دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 بهمن 1400 - 12:00
امتیازگیری از مسکو به سبک کاخ سفید؛

پوتین تسلیم هیاهو نمی‌شود/ سود آمریکا از دمیدن در آتش جنگ روسیه با اوکراین

سؤالی که در رسانه‌های جهان مطرح‌شده این است که آمریکا چه سودی از بدتر شدن شرایط و درگیری احتمالی بین مسکو و کی‌یف می‌برد؟
کد خبر : 641725
پوتین بایدن

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، آشفتگی در دولت بایدن در نوع مواجهه با روسیه در ماجرای اوکراین به اوج خود رسیده است. در شرایطی که بایدن اعلام کرده بود که بر اساس اطلاعات رسیده، به‌احتمال‌زیاد روسیه حمله خود به اوکراین را به‌زودی آغاز می‌کند، رسانه‌های خبری در آمریکا به نقل از لوید آستین وزیر دفاع این کشور گفته‌اند ازنظر او، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هنوز به تصمیم قطعی و نهایی در خصوص حمله به اوکراین و نرسیده اما مسکو «به‌صورت شفاف و کاملاً واضحی توانایی گرفتن نقاط مهمی از اوکراین را در اختیار دارد.»


این هشدار بایدن در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز مطرح شد. این در شرایطی است که زلنسکی و سایر اوکراینی‌ها براثر فضاسازی آمریکا به این باور رسیده‌اند که روسیه به آن‌ها حمله خواهد کرد. رئیس‌جمهور اوکراین دیروز مدعی شد که روسیه روز چهارشنبه به این کشور حمله خواهد کرد. این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از آغاز روند تعطیلی سفارت این کشور در کی‌یف پایتخت اوکراین خبر داد. مسکو اما همچنان برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را تکذیب کرده است.


اتفاق وحشتناک ازنظر زلنسکی


سؤالی که در رسانه‌های جهان مطرح‌شده این است که آمریکا چه سودی از بدتر شدن شرایط و درگیری احتمالی بین مسکو و کی‌یف می‌برد؟ نوع فتنه افکنی و تشدید بحران در ماجرای اوکراین به نحوی توسط کاخ‌سفید دنبال می‌شود که باعث شده است زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، کشورهای غربی را و به‌خصوص ایالات‌متحده را به دلیل نوع برخوردشان با مسئله اوکراین موردانتقاد قرار دهد. او گفته است «تصمیم برای خارج کردن نیروهای دیپلماتیک کشورهای ایالات‌متحده، انگلستان و استرالیا از کی‌یف و خارج کردن خانواده این افراد، باعث گسترش ترس» در بین مردم کشورش شده است. زلنسکی در ادامه پا را فراتر از این گذاشت و گفت «من نمی‌توانم مانند سایر سیاست‌مدارانی باشم که از ایالات‌متحده تنها به‌خاطر این‌که ایالات‌متحده است، سپاس‌گزار باشم».


او در شرایطی این صحبت‌ها را بیان کرده که هنوز هم اوکراین از میلیاردها دلار کمک‌های نظامی و اقتصادی غرب بهره‌مند می‌شود. زلنسکی چند هفته پیش با اشاره به صحبت‌های بایدن که گفته بود احتمالاً روسیه طی یک ماه آینده به اوکراین حمله می‌کند، گفته بود «این سیگنال‌ها که از طرف رهبران مورد احترام جهان، آن‌هم به‌صورت کاملاً باز و با زبان غیر دیپلماتیک گفته می‌شود، بسیار خطرناک است. آن‌ها به‌راحتی می‌گویند فردا جنگ خواهد شد. این واقعاً وحشتناک است».


بهانه‌ای برای جنگ


مسئله اصلی در اینجا این است که نگاهی به گفته‌های سیاستمداران آمریکایی نشان می‌دهد آن‌ها از مدت‌ها پیش به دنبال بهانه‌ای جهت تحریم روسیه و به‌خصوص تحریم انتقال گاز این کشور به اروپا بوده‌اند. علت همراهی نکردن آلمان با این مسائل نیز این است که اروپایی‌ها و به‌خصوص آلمان امنیت انرژی خود را با این تحرکات از دست می‌دهند و آمریکا هنوز نتوانسته جایگزین خوبی برای نفت و گاز روسیه به اروپاییان پیشنهاد کند. گفت‌وگوها تازه با قطر آغازشده و هنوز مشخص نیست آیا اروپاییان و به‌خصوص آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری انرژی روسیه حاضر به پذیرش این موضوع هستند یا نه. تا اینجای کار نشان داده‌شده که آمریکا در بین متحدان خود در این مسئله تقریباً منزوی است و آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی حاضر به کمک تسلیحاتی به اوکراین نشده‌اند اما درعین‌حال، مسئله تحریم روسیه را نیز منتفی می‌دانند. این موضوع می‌تواند بر آینده روابط آمریکا با متحدینش تأثیر بگذارد.


دستاوردهای آمریکا از این رهگذر را می‌توان این‌گونه برشمرد:


۱. چنانچه جنگ روی دهد، دستاوردی هرچند کوچک برای بایدن را در عرصه سیاست خارجی برای دموکرات‌ها به همراه خواهد داشت که عبارت است از جرئت اقدام و در افتادن با یک قدرت جهانی. فراموش نکنیم که فرار آمریکا از افغانستان، عدم توانایی برای ایجاد بحران در تایوان و اختلاف در تیم بایدن در مورد توافق با ایران، نقاط ضعف بزرگ کاخ سفید در داخل آمریکا به شمار می‌آیند.


۲. بایدن بدون لشکرکشی و پشتوانه نظامی به دنبال فتنه‌گری و تشدید تنش‌ها در اوکراین و روسیه است تا بتواند از این طریق راهکار خود که تحریم صادرات گاز به اروپا توسط روسیه است را دنبال کند.


۳. مروری بر اظهارنظر مقام‌های آمریکایی در خصوص اینکه به هر بهانه‌ای باید خط لوله انتقال انرژی نورد استریم دو تحریم شود و یا اینکه روسیه به خاطر ماجرای انتخابات ۲۰۱۶ باید توسط دموکرات‌ها تنبیه شود، نشان می‌دهد بحران اوکراین یک نوع انتقام‌گیری از جانب آمریکا است که البته ربطی چندانی به اوکراین ندارد و رویارویی اصلی میان روسیه و آمریکا است.


۴. سرعت بخشیدن به اقدامات آمریکا در توسعه ناتو به شرق و ورود به محیط امنیتی روسیه


۵. افزایش فروش سلاح برای جبران کسری بودجه در آمریکا. بالاترین میزان تورم در ایالات‌متحده از چهل سال پیش تا به امروز، چهار روز پیش رسماً اعلام شد.


۶. القاء این موضوع که روسیه توان حل منطقی موضوعات منطقه‌ای خود را ندارد و درنتیجه به بلوغ سیاسی لازم برای ورود و حل‌وفصل مسائل بین‌المللی نرسیده.


۷. ایجاد وحشت در بخش‌هایی از اروپا به‌منظور نزدیک‌تر شدن به آمریکا و به حاشیه بردن ناتو


۸. ایجاد تردید در کشورهایی که در سال‌های اخیر به دنبال کمرنگ کردن نقش آمریکا بوده‌اند و به‌سوی روسیه گرایش پیداکرده‌اند (با هدف زیر سؤال رفتن پیمان‌هایی که روسیه در آن‌ها محوریت دارد.)


انتهای پیام/۴۱۰۶/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته