دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1400 - 17:09
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

بیانیه گام دوم یک نظریه تحولی تمدنی و تمدن ساز دارای الگوی عملی تجربه‌شده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بیانیه گام دوم یک نظریه تحولی تمدنی و تمدن ساز دارای الگوی عملی تجربه‌شده است.
کد خبر : 641376
عاملی



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش «بیانیه گام دوم جهاد تبیین، ضرورت‌ها و راهبردها» که به‌صورت حضوری و مجازی در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد با اشاره به‌نظام برنامه‌ریزی پیشرفت و توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اظهار کرد: باید به این بیانیه به‌عنوان یک نقطه عطف نگریست؛ این بیانیه هم جمع‌بندی چهل‌ساله اول انقلاب است و هم مسیر را برای چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی مشخص می‌کند.


وی ادامه داد: بیانیه گام دوم سند و منشور مهمی است، اگر چه بیانیه خطاب به مردم شریف ایران است اما دلالت‌های جهانی و دلالت‌هایی برای نظام حکمرانی هم در سطح جهانی و هم در سطح ملی دارد. بعضی تصور می‌کنند به دلیل آنکه این بیانیه خطاب به مردم شریف ایران صادر شده، مسئولیتی متوجه نظام حکمرانی نیست و مردم باید اتفاقی را در این راستا رقم بزنند. مردم را خطاب قرار دادن بدان معناست که هیچ‌گونه تغییر و تحول اجتماعی بزرگی صورت نمی‌گیرد؛ مگر اینکه مشارکت مردمی وسیعی اتفاق افتاده و این مشارکت تبدیل به یک خواسته عمومی شود.


وی افزود: واژه گفتمان‌سازی باید ناظر بر تعلیم و تربیت و توانمندسازی جامعه برای انگیزه‌مند شدن نسبت به یک ارزش و هنجاری اجتماعی است. لذا ما به‌راحتی نمی‌توانیم گفتمان را بسازیم؛ گفتمان باید برانگیخته شود. به بیانی دیگر گفتمان‌سازی با فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبدیل به هنجار و ارزش عمومی شود. گفتمان‌سازی یک کار صنعتی نیست که بتوان با ساختن انجام شود. در کارهای صنعتی، صنعت و مواد وجود دارد و ساختن یک امر بدون واکنش کار سختی نیست. گفتمان سازی بستگی به اراده افراد دارد، لذا گفتمان‌سازی در تمدن بستگی به اراده اجتماعی دارد. بنابراین در اراده اجتماعی باید دائماً به منابع اثرگذار و تعلیم و تربیت توجه نمود.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: بیانیه گام دوم یک نظریه تحولی تمدنی و تمدن‌ساز و دارای الگوی عملی تجربه‌شده است. مقام معظم رهبری در این بیانیه تمدن نوین اسلامی را به‌عنوان هدف قرار داده‌اند، شاید ما به کیفیت این هدف‌گذاری توجه کمتری داشته‌ایم. در بازدیدهایی که از پارک‌های علم و فناوری کشور داشته‌ام، به دنبال تمدن نوین اسلامی می‌گشتم. به‌عنوان مثال کارهای مربوط به هوش مصنوعی در چه مسیری حرکت می‌کند.


وی افزود: همان‌طور که می‌دانید اتفاقات و تحولات بزرگ به‌صورت نظام‌مند رخ می‌دهد، این اتفاقات از سازوکار هدفمندی برخوردار هستند و بر مؤلفه‌های خاص تأکید ویژه‌ای دارند، از پراکندگی پرهیز کرده و بنیان‌های اساسی را دنبال می‌کنند. در بازدید از نمایشگاه «ایران ساخت» از دوستانی که دارای شرکت دانش‌بنیان در زمینه هوش مصنوعی هستند پرسیدم اگر کسی از شما سؤال کند بنیادی‌ترین اهداف تمدن نوین اسلامی چیست و حوزه هوش مصنوعی چه پیوندی با اهداف کلیدی تمدن نوین اسلامی دارد؟ چه پاسخی خواهید داشت؟


عاملی تصریح کرد: استقرار عدالت یکی از بنیادی‌ترین اهداف تمدن نوین اسلامی به شمار می‌رود. استقرار عدالت نیازمند آن است که بررسی شود در کدام نقاط می‌توان عدالت را (چه به معنای توزیعی و چه به معنای توجه به حقوق اجتماعی مردم) با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی استقرار بخشید؛ به همین منظور ضرورت دارد هدف استقرار عدالت را دائماً رصد کنیم.


تمدن یک امر پرکار و پیچیده تلقی می‌شود. تمامی آثار تمدنی مادی در تاریخ بشر، محصول تلاش‌های فراگیر و پرکار صنعتگران اهل مهارت، هنر و دقت بوده است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرافت در پدیده تمدن و همه‌جانبه‌نگری آن را به‌عنوان دومین خصوصیت پدیده تمدنی برشمرد و گفت: پدیده‌های تمدنی می‌تواند خصیصه‌های مختلفی را جذب و تکثر را به وحدت، پراکندگی را به یکپارچگی تبدیل کند. امر تمدنی از ماندگاری برخوردار بوده و یک امر مقطعی یا هیجان اجتماعی نیست؛ بلکه امری ادامه‌دار به شمار می‌رود و نسل به نسل در کنار امر تمدنی احساس افتخار می‌کنند. عنصر تمدنی یک عضویت اجتماعی و حس افتخار ملی ایجاد می‌کند. بنابراین از این دیدگاه خود پدیده تمدنی جایگاه لازم را دارد و کار را جلو می‌برد.


مدل راهبردی پیشرفت و عزت رهبری معظم انقلاب (در بیانیه گام دوم) در مبدأ مبتنی بر ظرفیت‌ها و مزیت‌ها و در مقصد با تکیه بر مزیت‌ها خلق ارزش‌های مطلوب در پیوند با تمدن نوین اسلامی است.


وی اذعان کرد: حتماً بیانیه گام دوم یک تحول در نگاه و سازوکار نهادی و اجرایی کشور است و به‌عنوان یک تحول دارای الگوی عملی تجربه‌شده به شمار می‌رود.
مقام معظم رهبری مزیت‌های گذشته ایران انقلابی را در ۴۰ سال گذشته بررسی کرده‌اند. فهم ظرفیت‌ها در جامعه کار هرکسی نیست و نیازمند یک شناخت عمیق از جامعه است. مقام معظم رهبری به‌خوبی ویژگی‌های انقلاب اسلامی درگذشته را فهم و برجسته کرده‌اند، حفظ آرمان‌های انقلاب و صیانت از کرامت خود و اصالت شعارها، توجه به زندگی دنیوی و اخروی به‌صورت توأمان، شعارهای جهان‌شمول و جاودانه انقلاب اسلامی، دفاع از نظریه انقلاب اسلامی، پایبندی به اصول و خطوط اصلی انقلاب در کنار توجه به پدیده‌های جدید، مروت و عزت انقلابی ازجمله آن‌هاست. مقام معظم رهبری تأکید می‌کنند که باید گذشته انقلاب شناخته شود. نمی‌توان چیزی تبدیل به سرمایه شود مگر اینکه سرمایه بودن آن احراز شود، باید مشخص شود در قلک انقلاب چه یافته‌هایی وجود دارد.


استاد دانشگاه تهران با اشاره به بیان شرایط حال در بیانیه گام دوم خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نقطه‌ای که انقلاب هم‌اکنون در آن ایستاده را نیز تبیین می‌کنند و از افتخارات ارزشمند جمهوری اسلامی در عدالت، که جلوه آن در فراگیری زیرساخت‌های اصلی موردنیاز مردم مانند آب، گاز، برق و تأمین امور مرتبط با سلامت و ارتباطات را ترسیم کرده‌اند. این موارد در گذشته محدود به شهرهای بزرگ مانند پایتخت بوده است اما امروز شاهد آن هستیم ۹۹ درصد مردم ایران از گاز برخوردار هستند، این در حالی است که در گذشته تنها چندین شهر ایران (کمتر از ۳۵ هزار خانوار) از گاز برخوردار بودند. اقتدار ایران ظرفیت امروز کشور است، ما پای میز مذاکره‌ای می‌نشینیم که آمریکا و قدرت‌های اروپایی و قدرت شرق آسیا مقابل ما می‌نشینند. ما یک طرف ماجرا هستیم و تمام قدرت‌های دیگر طرف دیگر ماجرا به شمار می‌روند. امروز جمهوری اسلامی ایران به علت اقتدار نظامی، معنوی، فکری و هوشیاری اجتماعی، ظرفیت جهانی پیدا کرده است. این ظرفیت بسیار بزرگ بوده و تغییر ماهیت در چالش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ایجاد کرده است. در حال حاضر چالش در سطح بین‌المللی بین اسلام و استکبار است. معادلات قدرت عوض شده است و قدرت بر مبنای صرفاً توانایی نظامی، مالی، سیاسی یا منطقه‌ای رقم نمی‌خورد. این تقابل اسلام انقلابی و استکبار است که جایگاه دین در معادلات قدرت را تغییر داده است.


عاملی بیان کرد: مردم این کشورها به‌قدری به‌صورت منقطع از فرمان خدا زندگی کرده‌اند که در حال حاضر هر چیزی را ترسیم می‌کنند و به‌عنوان لذت دنبال می‌کنند بدون آنکه به مصالح و حقیقت انسان توجه کنند. جامعه‌شناسی مانند گیدنز که شهرت جهانی دارد، خانواده را بودن دو فرد در کنار یکدیگر تعریف می‌کند و از کلمه انسان استفاده نمی‌کند. بنابراین ایده غلط، رابطه بین یک انسان و یک حیوان یا ۲ هم‌جنس می‌تواند منشأ تشکیل خانواده باشد. طبیعتاً این خانواده، خانواده‌ای نیست که در آن نظام انتقال نسل صورت گیرد. بنابراین بحرانی در این زمینه وجود دارد که منتهی به نابودی جامعه انسانی می‌شود. بیانیه گام دوم یک کشش عظیم و پاسخ‌دهنده به این حسرت بزرگ و خواست اساسی نسبت به تمدن نوین اسلامی ایجاد می‌کند.


وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری آینده را در راهبردهای هفتگانه و در مسئولیت‌پذیری جوانان در تحقق نظام پیشرفت اسلامی ترسیم کرده‌اند. این موارد رویش جدیدی را در مسیر تمدنی با تکیه بر توان جدید و نوآوری‌های بزرگ ایجاد می‌کند. این نوآوری‌ها لزوماً از گروه سنی جوان بیرون می‌آید. مقام معظم رهبری اشاره کرده‌اند که سردار سلیمانی یک جوان و دائماً پای حفاظت از ارزش‌های انقلاب می‌ایستاد. طراوت و نوآوری داشت و ارزش‌های انقلاب در ذهنش پررنگ بود. از عقلانیت راهبردی برای حرکت در مسیر انقلاب برخوردار بود و این‌ها خصلت‌های جوانی است ولو افراد به لحاظ سنی جوان نباشند.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مقام معظم رهبری افق‌گشایی برنامه‌ریزی کشور را تغییر دادند و نظام برنامه‌ریزی را از یک نگاه مقطعی ۵ ساله و چشم‌انداز ۲۰ ساله به افق چهل‌ساله منتقل کردند. ایران بعد از انقلاب، شش برنامه پنج‌ساله را پشت سر گذاشته، ۸ برنامه ۵ ساله دیگر را تا چهل‌ساله آینده در پیش دارد. ایران در این مسیر باید بتواند هم به ظرفیت‌های گام اول و هم به راهبردهای هفتگانه برای گام دوم توجه کند. به عقیده من، مدل تمدنی که در ذهن مقام معظم رهبری وجود دارد، روش برنامه‌ریزی راهبردی جدیدی را ترسیم می‌کند. ممکن است ابعادی از این موارد را در نظام‌های برنامه‌ریزی وجود داشته باشیم، اما این مدل به‌عنوان یک روش به هم پیوسته مدل جدیدی به شمار می‌رود.
مدل راهبردی پیشرفت و عزت رهبری معظم انقلاب (در بیانیه گام دوم) در مبدأ مبتنی بر ظرفیت‌ها و مزیت‌ها و در مقصد با تکیه بر مزیت‌ها خلق ارزش‌های مطلوب در پیوند با تمدن نوین اسلامی است.


مقام معظم رهبری محوری کانونی تحت عنوان امید و خوش‌بینی به آینده را برای گام دوم بیان کرده‌اند. رهبری در این مدل عملاً بر پایه امیدواری و مثبت اندیشی به مزیت‌های چهل‌واره اول انقلاب توجه کرده‌اند. در نظام‌های برنامه‌ریزی چنین اقدامی رایج نیست و نهایتاً چالش‌ها و فرصت‌های بیرونی و موانع و مزیت‌های درونی را بررسی می‌کنند. در نظام‌های برنامه‌ریزی جدید مسئله را تعریف کرده و بر مبنای آن راهبرد طراحی می‌کنند. مقام معظم رهبری هم در مبدأ و هم در هدف به مزیت‌ها توجه کرده‌اند. توجه به هدف مطلوب در روش‌های پسانگر وجود دارد، یعنی بر مبنای هدف مطلوب، مهندسی معکوس کرده و مشخص می‌کنند که باید چه اقدامی انجام داد اما رهبری مزیت‌های دوره انقلاب را استخراج کرده‌اند که همان توصیه‌های ۷ گانه است که در ۴۰ سال اول وجود داشته است. به‌عنوان مثال علم و پیشرفت، معنویت و اخلاق، ظرفیت متناسب با اقتصاد مقاومتی، مرز گذاشتن با دشمن وجود داشته است اما این موارد نیازمند تقویت، استقرار و فراگیری بوده که در بیانیه گام دوم بیان شده است. این تحول از جنس تحولاتی نیست که به یکباره احساس کنید یک اتفاق عجیب و غریبی رخ داده است، بلکه مقام معظم رهبری، به یک تغییر مثبت نهادینه شده و ماندگار توجه کرده‌اند.


وی اضافه کرد: بیانیه گام دوم برخاسته از یک روش سازگار با فطرت است و بدان معناست که این بیانیه یک دلالت جهانی دارد. مقام معظم رهبری از آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت، برادری صحبت می‌کنند و این موارد وجوه مشترک مردم جهان است. امروز در جهان خستگی اجتماعی به دلیل از دست دادن اصول فطری زندگی و از بین رفتن عدالت وجود دارد و متأسفانه یک غم بزرگ "ای کاش داشتیم" و "ای کاش بودیم" در ذهنیت اجتماعی ایجاد شده است و پیشرفت مادی صرفاً تأمین‌کننده پیشرفت معنوی نیست. در دنیای پیشرفته، پیشرفت مادی به وجود آمد، اما در حوزه معنویت دچار بحران و تنهایی مفرط شده‌اند. امروز در ۳ کشور وزیر تنهایی منصوب شده است، زیرا مردم در مدل زندگی مادی خود تنها شده‌اند و نظام خویشاوندی از بین رفته است.


عاملی بیان کرد: مردم این کشورها به‌قدری به‌صورت منقطع از فرمان خدا زندگی کرده‌اند که در حال حاضر هر چیزی را ترسیم می‌کنند و به‌عنوان لذت دنبال می‌کنند بدون آنکه به مصالح و حقیقت انسان توجه کنند. جامعه‌شناسی مانند گیدنز که شهرت جهانی دارد، خانواده را بودن دو فرد در کنار یکدیگر تعریف می‌کند و از کلمه انسان استفاده نمی‌کند. بنابراین ایده غلط، رابطه بین یک انسان و یک حیوان یا ۲ هم‌جنس می‌تواند منشأ تشکیل خانواده باشد. طبیعتاً این خانواده، خانواده‌ای نیست که در آن نظام انتقال نسل صورت گیرد. بنابراین بحرانی در این زمینه وجود دارد که منتهی به نابودی جامعه انسانی می‌شود. بیانیه گام دوم یک کشش عظیم و پاسخ‌دهنده به این حسرت بزرگ و خواست اساسی نسبت به تمدن نوین اسلامی ایجاد می‌کند.


وی افزود: چند روز قبل با ریاست مرکز اسلامی انگلیس صحبت می‌کردم، به گفته وی سایتی در این مرکز قرار داده شده که به معرفی اسلام می‌پردازد. کلیپ‌هایی که به نوعی ارزش‌های اسلام را معرفی می‌کند در این سایت در دسترس عموم قرار داده شده است. تاکنون ۱۰ نفر از طریق این سایت در مدت کوتاه به اسلام گرویده‌اند. این موضوع بیانگر خواسته پررنگ جامعه است و در سال‌های اخیر شاهد به اسلام آوردن بسیاری از افراد در دنیای غرب بوده‌ایم. این افراد با حسرتی به سمت اسلام حرکت کرده‌اند. نامه رهبری به جوانان اروپا با رویکرد برقراری ارتباط مستقیم بین نسل جوان غرب و اسلام تدوین شده است. در واقع دعوت به خواندن بدون واسطه قرآن کریم شده است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مقام معظم رهبری محوری کانونی تحت عنوان امید و خوش‌بینی به آینده را برای گام دوم بیان کرده‌اند. رهبری در این مدل عملاً بر پایه امیدواری و مثبت اندیشی به مزیت‌های چهل‌واره اول انقلاب توجه کرده‌اند. در نظام‌های برنامه‌ریزی چنین اقدامی رایج نیست و نهایتاً چالش‌ها و فرصت‌های بیرونی و موانع و مزیت‌های درونی را بررسی می‌کنند. در نظام‌های برنامه‌ریزی جدید مسئله را تعریف کرده و بر مبنای آن راهبرد طراحی می‌کنند. مقام معظم رهبری هم در مبدأ و هم در هدف به مزیت‌ها توجه کرده‌اند. توجه به هدف مطلوب در روش‌های پسانگر وجود دارد، یعنی بر مبنای هدف مطلوب، مهندسی معکوس کرده و مشخص می‌کنند که باید چه اقدامی انجام داد اما رهبری مزیت‌های دوره انقلاب را استخراج کرده‌اند که همان توصیه‌های ۷ گانه است که در ۴۰ سال اول وجود داشته است. به‌عنوان مثال علم و پیشرفت، معنویت و اخلاق، ظرفیت متناسب با اقتصاد مقاومتی، مرز گذاشتن با دشمن وجود داشته است اما این موارد نیازمند تقویت، استقرار و فراگیری بوده که در بیانیه گام دوم بیان شده است. این تحول از جنس تحولاتی نیست که به یکباره احساس کنید یک اتفاق عجیب و غریبی رخ داده است، بلکه مقام معظم رهبری، به یک تغییر مثبت نهادینه شده و ماندگار توجه کرده‌اند.


وی ادامه داد: عمیق‌ترین جامعه‌شناسان جهانی افرادی هستند که حس ارتباطی قوی‌تری با بستر اجتماعی دارند. به نظر من بدون اختلال مفهومی رهبری توانسته‌اند دوره و زمانه خود را درک کنند و بر مبنای ظرفیت‌های زمانه خود، راهبرد برای آینده ایجاد کند. خود رهبری به نکته‌ای که در زمینه امید و خوش‌بینی در بیانیه آورده‌اند عمل کرده‌اند. امید و خوش‌بینی نباید به‌گزاف باشد بلکه باید بر اساس یک مبنای مشخص صورت گیرد. انسان به امید بر مبنای داشته‌ها دل می‌بندد، رهبری داشته‌ها را بیان و داشته‌های مطلوب‌تری را برای آینده ترسیم کرده‌اند.


اگر به گذشته نگاهی بیندازید درمی‌یابید مردم ایران از گذشته عدالت‌خواه و حساس نسبت به تبعیض اجتماعی بوده‌اند، این خصلت جامعه ایرانی است که به اعتقاد من خصلت جامعه انسانی نیز به شمار می‌رود. این خصلت باعث پیروزی انقلاب شد.


بیانیه گام دوم یک مدل راهبردی جدید برای حرکت از وضعیت خوب به وضعیت خوب‌تر و بهتر به شمار می‌رود.


عاملی تصریح کرد: روحیه انقلابی بیشتر به نداشته‌ها توجه می‌کند اما رهبری در بیانیه گام دوم به روحیه انقلابی مکملی اشاره کرده‌اند که به داشته‌هایتان، سرمایه‌های اجتماعی و انسانی توجه کرده و از این مسیر موانع را برطرف کنید.


در این روش حرکت از آینده مطلوب به حال با مهندسی معکوس صورت می‌گیرد. تمدن نوین اسلامی به اعتقاد من عناصری است که توسط مقام معظم رهبری برجسته شده‌اند که ازجمله آن می‌توان به عدالت اشاره کرد. عدالت بنیان و اساس همه احکام الهی است. اگر عدالت مستقر نشود و مردم احساس تبعیض اجتماعی داشته باشند، این تبعیض اجتماعی باعث خارج شدن از عضویت اجتماعی می‌شود و لطمه بزرگی را در پی دارد. عقلانیت عنصر تمدنی به‌شمار می‌رود و راهگشاست. عقل با فکر فرق می‌کند، عقل نفس را کنترل می‌کند و انسان ناب و خوب را تحویل می‌دهد.


در مدل پسانگر از وضعیت مطلوب ترسیم شده برای آینده به حال منتقل می‌شویم با این سؤال که امروز چه اقدامی باید صورت گیرد تا فردا به هدف مطلوب دست پیدا کنیم.


وی افزود: ما باید مردم ایران را با تمامی خصلت‌هایشان به‌خوبی بشناسیم و دریابیم با چه خصلت‌هایی می‌توان این مسیر را طی کرد؟ اگر مردم را به‌درستی نشناسیم نمی‌توانیم مسیر را به‌خوبی دنبال کنیم.


ایرانیان استقلال گرا و حساس نسبت به سلطه و مداخلات آمرانه فردی و اجتماعی هستند و ما باید در فرهنگ‌سازی به آن توجه کنیم و بتوانیم در مسیر توانمندتر کردن جامعه حرکت کنیم بدون آنکه تعرضی به استقلال فردی داشته باشیم.


اگر به گذشته نگاهی بیندازید درمی‌یابید مردم ایران از گذشته عدالت‌خواه و حساس نسبت به تبعیض اجتماعی بوده‌اند، این خصلت جامعه ایرانی است که به اعتقاد من خصلت جامعه انسانی نیز به شمار می‌رود. این خصلت باعث پیروزی انقلاب شد. امام خمینی (ره) می‌فرمایند: «عواملی که باعث بقای انقلاب می‌شود، همان عواملی است که باعث پیروزی انقلاب شد.» باید این موارد را حفظ کرد، یکی از این موارد که امام راحل (ره) همواره بر آن تأکید داشتند کار برای خدا و دیگری انگیزه مردم بود. اگر کار برای خدا صورت گیرد انقلاب رشد کرده و کمال پیدا می‌کند و کسی در مسیر ظلم حرکت نخواهد کرد و عدالت را زیر پا نخواهد گذاشت.


ایرانیان استقلال گرا و حساس نسبت به سلطه و مداخلات آمرانه فردی و اجتماعی هستند و ما باید در فرهنگ‌سازی به آن توجه کنیم و بتوانیم در مسیر توانمندتر کردن جامعه حرکت کنیم بدون آنکه تعرضی به استقلال فردی داشته باشیم.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جامعه به قدرتمندتر شدن نیاز دارد، این قدرتمند شدن و توانمندشدن جامعه در مسیر توسعه آگاهی و تبیین اجتماعی حرکت می‌کند و باید و نباید نمی‌تواند به تنهایی کافی باشد. باید بتوانیم همراهی از طریق توانمندتر شدن را فراهم کنیم. امروزه استقلال‌گرایی عنصر مشترک نسل جدید در دنیا به شمار می‌رود. امروز یک عنصر ذهنی که تحت تأثیر کاربر شدن در فضای مجازی ایجاد شده است و افراد بر اساس آن "احساس کسی بودن" دارند، این افراد خود را اثرگذار می‌دانند و یک فرد معمولی می‌توانند علاقه‌مند جمعیتی بزرگ را جذب کند.


