دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اله یار:

اکثر پرونده‌های ساخت‌وسازهای بدون مجوز شمال مختومه شد

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی گفت: از ساخت‌وسازهایی که در شمال کشور است تقریباً کمتر از ۴۰ درصد در اختیار مجموعه‌های دولتی و بیش از ۶۰ درصد در اختیار بخش خصوصی است که پیگیری لازم از مراجع قضایی برای ساخت‌وسازهای بدون مجوز یا خارج از مجوز انجام شد و حدود ۲۸۰ تشکیل پرونده با هماهنگی بین نهادها و حمایت قوه قضاییه، ۱۷۰ پرونده منجر به نتیجه و بقیه پرونده‌ها در حال پیگیری است.
کد خبر : 639136
محمدرضا اله یار



به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، محمدرضا اله یار، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط تلفنی با استودیو خبر ۲۱ شبکه یک سیما در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی چه برنامه‌ای برای آزادسازی سواحل دارد؟ افزود: این سازمان به عنوان متولی صدور مجوزهای ساخت‌وسازهای دریایی در چند سال گذشته اقدامات گسترده‌ای در این زمینه انجام داد.


وی تصریح کرد: از ساخت‌وسازهایی که در شمال کشور است تقریباً کمتر از ۴۰ درصد در اختیار مجموعه‌های دولتی و بیش از ۶۰ درصد در اختیار بخش خصوصی است که پیگیری لازم از مراجع قضایی برای ساخت‌وسازهای بدون مجوز یا خارج از مجوز انجام شد و حدود ۲۸۰ تشکیل پرونده با هماهنگی بین نهادها و حمایت قوه قضاییه، ۱۷۰ پرونده منجر به نتیجه و بقیه پرونده‌ها در حال پیگیری است.


اله یار گفت: فقط در یک پرونده نزدیک به ۴۰ کیلومتر تصرف در سواحل استان مازندران بود که آزادسازی شد.


معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که چقدر از حریم سواحل در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد؟ گفت: پنج بندر ملکی تجاری آستارا، انزلی، فریدون‌کنار، نوشهر و امیرآباد در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی است که این بنادر کار تردد کالا و حمل‌ونقل را انجام می‌دهند و یک مرکز آموزش هم در مجموعه کلارآباد است که در این زمینه حدود پنج سال پیش سازمان بنادر و دریانوردی به آزادسازی ساحل این مجموعه اقدام کرد.


اله‌یار خاطر نشان کرد: بر اساس قانون برنامه چهارم، یکی از موضوعاتی که انجام شد طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور است که طبق این قانون و آیین‌نامه اجرایی که داشت مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری شد و همچنین در این زمینه دستوراتی مبنی بر انجام تحقیق این طرح از مقیاس ملی به مقیاس استانی بود تا برای هر شهرستان ساحلی برنامه عملی ارائه شود.


معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: هدف اصلی این طرح، توسعه دریا محور ، توسعه پایدار و متوازن مناطق ساحلی بود که این موضوع بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری ۱۸ نهاد مختلف شد که مراحل نهایی تدوین این طرح در واحد استان‌های شمالی کشور در حال انجام است.


وی افزود: در سواحل استان هرمزگان و بوشهر این طرح به اتمام رسیده است.


اله یار ادامه داد: یکی از موضوعات دیگر استقرار این طرح در مناطق ساحلی از طریق کمیته‌های ساماندهی و مدیریت سواحل استان‌ها ه ریاست استانداران است.


معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: هدف این کمیته‌ها ایجاد هماهنگی بین مجموعه‌هاست و مدیران مرتبط با این موضوع در عرصه استان‌ها عضو این کمیته هستند و این کمیته‌ها بستر مناسبی است تا هم هواخواهی‌ها در این زمینه را داشته باشند و هم دستورات رئیس‌جمهور را اجرایی و پیگیری‌های ویژه‌ای را انجام دهند.


وی خاطر نشان کرد: با توجه به بستری که در استان‌ها شکل گرفته است می‌تواند یکی از کارهای بسیار مهم برای تسریع دستور رئیس‌جمهور باشد که نه‌تنها در خصوص ساخت‌وسازهای مرتبط با بخش دولتی بلکه در ارتباط با ساخت‌وسازهای بخش خصوصی هم پیگیری لازم انجام شود.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته