دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 بهمن 1400 - 17:10
یک متخصص ویروس شناسی:

مبتلایان به اُمیکرون تا ۲۵ روز ناقل هستند

استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: فرد مبتلا به اُمیکرون ۷ تا ۱۰ روز نیاز به استراحت دارد، اما احتمال انتقال سه تا چهار هفته پس از ابتلا وجود دارد.
کد خبر : 640330
امیکرون



به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، «حسین کیوانی» در برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد، درباره مدت استراحت افراد هنگام ابتلا به اُمیکرون گفت: ۷ تا ۱۰ روز فرد پس از ابتلا نیاز به استراحت دارد، اما احتمال انتقال سه تا چهار هفته پس از ابتلا وجود دارد.


وی ادامه داد: دو تا پنج روز قبل از بروز علائم اُمیکرون به این ویروس مبتلا شده‌ایم و باید حتما فاصله با افراد رعایت شود و استفاده از ماسک ضروری است؛ اگر واکسیناسیون گسترده را نداشتیم، تلفات ناشی از اُمیکرون بیشتر می‌شد و احتمال به وجود آمدن سویه دیگری از ویروس وجود دارد.


استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: ۲۰ درصد مراجعه کنندگان کودکان هستند؛ مرگ بیشتر در افراد با سن بالا و بیماری‌های زمینه‌ای است؛ احتمال درگیری به سویه‌های قبلی بسیار کم است و سویه درچرخش مهم است.


کیوانی گفت: پیش از سویه اُمیکرون، می‌توانستیم بین آنفولانزا و کرونا تفاوت قائل شویم، اما امروز یک بدن درد خفیف یا یک تب ساده را باید اُمیکرون بدانیم.


وی افزود: هنوز حساسیت فصلی شروع نشده است؛ در حساسیت تب و بدن درد نداریم و افراد سابقه حساسیت در فروردین و اردیبهشت دارند.


استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: ابتلا به بیماری و در ادامه بهبود، بیشترین ایمنی را می‌دهد و ۲۵ تا ۱۰۰ برابر ایمنی بیشتر به ما می‌دهد، اما معمولا شش ماه پس از بیماری ایمنی داریم؛ اگر کسی مبتلا شود، در دفعه دوم شدت علائم و احتمال بستری شدن کمتر است؛ فردی که کرونا بگیرد و خوب شود، بهتر می‌تواند با این بیماری در ادامه مقابله کند.


کیوانی گفت: سیستم ایمنی ما بخشی آنتی بادی دارد، اما سیستم ایمنی فقط آنتی بادی نیست و سلول‌ها نقش مؤثرتری دارند و ممکن است کسی آنتی بادی نداشته باشد و یا پس از شش ماه آنتی بادی او از بین برود و در آزمایش‌ها آنتی بادی وجود نداشته باشد، اما سیستم ایمنی او از طریق سلول به صورت کمتر وجود دارد.


وی اظهار کرد: ما در طول عمر با صدها عامل بیماری روبرو می‌شویم و سلول‌هایی در مواجهه با عامل عفونی تشکیل می‌شوند که اطلاعات آنتی بادی را در خود دارند و آنتی بادی را تولید می‌کنند؛ این سلول‌ها در حالت آماده‌باش هستند و در مواجهه با بیماری آنتی بادی تولید می‌کنند، اگر کسی اُمیکرون بگیرد حداقل تا شش ماه مبتلا به اُمیکرون نمی‌شود، اما ممکن است به سویه‌های دیگر مبتلا شود.


انتهای پیام/۴۱۷۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته