آغاز عرضه هوشمند میوه شب عید از ۲۰ اسفند/ نظام توزیع اقلام اساسی باید به سمت هوشمندسازی برود
علیرضا جاوید عربشاهی رئیس مرکز امور ارتباطات مجلس و استانهای سازمان تعاونی روستایی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره سیاستهای دولت سیزدهم در حوزه تأمین و توزیع اقلام اساسی اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به سیاست های وزیر جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم درحال حاضر در حوزه تأمین اقلام اساسی مشکلی نداریم و ذخیره کالاهای موردنیاز مردم به خوبی صورت گرفته و انبارها پُر هستند و از طرفی در سازمان تعاونی روستایی نیز برای توزیع کالا و اقلام برنامه ریزی جدی صورت گرفته است. یکی از بهترین راهکارهایی که می تواند در امر توزیع کالا و اقلام موثر باشد و از طرفی جلوی فعالیت دلالها و واسطه ها را بگیرد، استفاده از پلتفرم های هوشمند است.
وی ادامه داد: خوشبختانه با کمک شرکت های دانش بنیان پلتفرم هایی تعبیه شده است تا مردم بتوانند کالاها و اقلام اساسی را از این طریق و با قیمت تنظیم بازار دریافت کنند. متأسفانه در سالیان اخیر ورود دلالان و واسطه ها موجب افزایش قیمت اقلام شده است. ما معتقدیم اگر عرضه به صورت مستقیم صورت گیرد و کالا از تولیدکننده بدون هیچ واسطه ای به دست مصرف کننده برسد، در این صورت بازار به خوبی کنترل خواهد شد. درحال حاضر به سمت مدیریت هوشمند بازار رفته ایم و خوشبختانه این امر نتیجه هم داده است. برای مثال این کار را درباره تخم مرغ و مرغ منجمد انجام دادیم و شاهد بودیم که بعد از اجرای این کار، قیمت این دو اقلام کاهش محسوسی پیدا کرد.
عربشاهی افزود: بنا داریم توزیع هوشمند اقلامی نظیر سیب زمینی، گوشت منجمد گوساله و گوسفند را نیز انجام دهیم و مطمئن هستیم که با این کار جلوی افزایش بی رویه قیمت اقلام اساسی گرفته خواهد شد. با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز نیز قرار داریم، برنامه داریم تا از ۲۰ اسفند ماه به صورت هوشمند اقدام به توزیع میوه شب عید نظیر پرتقال و سیب را با قیمت تنظیم بازار داشته باشیم و جای هیچ نگرانی از بابت تأمین میوه شب عید نیست.
رئیس مرکز امور ارتباطات مجلس و استانهای سازمان تعاونی روستایی تصریح کرد: پلتفرم های مختلفی را برای توزیع هوشمند اقلام اساسی درنظر گرفتیم که یکی از آنها، پلتفرم «هست اینجا» است. به این صورت که مردم به سایت «هست اینجا» مراجعه کرده و پس از انتخاب اقلام مورد نیاز خود، نزدیکترین فروشگاه محل زندگی را انتخاب میکنند و با پرداخت آنلاین در سایت میتوانند سفارش خود را از نزدیکترین فروشگاه تحویل بگیرند، در حال حاضر ۱۶۰ فروشگاه فعال در «هست اینجا» فعالیت دارند که اغلب آنان در تهران و کرج مستقر هستند. در برنامه داریم از طریق این پلتفرم در سراسر کشور از فروشگاههایی که با سامانه «هست اینجا» قرارداد دارند برای توزیع استفاده کنیم. تا وقتی که بین تولیدکننده و مصرف کننده فاصله وجود داشته باشد، نباید انتظار کنترل بازار و کاهش قیمت ها را داشته باشیم و برنامه جهاد کشاورزی و سازمان تعاونی روستایی این است تا این فاصله از بین برود و به نوعی جلوی فعالیت دلالان و واسطه ها گرفته شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره دلایل افزایش قیمت برنج در ماههای اخیر نیز گفت: افزایش قیمت برنج چندین دلیل داشت که اولین آن، تنش آبی و مشکلاتی بود که در امر تولید برنج با آن مواجه شدیم و دلیل بعدی هم این بود که توزیع برنج از سوی کشاورزان و تولیدکنندگان مستقیم به دست مصرف کننده نمی رسید و از همه مهمتر اینکه واسطه ها در حوزه توزیع برنج در بازار فعالیت داشتند. اما برای کنترل قیمت برنج نیز باید این محصول را به صورت هوشمند در بازار توزیع کنیم. در این خصوص برنج شیرودی درحال حاضر کیلویی ۴۲ هزار تومان، برنج تایلندی کیلویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج هندی کیلویی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی کیلویی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان درحال عرضه است.
عربشاهی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دولت مردمی عزم جدی برای توزیع اقلام اساسی به صورت هوشمند وجود دارد و قطعاً حرکت به سمت هوشمندسازی می تواند جلوی فعالیت دلالان را گرفته و در نهایت موجب توزیع اقلام با قیمت تنظیم بازار شود.
انتهای پیام/۴۱۲۷
انتهای پیام/