دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1400 - 12:05
گزارش آنا؛

«زهره فکور صبور» قربانی جدید فضای مجازی

چندی پیش «زهره فکور صبور» با مصرف بیش از ۱۰۰ قرص اقدام به خودکشی کرد و برخی معتقدند که انتشار مطالبی در فضای مجازی با محتوای رابطه این فرد با یک تهیه‌کننده، این بازیگر را به سمت خودکشی کشانده است.
کد خبر : 645773
زهره

به گزارش خبرنگار حوزه آسیب‌های اجتماعی گروه جامعه خبرگزاری آنا، یازدهم اسفند ماه سال جاری بود که خبر خودکشی یکی از بازیگران شناخته‌شده کشور روی خروجی خبرگزاری‌ها و کانال‌های خبری قرار گرفت. خبر از این قرار بود که زهره فکور صبور به دلیل مصرف ۱۰۰ قرص، اقدام به خودکشی کرده و بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده است. خودکشی این بازیگر ۴۳ ساله در حالی رخ داد که وی از لحاظ اقتصادی و جایگاه اجتماعی وضعیت خوبی داشت، چراکه بحران‌های اجتماعی و وضعیت نامناسب اقتصادی جزو عواملی محسوب می‌شود که می‌تواند افراد را رفته‌رفته به فکر خودکشی بیندازد. مشابه این اتفاق را در فروردین‌ماه سال جاری نیز شاهد بودیم؛ جایی که خبر خودکشی آزاده نامداری دست‌به‌دست می‌شد. نکته قابل‌توجه در این زمینه این است که هر دو نفر نسبت به وضعیت سینما و شرایطی که کار بازیگری برای آن‌ها به وجود آورده است، انتقادات بسیاری داشتند.


برای مثال زهره فکور صبور بارها اعلام کرده بود که «انتظاراتش از حوزه بازیگری هرگز برآورده نشد و در جایی نیز اعلام کرده بود که برای ماندن در صحنه باید بعضاً دست به اقدامات غیراخلاقی بزنید و من هرگز برای در صحنه سینما ماندن دست به هر کاری نمی‌زنم و به‌نوعی به هر قیمتی در صحنه نخواهم ماند». درست است که زهره فکور صبور انتقادات بسیاری را از نحوه به‌کارگیری بازیگران در سینما و استفاده تهیه‌کنندگان از بازیگران خاص داشت، اما این انتقادات در حدی نبوده که وی را به سمت خودکشی بکشد، لذا قطعاً عوامل دیگری نیز باید دست‌به‌دست هم داده باشند تا وی را به این اقدام ناپسندیده بکشاند.


چه عواملی افراد را به سمت خودکشی می‌کشاند؟


ازآنجاکه در حال حاضر زندگی آپارتمانی جای زندگی سنتی را گرفته است، بنابراین اعضای یک خانواده به جای آنکه بیشتر با خانواده خود مأنوس باشند، برای حل مشکلات و پاسخ به دغدغه‌هایشان به سراغ فضای مجازی می‌روند. امروزه دست هر نوجوانی یک گوشی تلفن همراه است و به‌نوعی کمتر کسی را می‌توان یافت که از نرم‌افزارهایی نظیر اینستاگرام و تلگرام و ... استفاده نکند. همه این حرف‌ها به این دلیل گفته شد که به تأثیر فضای مجازی بر زندگی مردم و اقناع افکار عمومی نسبت به موضوعات مختلف پی ببریم.


جامعه شناسان بر این باورند که یکی از دلایلی که می‌تواند در خودکشی مؤثر باشد، بازی با آبروی افراد است و درباره خودکشی زهره فکور صبور نیز اخیراً در فضای مجازی افشاگری‌هایی درخصوص رابطه این بازیگر با یک تهیه‌کننده مطرح شده بود و برخی معتقدند که این اقدام در تصمیم این بازیگر در خودکشی بی‌تأثیر نبود؛ بنابراین بازیگری که خودش از نحوه به‌کارگیری بازیگران از سوی برخی تهیه‌کنندگان انتقاد داشت حالا به‌واسطه افشاگری‌های یک فرد در فضای مجازی، خودش را نیز در آن جمع از بازیگران می‌بیند و با اینکه برخی معتقدند این افشاگری‌ها از اساس کذب بوده اما به دلیل اینکه این افشاگری‌ها در فضای مجازی دست‌به‌دست شده است، طبیعی است که دیگر نتوان جلوی آن را گرفت.


شاید اگر از این حیث به نحوه تأثیر فضای مجازی بر افکار عمومی و بازی با آبروی افراد نگاه کنیم، طرح صیانت از فضای مجازی که اخیراً در دستور کار مجلس قرار گرفته است، حداقل می‌تواند جلوی چُنین اقداماتی را بگیرد. تأثیر فضای مجازی روی افکار عمومی امروز غیرقابل‌انکار است و با اینکه از این فضا اگر در راستای اقدامات مفید استفاده شود، قطعاً مؤثر خواهد بود اما به گفته پلیس امروزه منشأ ۶۰ درصد آسیب‌های اجتماعی رخ داده در جامعه و بزه‌های صورت گرفته فضای مجازی است، لذا کنترل این فضا بدون اینکه ضرر و زیانی به افرادی که از این فضا در راستای کسب درآمد استفاده می‌کنند، وارد کند، می‌تواند در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد.


خودکشی زهره فکور صبور بهانه‌ای شد تا به دلایلی که می‌تواند افراد را به فکر خودکشی بیندازد بپردازیم. طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی از هر ۱۰۰ هزار نفر که در کشور فوت می‌کنند ۶ نفر خودکشی کرده‌اند. با اینکه این آمار نصف میانگین جهانی است اما همین تعداد نیز قابل‌توجه است. بحران‌های اجتماعی و اقتصادی، زندگی آپارتمانی و تأثیر فضای مجازی بر زندگی افراد و حجم بالای تولید اخبار منفی در ایران همگی از جمله عواملی است که می‌تواند موجب افسردگی افراد شده و درنتیجه زمینه خودکشی را فراهم کند. عواملی که در خودکشی زهره فکور صبور نیز شاهد آن بودیم؛ بنابراین ضروری است که دولت تلاش کند تا اولاً جلوی شکل‌گیری بحران‌های اجتماعی را بگیرد و ثانیاً با کنترل فضای مجازی، اجازه شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی از طریق این فضا را ندهد تا درنتیجه شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی نظیر خودکشی در کشور باشیم.


انتهای پیام/۴۱۷۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته