دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1400 - 19:42

پیام آیت‌الله جوادی آملی به همایش ملی «هزاره شیخ طبرسی»

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی به مناسبت برگزاری همایش ملی «هزاره شیخ طبرسی» در دانشگاه آزاد اسلامی قائم‌شهر، پیامی صادر کرد.
کد خبر : 642028
4444



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از قائم‌شهر، آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی با صدور پیامی به همایش ملی «هزاره شیخ طبرسی» گفت: از خداوند متعال بخواهیم تبدیل به علمایی نظیر علامه شیخ طبرسی‌ شویم چرا که این‌ها در بهترین و عمیق‌ترین مراحل دینی تلاش و کوشش کردند؛ این همان شیعه علمی و تقوی است.


در متن کامل پیام آیت‌الله «عبدالله جوادی آملی» به همایش ملی «هزاره شیخ طبرسی» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر برگزار شد ، آمده است:



أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏


«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی ‏جَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِين ‏وَ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ الْمَهْدِيِّين سِيَّمَا خَاتَمُ الْأَنْبِيَاءِ وَ خَاتَمُ الْأَوْصِيَاء عَلَيْهِما آلَافُ التَّحِيَّةِ وَ الثَّنَاء بِهِمْ نَتَوَلَّی ‏وَ مِنْ أَعْدَائِهِم‏ نَتَبَرَّأ إِلَی اللَّه».


حضور گرانمایه صاحبان علم در همایش ملی جناب شیخ طبرسی(رِضْوَانِ اللَّهِ تَعَالَي عَلَيْهِ) را ارج می‌نهیم و از همه کسانی که با ایراد مقاله بر بار وزنی این مقالات افزودند و کمک کردند حق‌شناسی می‌کنیم.


محور اصلی این همایش الاحتجاج مرحوم طبرسی است که از کتاب اهل بیت و روایات و قرآن کریم درباره مبدا و معاد، وحی و نبوت، ولادت و امامان، اصول و فروع دین چه آنچه مربوط به اسلام است و چه آنچه یهودیان پاسخ دریافت کرده‌اند در ارتباط با یک ملل است.


اساس مطلب آن است که قرآن کریم در عین حال که به فروع دین حرمت می‌دهد اصول دین را گرامی می‌دارد و در بسیاری از آیات ما را به نظریه پردازی دعوت کرده است و در برخی از آیات ما را به گوش فرا دادن و تحلیل رهاورد سمع فراخوانده است در بخش دیگری ما را به ملکوت فراخوانده است کسانی را که اهل رویت ملکوت هستند بر ما معرفی کرد و ما را فرزندان آن بزرگواران معرفی کرد، این‌ها مجموعه آیاتی است که امثال مرحوم طبرسی را وادار به الاحتجاج و یکی را هم وادار به تفسیر قرآن کرده است.


اصل نظریه پرداری را ائمه(علیهم السلام) به ما آموختند که صرف یادگرفتن کافی نیست، اجتهاد در اصول و فروع دین، تفسیر حدیث مهم است همچنین به ما آموخته شد که وقتی به بارگاه ائمه(علیهم السلام) مشرف می‌شویم گذشته از درخواست‌های معمول از آنها بخواهیم که دل‌پژوه، مجتهد، محقق و متحقق خوبی بوده و اهل قلم و بیان خوبی باشیم.


یک زائر وقتی به بارگاه امام معصوم مشرف می‌شود اگر از توده مردم باشد این را به یک معنا می‌خواند اما وقتی یک چهره دانشگاهی و علمی حوزوی مشرف می‌شود می‌گوید که خواهان این هستیم که تبدیل به طبرسی‌ها شویم چرا که این‌ها در بهترین و عمیق‌ترین مراحل دینی تلاش و کوشش کردند این همان شیعه علمی و تقوی است.


چه طبرسی صاحب تفسیر چه طبرسی صاحب احتجاج جانب احترام را به اصول دین داشتند، ذات اقدس الهی ما را به نظریه‌پردازی دعوت کرده است اینکه درباره هر چیزی نظریه بدهیم نه صرفا داشتن نگاه فیزیکی.اگر فقیه اهل نظریه‌پردازی مجتهدانه عمل کند خوب است، نقد کردن حرفه‌ای دیگران نیاز به صیانت جامع دارد دعوت قرآن به نظریه‌پردازی است در سوره مبارکه اعراف ما را به نظریه‌پردازی درباره جامعه دعوت کرده‌اند.


در سوره انعام و اعراف دو مطلب مربوط به رویت و نظر مربوط به ما و پدر ما وجود دارد، در آن بخش ذات اقدس الهی ما را فرزندان پیامبر دانست، اینکه دین پدرمان ابراهیم را بگیریم شما فرزند خلیل الله هستید، ایشان هم نظریه‌پرداز و هم محقق بود.



خدای سبحان می‌فرماید: که او ملکوت سماوات را دید، آن نگاه زمینه دینداری است، از نظریه‌پردازی تحقیق و پژوهش برداشت می‌شود اما منظور ملکوت است، ملکوت آسمان خود آسمان است.


پس نظریه‌پردازی علمی و بالاتر از علمی باید مورد توجه قرار بگیرد، اینکه بدانیم ملکوت جهان به دست کیست بعد از اینکه نظریه‌پردازی در بدنه ملکوت نظام سپهری تمام شد وارد مرحله سوم میشوید و از نظر به رویت می‌رسید از نگاه به دیدن می‌رسید.


رویت یا عالیترین مرحله ملکوت همان نظر است، در قرآن آمده شما نظر بکنید بلکه ملکوت را ببینید نه هیبت آسمان و زمین در بعد فیزیکی را‌.


مرحوم طبرسی در ملکوت به‌سر بردند البته سرزمین طبرستان سرزمین ولایتمداری است از روزگار کهن از سرزمین کهن تا مراکز علمی نجف علمای بزرگی به نظریه‌پردازی پرداختند مسائل مازندرانیه از قلم استادمان شیخ مفید گذشت ، در فهرست مرحوم شیخ طوسی آمده که در کنار توجه به اصول دین فروع دین را نباید از دست بدهیم.


مرحوم طبرسی در کتاب الاحتجاج نظریه‌پردازی را آورده، شیطان در مورد اصول دین رهزنی بیشتری دارد، طبق روایات در میان همه علوم ربانی تفسیر نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و روایات ویژگی‌های دیگری دارد.


مرزها باید مشخص باشند تلاش و کوشش این بزرگواران این بود که بتوانند بگویند توجه به فروع و اصول دین با هم اهمیت دارند و روایات را در آن بگنجانند و طبرسی ها در قرآن کریم و الاحتجاج این‌ها را بررسی کردند.


در میان همه مردانی که درباره مباحث مربوط به دین را بررسی کردند این بزرگواران سهم ویژه‌ای دارند بر همه ما لازم است که حق‌شناسی کنیم.


انتهای پیام/۴۱۲۹/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب