دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1400 - 09:44

راه مقابله با چاقی چیست؟

«بحران انرژی» در سلول‌های چربی می‌تواند با چاقی مقابله کند.
کد خبر : 641822
چربی



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از «نیواطلس»، امروزه با وجود بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و قرنطینه خانگی آمار چاقی به‌شدت افزایش پیدا کرده است. آمار چاقی در سراسر جهان نسبت به قبل تقریبا سه برابر شده است. می‌توان گفت چاقی یکی از عوامل مرگ‌ومیر است، زیرا با خود انواع بیماری‌ها را نیز همراه دارد. اضافه‌وزن بسیار خطرناک است، اما قابل درمان و همچنین قابل پیشگیری است.


دانشمندان راه‌حل‌های زیادی برای مقابله با چاقی پیدا کرده‌اند و به درک جدیدی از درمان آن رسیدند. آن‌ها بر اساس یافته‌های خود به این نتیجه رسیدند که اگر التهاب در سلول‌های چربی ایجاد شود می‌تواند از پیامدهای مضر چاقی جلوگیری کند.


دانشمندان در مطالعه جدید هدف جدیدی را نیز شناسایی کردند که به «بحران انرژی» در سلول‌های چربی تشبیه شده است. بحران انرژی باعث می‌شود تا انرژی از دست رفته با مصرف گلوکز جبران شود. چاقی بر بدن تأثیرات منفی بسیاری می‌گذارد و همچنین افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی‌عروقی و بسیاری از سرطان‌ها را به‌شدت افزایش می‌دهد.


این مطالعه توسط دانشمندان از موسسه کارولینسا سوئد انجام شد. آن‌ها با تجزیه‌وتحلیل بافت چربی از گروه‌های بالینی شروع کردند. آن‌ها یافتند سلول‌هایی که در اثر متابولیزه کردن فسفوکراتین و کراتین تغییر کردند در افزایش وزن نیز تأثیر دارند.


کاهش التهاب در سلول‌های چربی و به حداقل رساندن خطر مقاومت به انسولین می‌تواند در درمان چاقی امری مهم تلقی شود. مقاومت به انسولین به اختلال سلول‌های بدن در جذب گلوکز گفته می‌شود. این عامل باعث ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. دانشمندان بر اساس برآوردها یافتند کنترل مقاومت به انسولین می‌تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای چاقی محسوب شود.


انتهای پیام/۳۰۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته