![برج فناوری و نوآوری اصفهان به بهرهبرداری رسید](/client/themes/fa/main/img/defultpic.png)
نظریه «از حکمت تا حکمرانی اسلامی» محصول نگاه علمی به نهجالبلاغه است
![خسروپناه](/c-files/2022/02/14/0/1043942.jpg)
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از اصفهان، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه در کنگره بینالمللی «نهجالبلاغه» که بهصورت حضوری و مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد، گفت: مقصود از حکمرانی، معنای متداول آن در جامعه نیست و برخی با برداشتی اشتباه از معنا و مقصود حکمرانی، آن را با سیاست سیاستگذاری و حکومت کردن مترادف میدانند.
بیشتر بخوانید:
بومیسازی نظریه حکمرانی خوب با تأکید بر آموزههای دینی
وی با بیان اینکه حکمرانی متشکل از پیوستگی سه مقوله سیاستگذاری، تنظیمگری و خدمات عمومی است، افزود: در موضوع فضای مجازی ممکن است حکومتی در فضای مجازی دخالت کند؛ اما لزوماً به معنای حکمرانی در این فضا نیست و ابتدا باید سیاستگذاری لازم صورت گرفته و سپس تنظیمگری مطابق با سیاستها انجام شود و در نهایت نوبت به خدمات عمومی میرسد که با تکمیل این فرآیند، خدمات مورد انتظار در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: حال سؤالی که مطرح میشود اینکه آیا در حکمرانی موجود در دنیا به معنای عام آن که از سال ۱۹۸۰ در دنیا مطرح شده و هر کشوری براساس مکتب و اقتضائات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خودش در حال تفسیر آن است، اثر یا نشانهای از معیارها و ملاکهای اشاره شده و مدنظر امیرالمومنین(علیهالسلام) در نهجالبلاغه را با خود دارد یا خیر؟
خسروپناه عنوان کرد: با بررسی و نگاهی محققانه در فرمایش حضرت علی(علیهالسلام) در نهجالبلاغه اعم از ۴۸۰ حکمت، ۲۴۸ خطبه و ۷۹ نامه آن، میبینیم حکمرانی در معنای کامل و منجر به سعادت جوامع در آن آشکار است که باید مورد توجه محققان و اندیشمندان قرار گیرد.
وی، اوج توجه و نمود حکمرانی را در سفارش حضرت امیر علیهالسلام به مالک اشتر در نامه ۵۳ نهجالبلاغه خواند و تأکید کرد: در نامه آن حضرت به سردار خود مالک اشتر که باید به نوعی آن را منشوری جامع از حکمرانی نامید، نظریههای حکمی و معرفتی امام علی علیهالسلام در باب حکمرانی تبیین شده که میتوان الگوی صحیحی از حکمرانی را از آن احصاء کرد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید از حکمت به حکمرانی رسید، ادامه داد: ادای دین به دریای حکمت موجود در نهجالبلاغه نیازمند توجه ویژه پژوهشگران این حوزه است تا نظریهها و حکمتهای مؤثر قابل استفاده مانند اصل ساختارسازی، انسانخواهی، تسهیلگری، واقعگرایی و نظریه «از حکمت تا حکمرانی» که میتواند تعالی موجب علوم انسانی شود مورد بررسی و بهرهبرداری قرار گیرد.
خسروپناه با اشاره به سفارش امام علی علیهالسلام درباره مردمسالاری و توجه به مردم در نامههای امیرالمؤمنین بیان کرد: برخی با متعارض نشان دادن نظریه دولت ـ ملت یا امت ـ امامت با مردمسالاری اشاره شده در نهجالبلاغه، بر نظریه ولایت خردهگیری میکنند، در صورتی که با فهم درست از این کتاب، سفارش امام به مردمسالاری و رسیدگی مداوم به وضع مردم توسط حکام مورد تأکید ویژه بوده است.
وی ابراز امیدواری کرد که با الگوگیری از مباحث و حکمتهای نهجالبلاغه در راستای بهبود سیاستگذاری و استخراج شیوهها و ملاکهای مورد نظر حکمرانی اسلامی و ترویج و تحقق فرمایشات امیرالمومنین(علیهالسلام) در سطح کلان و در حوزههای مختلف اعم از معیشت، امنیت، سلامت، تعلیم و تربیت و سایر حوزهها توفیق داشته باشیم.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/