خصلت دیگر جامعه ایرانی، حریت و آزادگی است که این آزادگی را از فرهنگ امیرالمؤمنین (ع) و عاشورا آموخته‌اند. اگر به حریت اجتماعی جامعه ایرانی توجه نکنیم، نمی‌توانیم تمدن تحولی ایجاد کنیم.


وی اضافه کرد: خصلت دیگر با هم‌بودن و برای یکدیگر تلاش‌کردن است. تکه‌تکه کردن جامعه و اجتماع یکی از بزرگترین خطاها به شمار می‌رود. باید بتوانیم افراد را با سلیقه‌های مختلف پای خصلت‌های فطری که حکیم انقلاب طرح می‌کنند مجتمع کرده و این مسیر تمدنی را طی کنیم. باید به دارایی‌ها و حساسیت‌های فردی و اجتماعی در حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی اهمیت دهیم.


استاد دانشگاه تهران با اشاره تحولات و پیشرفت در ژاپن گفت: همان‌طور که می‌دانید تمامی تحولات اخیر ژاپن را به دوره میجی نسبت می‌دهند. میجی به بومی‌سازی، اهمیت دادن به تولید داخلی، توجه به تولید ناخالص داخلی اهمیت می‌داد و بر این باورد بود که باید دروازه‌های ژاپن را به سمت جهان باز کرد. بعد از ۲۶۰ سال در جامعه ژاپن باز بودگی رخ داد، و شاهد خروج از انزوای این کشور به کمک فرهنگ‌سازی اجتماعی، اقتصادی با تکیه بر روحیه ملی‌گرایی و تولید و مصرف کالاهای محلی بودیم.


عاملی بیان کرد: «تنو» یکی از امپراتوری‌های ژاپن بود و تلاش کرد هویت‌بخشی به هویت ژاپنی داشته باشد. بعضی از عناصر هویت‌بخش نیز برای ما تعجب‌برانگیز و البته غیرشرعی است مثل خودکشی. تنی از اموری مثل راه سامورایی، شکوفه‌های گیلاس، مراسم چای و گل‌آرایی حتی خودکشی آبرومندانه به سبک ژاپنی و تولید ناخالصی ملی را به‌عنوان سمبل‌های ملی و ژاپنی بیان و تبدیل به یک گفتمان هویتی کرد. در خصلت‌های مسلمان انقلابی ایرانی باید خصلت‌های مشترک و تأکید شده را پیدا کرد و این موارد نیز باید نمادسازی اجتماعی شود.
امسال در مراسم ۲۲ بهمن شکوه پرچم ایران به‌خوبی نمایان شد و این بسیار مهم است که ذیل پرچم جمهوری اسلامی مقوله‌های تمدنی، فرهنگی، اجتماعی، دستاوردها و ساخته‌ها و عناصر تمدنی معنا پیدا کند.


وی با اشاره به خصیصه‌های انقلاب اسلامی برگرفته از بیانیه گام دوم خاطرنشان کرد: پایداری و استقرار انقلاب یکی از این خصیصه‌ها است. مقام معظم رهبری به دنبال فرآیندهایی که منجر به پایداری و استقرار جمهوری اسلامی می‌شود، هستند. حفظ هویت انقلابی دومین خصیصه انقلاب اسلامی است که این بیانیه مورد تأکید قرار گرفته است. و استقامت و پایداری خصیصه دیگر مردم در دوره انقلاب اسلامی است که البته مبنای این استقامت خداخواهی و توحیدگرایی است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی وفاداری به ارزش‌های انقلاب با تأکید بر استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی ایران، عدالت‌گستری، پیشرفتگی و توسعه همه‌جانبه، نقش‌آفرینی محوری به‌عنوان قدرت بزرگ در سطح منطقه‌ای و جهانی را به‌عنوان دیگر خصیصه انقلاب برگرفته است بیانیه گام دوم برشمرد.


وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در کنار راهبردهای هفت‌گانه یک هویت ایجاد کرده‌اند، هویت به معنای بودن و نبودن و محصول یک «لااله‌الاالله» و وجود امر ایجابی و امر سلبی در کنار یکدیگر است تا مرزها را روشن کند. مقام معظم رهبری در کنار این ۷ خصلت تلاش کرده‌اند هم امر ایجابی و هم امر سلبی را ذکر کنند. در علم و پژوهش عدم توصیه به سو استفاده از دانش تأکید شده است. دانش می‌تواند به نیرنگ تبدیل شود. عبور از مرزهای علم و پیشتازی به‌عنوان امر ایجابی، جوشاندن چشمه دانش در جامعه به‌عنوان امر ایجابی، عدم هراس از تحریم مالی و علمی به‌عنوان امر سلبی به شمار می‌روند. در معنویت و اخلاق، تبیین و تدقیق اخلاق علمی در رابطه با معنویت و علم، رد موضوعیت علم بدون اخلاق به‌عنوان اقدامات ایجابی و سلبی مطرح شده است. ارتقای شعور معنوی و وجدان اخلاقی جامعه و پیشگیری از شکل‌گیری کانون‌های ضد معنویت به‌عنوان اقدامات ایجابی و سلبی فرهنگ مبنا عنوان شده است.


عاملی تصریح کرد: تمدن‌سازی یک تحول عظیم با تکیه بر ظرفیت‌ها و مزیت‌هاست، تمدن امری است که سررشته تاریخی دارد. ما باید به تاریخ قبل از انقلاب برگردیم و خصلت‌های تمدنی اسلام به خصوص بعد از ورود اسلام به ایران را شناسایی کنیم و از آن گلواره‌های تمدنی استخراج کنیم که مورد پذیرش اجتماعی قرار گیرد.


امسال در مراسم ۲۲ بهمن شکوه پرچم ایران به‌خوبی نمایان شد و این بسیار مهم است که ذیل پرچم جمهوری اسلامی مقوله‌های تمدنی، فرهنگی، اجتماعی، دستاوردها و ساخته‌ها و عناصر تمدنی معنا پیدا کند.


وی در پایان گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی را با نگاه به بنیان‌های تمدن نوین اسلامی و اقدامات راهبردی و مؤلفه‌های اثرگذار تدوین کرده است، این موضوع در دستور جلسه قبل شورا بود. خوشبختانه رئیس‌جمهور در بیانات خود به جایگاه مرجعیت سند گام دوم تأکید داشته و بر این باور بود برنامه‌های ۵ ساله باید از این سند تأثیر بگیرد. سیاست‌های کلان که مجمع تشخیص مصلحت نظام با نظر مقام معظم رهبری ارائه می‌کنند، اسناد بالادستی را نیز باید ذیل این معنا بازسازی کنیم. باید مرجع اصلی این ۷ محور بر مبنای بنیان‌هایی که در ۴۰ ساله اول ذکر شده‌اند پایه‌گذاری شود. تغییر گفتمانی با هدف، جامعه پردازی منجر به مطالبه مؤلفه‌های بیانیه گام دوم در جامعه و تبدیل شدن آن به یک فرهنگ اجتماعی و انفاذ آن در سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی باید رخ دهد. در محور اول با تقسیم کار ملی سند، آموزش و پرورش و صدا و سیما نقش محوری و کلیدی در گفتمانی شدن بیانیه گام دوم دارند. دانشمندان نیز نقش مهمی را در این راستا ایفا می‌کنند. تغییر نظام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی به افق گشایی ۴۰ ساله و بازتعریف تقسیم کار ملی و تدوین مؤلفه‌ها و شاخص‌ها، معطوف به اهداف تمدن نوین اسلامی با رویکرد تأثیرگذاری بر ۸ برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌رود. امید است مجموعه تلاش‌ها، ما را به شاخصه‌های مهدوی نزدیک کند.


انتهای پیام/۴۰۴۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب