمندسازی مدارس، راهاندازی مدرسه کنکور و آموزشهای علمی آزاد دخترانه و پسرانه اراک، راهاندازی اتاق ریاضی و خلّاقیت و اتاق بازی درمانی در مدارس سما اراک، اخذ مجوز برای هنرستان تربیتبدنی سما در اراک، خمین و ساوه از مهمترین برنامهها در حوزه آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی است.
آنا: برنامههای خود را درباره طرحهای تأسیسی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی برای دستیابی به کارآفرینی و اشتغال توضیح دهید.
گیوکی: تأسیس رشتههای میان رشتهای و کاربردی و مورد نیاز صنایع استان مرکزی، تسهیلگری در امور سرمایهگذاری و انتقال تکنولوژی مربوط به صنایع کوچک متوسط و تربیت متخصصان و کارشناسان در آن حوزه در راستای اشتغالزایی و کارآفرینی و توسعه بسترهای نرمافزاری و فکرافزاری برای اثربخشی مطالعات و پژوهشهای کاربردی در زمینه موضوعات استراتژیک، هویت ملی، ریزگردها، آب و فاضلاب و امنیت اجتماعی در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/