تحصیلات چقدر میتواند اشتغال را تضمین کند؟/ فارغالتحصیلان دوره دکتری صدرنشین اشتغالپذیری
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ مهمترین هدف هر فرد برای تحصیل ساختن آینده بهتر است. بسیاری تحصیل را برای دستیابی به شغل مناسب دنبال میکنند در این مسیر برای اینکه مشخص شود آیا افراد مسیر را بهدرستی دنبال میکنند تحقیقات زیادی صورت گرفته تا ارتباط تحصیلات و کار روشن شود.
آمارهای داخلی نشان میدهد که آمار اشتغال فارغالتحصیلان دوره دکتری در بالاترین میزان حدود ۷۱ درصد است و آمار اشتغال فارغالتحصیلان دوره کارشناسی ارشد در رده دوم به میزان ۵۳ درصد، در دوره کارشناسی ۴۱ درصد و در دوره کاردانی ۵۱ درصد است.
بر اساس جدول بالا پایینترین نرخ بیکاری نیز مربوط به مقطع دکتری و کارشناسی ارشد است؛ بر اساس اعلام محمدسعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم به آنا؛ درصدهای اشتغال در مقاطع مربوط به تحصیلات تکمیلی میتواند به جهت جمعیت کمدانش آموخته در این دو مقطع باشد.
در یافتههای تحقیقاتی دیگری به نام «اشتغال پذیری جوانان» مشخص شده که ۶۲.۵ درصد از جوانان شاغل، شغلشان متناسب با تحصیلاتشان نیست. همچنین تنها ۴۳ درصد از دانشجویان به یافتن شغلی متناسب با تحصیلاتشان در آینده امید دارند. این ارقام نشان میدهند که بحرانی در توازن و هماهنگی بین نظام آموزشی و بازار کار وجود دارد.
از سوی دیگر ۴۰ درصد از دانشجویان میگویند که با وجود آنکه به رشته تحصیلیشان علاقه ندارند اما بر اساس آینده شغلی آن رشته را انتخاب کردند و ۱۷ درصد از دانشجویان بیان کردهاند که علیرغم بیعلاقگی به رشته تحصیلیشان بنا به خواست خانواده آن رشته را انتخاب کردهاند. بهعلاوه ۵۷ درصد از دانشجویان ابراز کردهاند که در زمان تحصیل در مدرسه مشاوره مناسبی هنگام انتخاب رشته نداشتند.
بیشتر بخوانید:
اشتغال بهتر در شهرهای توسعه یافته
از طرف دیگر تحقیقات نشان میدهد که جوانان ساکن در استانهای برخوردار از فرصت اشتغال مناسبتری برخوردار هستند. در جداول زیر آمار اشتغال افراد در مناطق مختلف مشخص است. بیشترین درصد اشتغال به ترتیب مربوط به مناطق ۱، ۲، ۴، ۹ و … است که نشاندهنده رشد فعالیتهای مربوط به اشتغال و توانمندسازی و همچنین توجه بیشتر نهادهای سیاستگذار به دانشگاههای این مناطق است؛ مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۶، ۹ در مقایسه با سال گذشته افزایش در میزان اشتغال داشتهاند. کمترین میزان اشتغال مربوط به منطقه ۱ و دانشگاههای مربوط به استانهای بوشهر، فارس و کهکیلویه و بویراحمد است.
ترکیببندی دانشگاهها بر اساس مناطق دهگانه پژوهش و فناوری
در جدول زیر میانگین وزنی درصد اشتغال به تفکیک مناطق پژوهش و فناوری در کل کشور در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مشخص شده است.
توقع نسل جدید از اشتغال
یکی از مهمترین ویژگیهایی که در پژوهشهای بینالمللی در مورد نسل جدید به دست آمده، توجه و اهمیت زیاد به رشد و توسعه فردی است. همچنین وجود ساختارهایی که به آزادی مورد نظر و دلخواهشان نیز خدشهای وارد نشود.
یکی از نکاتی که در رابطه با این نسل بیان میشود ترجیح آنها به ثبات است؛ ثبات اقتصادی، اجتماعی و شخصی. در پژوهشهای بینالمللی مهمترین دلیل اهمیت این نسل به ثبات این است که نسل جدید در حساسترین برهه زندگی خود، یعنی کودکی و نوجوانی، شاهد دست و پنجه نرم کردن خانواده خود با بحرانهای اقتصادی و اجتماعی و از دست رفتن آرامش میانسالی و کهنسالی والدین خود بوده است. همچنین شاید بتوان بحران همهگیری کووید-۱۹ را جدیدترین قطعه از این پازل دانست.
به نظر کارشناسان این دلایل باعث شده این نسل اهمیت ویژهای برای ثبات مالی، ثبات شغلی، تضمین آینده مطمئن (پسانداز و دوران بازنشستگی) و تعادل در زندگی کاری و شخصی خود قائل باشند.
البته همانطور که پیشتر عنوان شد برای ارتباط تحصیلات و کار میتوان به چند نکته اساسی توجه کرد. در ابتدا قبل از دانشآموزان وارد دانشگاه شوند باید از شغل آینده خود تصویر واضحی داشته باشند. اینگونه تحصیلات با شغل آینده هممسیر خواهد شد. به نظر میرسد یکی از دلایلی که باعث شده اشتغال پذیری در دوره دکتری بیشتر شود همسویی شغل و تحصیلات است چراکه تا پیش از ورود به دوره دکتری بسیاری شغل مورد نظر خود انتخاب کرده یا در آن مشغول هستند. از طرفی نیازسنجی بازار کار و همچنین مهارت آموزی از اهمیت ویژهای برخوردار است. بسیاری از تحقیقات نشان میدهد که متقاضیان اشتغال مهارتهای شغلی چندانی ندارند و به همین دلیل نتوانستهاند به شغل مورد نظر خود دست یابند.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/