دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محسن صرافی در گفت‌وگو با آنا:

به کارگردان «لایه‌های دروغ» نگفتیم معنی این تشویق‌های کنایه‌آمیز چیست!

طبق ادعای محسن صرافی، کارگردان «لایه‌های دروغ» تصور می‌کرد کسانی که در سالن نسبت به فیلم واکنش نشان می‌دادند، از کار خوششان آمده!
کد خبر : 641158
سومین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر

به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، چهلمین جشنواره فیلم فجر با تمام حرف و حدیث‌ها و حواشی‌اش به پایان رسید. حاشیه‌هایی که بارها و بارها این رویداد مهم هنری کشورمان را تحت‌الشعاع قرار دادند و کیفیت آن را زیر سوال بردند. یکی از مهم‌ترین حواشی مربوط به جشنواره امسال حضور چند فیلم سینمایی با کیفیت هنری پایین در این رویداد بود، آثاری که اکثرا در حد و اندازه جشنواره فجر نبودند و با اعتراضات و انتقادات فراوانی مواجه شدند.


اولین فیلم این دسته که در برج میلاد به نمایش درآمد، «لایه‌های دروغ» بود، فیلمی در ژانر اکشن که اثری از قصه، شخصیت‌پردازی و منطق داستانی در آن وجود ندارد و همه چیز آن شبیه به فیلم‌های دهه ۵۰ و ۶۰ است، دورانی که قهرمان قصه در قامت یک بزن بهادر به دل لشکر شخصیت‌های منفی می‌زند و یک‌تنه همه را از شکست می‌دهد. در زمان اکران این فیلم در جشنواره بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه سالن نمایش برج میلاد را ترک کردند و گروهی که در سالن ماندند هم با روش‌های مختلف (خندیدن، سوت زدن، تشویق کردن، هو کردن و...) نسبت به فیلم واکنش نشان دادند.


با وجود این موج اعتراضات اما سازندگان این فیلم به خصوص رامین سهراب که نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر نقش اصلی فیلم بود اعتقاد داشتند این فیلم اثر ویژه‌ای در تاریخ سینمای ایران است و بعید نیست که در اختتامیه جشنواره نیز مورد توجه هیئت داوران قرار بگیرد و چند جایزه مرتبط با بخش‌های اکشن بگیرد! حالا که جشنواره به پایان رسیده و «لایه‌های دروغ» به جز نقدهای تند و تیز و تمسخر، چیز دیگری از جشنواره دشت نکرد با محسن صرافی یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم گفت‌وگو کردیم، کسی که در نشست رسانه‌ای پس از فیلم نیز سعی می‌کرد جواب سوالات نیش و کنایه‌دار خبرنگاران را خودش بدهد.


به کارگردان «لایه‌های دروغ» نگفتیم معنی این تشویق‌های کنایه‌آمیز چیست!


آمادگی برای نقدهای تند و تیز!


تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لایه‌های دروغ» در ابتدا با اشاره به این مسئله که پیش از اکران فیلم در جشنواره انتظار واکنش سخت از طرف خبرنگاران و منتقدان را داشته، اظهار کرد: من سال‌هاست که در سینمای ایران دارم کار می‌کنم و با فیلم‌های دیگری هم در جشنواره فجر بوده‌ام. ما در نشست خبری هم گفتیم که جسارت کردیم وارد ژانر اکشن شدیم و یکی از جنبه‌های جسارت این بود که فیلم را برای اصحاب رسانه در سالن برج میلاد نمایش دهیم، به همین دلیل قبل از اکران انتظار چنین واکنش‌هایی را داشتم.


صرافی با اعلام این موضوع که دلیل اصلی تشویق‌های اعتراضی و خنده‌های منتقدان در سالن سینما را به کارگردان فیلم انتقال نداده، عنوان کرد: رامین سهراب با توجه به اینکه از کودکی در ایران نبوده، شناخت دقیقی از رفتارهای کنایه‌آمیز هم نداشت و طبیعتاً برداشت دیگری از این اتفاقات داشت و من ترجیح می‌دادم که این مسائل را برایش باز نکنم. به همین دلیل هم در زمان اکران فیلم در برج میلاد تصور می‌کرد همه از تماشای فیلم خوشحالند و قهرمان داستان را تشویق می‌کنند!


وی افزود: این کارگردان بیش از اینکه ایرانی باشد، فنلاندی است و من در آن موقعیت با خودم گفتم بگذاریم که حال خوبی داشته باشد و این مسیر را ادامه دهد چرا که تازه شروع کرده و به انرژی‌ها و حال خوب نیاز دارد، ما که سعی کردیم این اتفاق برایش بیفتد، امیدوارم از سمت رسانه هم در زمان اکران فیلم این اتفاق بیفتد.


به کارگردان «لایه‌های دروغ» نگفتیم معنی این تشویق‌های کنایه‌آمیز چیست!


با تشکر از فارابی و حمایت‌هایش


تهیه‌کننده «لایه‌های دروغ» درباره انتقادات تخصصی اهالی رسانه نسبت به کیفیت و محتوای فیلم نیز گفت: حتماً هر انتقادی توسط بچه‌های رسانه برای ما ارزشمند است. من می‌دانم که این دوستان چه فیلم‌هایی را دوست دارند و قبل‌تر در سینمای ایران با چه فیلم‌هایی مواجه بودیم و با این تجربیات تاحدودی ذائقه تماشاگر و به‌خصوص اصحاب رسانه مشخص است. به نظرم برای آنها نیز لازم بود که این تجربه اتفاق بیفتد. من اصلاً ادعایی درباره این فیلم ندارم، تجربه خوبی بود و فکر می‌کنم نتیجه این تجربه برای سینمای ایران در سال‌های آتی مشخص می‌شود.


محسن صرافی در انتهای صحبت‌هایش با اشاره به نقش بنیاد سینمایی فارابی در شکل‌گیری این اثر و حمایت‌های مادی و معنوی این سازمان از فیلم «لایه‌های دروغ» گفت: فارابی از لحاظ مالی در ساخت این پروژه مشارکت داشت، ولی علاوه بر مشارکت مالی، حمایت‌های معنوی داشتند که خیلی ارزشمندتر از مسائل مالی بود و این به نظر من ارزشمند است.


وی اضافه کرد: حمایت‌های اصلی فارابی بسیار فراتر از مسائل مالی یا هماهنگی با ارگان‌های مختلف برای ساخت این فیلم بود و اگر بخواهم آن حمایت‌ها را با جزئیات مطرح کنم از حوصله بحث خارج می‌شود. در مجموع اینکه آن‌ها سعی کردند به یک تیم تولید مشترک کمک کنند که سینمای ایران بالنده‌تر در عرصه‌های دیگر پیش برود.


انتهای پیام/۴۱۷۳/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته