دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1401 - 00:02
در گزارش آنا بخوانید؛

بومی‌سازی، اولویت صنایع نظامی هند/ ارتش دومین کشور پرجمعیت جهان چگونه اداره می‌شود؟

نیروهای مسلح هند که دومین کشور پرجمعیت و هفتمین کشور بزرگ جهان است نقش عمده‌ای در ثبات منطقه جنوب آسیا ایفا می‌کنند.
کد خبر : 638768
ارتش هند



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، نیروهای مسلح هند که دومین کشور جهان ازنظر جمعیت، هفتمین کشور ازنظر مساحت، و پرجمعیت‌ترین دموکراسی جهان محسوب می‌شود به گفته بسیاری از تحلیلگران مسائل امنیتی نقش عمده‌ای در برقراری ثبات در منطقه ایفا می‌کنند.


نیروهای مسلح هند به سه بخش عمده تقسیم می‌شوند. ارتش هند که همان نقش نیروی زمینی را بر عهده ‌دارد و دو نیروی دیگر که دریایی و هوایی هستند ساختار نیروهای مسلح این کشور جنوب آسیایی را شکل می‌دهند.


علاوه بر این نیروهای مسلح هند توسط گارد ساحلی هند و سازمان‌های شبه‌نظامی نیز پشتیبانی می‌شوند. مؤسسات مختلف داخلی مانند فرماندهی نیروهای استراتژیک، فرماندهی و کارکنان وزارت دفاع نیز مکمل نیروهای مسلح سه‌گانه هند قلمداد می‌شوند.


در هند رئیس‌جمهور فرمانده نیروهای مسلح است و از بابت مدیریتی نیروهای مسلح تحت امر وزارت دفاع قرار می‌گیرند.


بومی‌سازی، اولویت صنایع نظامی هند/ ارتش دومین کشور پرجمعیت جهان چگونه اداره می‌شود؟


عزم هند بر دستیابی به خودکفائی در صنایع نظامی


هند با بیش از ۱٫۴ میلیون پرسنل فعال دومین نیروی نظامی بزرگ جهان و همچنین دارای بزرگ‌ترین ارتش داوطلبانه در جهان نیز است.


در این کشور پهناور اداره نیروهای پلیس اعم از ژاندارمری، انتظامی و راهنمایی و رانندگی بر عهده وزارت کشور است که در هماهنگی کامل با وزارت دفاع عمل می‌کند.



هند در سال‌های اخیر صادرات تسلیحات به کشورهای دیگر را در برنامه صنایع نظامی خود قرار داده است



نیروهای مسلح هند ازجمله ارتش‌های باتجربه جهان به‌حساب می‌آیند. جنگ‌های هند و پاکستان ۱۹۴۷، ۱۹۶۵، و ۱۹۷۱. جنگ علیه پرتغال، جنگ علیه چین، جنگ کارگیل و درگیری سیاچن در پرونده نیروهای مسلح هند دیده می‌شوند.


هند ارزش خاصی برای نیروهای مسلح قائل می‌شود و همه‌ساله در روز هفتم دسامبر که روز پرچم نیروهای مسلح است از پرسنل نظامی خود تقدیر می‌کند.


لازم به ذکر است که این کشور از سال ۱۹۶۲ به بعد تصمیم گرفت که وارد همکاری گسترده نظامی با روسیه شود و سال‌به‌سال هم بر دامنه این همکاری‌ها افزود. توسعه برنامه‌های مشترک مانند هواپیمای جنگنده نسل پنجم سوخو/اچ‌ای‌ال اف‌جی‌اف‌ای، یوای‌سی/اچ‌ای‌ال ۲-۲۱۴ و هواپیمای چندمنظوره حمل‌ونقل در همین راستا انجام شده‌اند.




بیشتر بخوانید:


پهپاد پاکستانی توسط ارتش هند ساقط شد


ارتش هند به 6 هزار قبضه مسلسل اسرائیلی مجهز شد


ارتش هند مواضع تروریست‌ها را در خاک پاکستان هدف قرار داد




هند برای نخستین بار در دهه هشتاد میلادی اولین جنگنده‌های سبک‌وزن تک نفره را دریافت کرد و به همین دلیل در حال حاضر به‌شدت به جنگنده‌های پیشرفته قرن ۲۱ نیاز دارد. چندی قبل سخنگوی دولت هند اعلام کرد که ۱۲ جنگنده سوخو-۳۰ و ۲۱ جنگنده میگ-۲۹ به ناوگان جنگنده‌های نیروی هوایی هند اضافه خواهند شد.


برآوردها حاکی از آن است که ۲۷۰ جنگنده سوخو-۳۰ و ۶۵ فروند جنگنده میگ-۲۹ ستون اصلی خط مقدم نیروی هوایی هند را تشکیل می‌دهند. اما هند تعدادی جنگنده‌های میراژ- ۲۰۰۰ و رافال فرانسوی نیز دارد و جنگنده تجاس ساخت داخل هند نیز در نیروی هوایی این کشور به کار گرفته می‌شود.


در جولای ۲۰۱۳ هند از اولین ناو هواپیمابر ساخت خود پرده‌برداری کرد. این ناو هواپیمابر که به گفته وزیر دفاع کشور هند یک افتخار ملی در طراحی و ساخت صنایع جنگی است، با ۴۷ هزار و ۵۰۰ تن وزن و ۲۶۰ متر طول اولین ناو هواپیمابر ساخت این کشور است.


به این ترتیب هند توانست پس از کشورهای روسیه، فرانسه، انگلیس و آمریکا اولین تولیدکننده غیر غربی ناو هواپیمابر باشد. خروج این ناو هواپیمابر از یک ساختمان در نزدیکی بندر کوچی هند، چین را شوکه کرده و مجدداً روابط اقتصادی این دو کشور را تحت تأثیر قرار داد.



هند در زمینه جلب سرمایه‌گذار در صنایع نظامی هم موفق عمل کرده است



نیروی زمینی هند دارای چهار هزار و ۵۰۰ تانک، ۶ هزار و ۵۰۰ نفربر زرهی، ۲۹۰ توپ خود کششی، هفت هزار و ۲۱۴ توپ متحرک و حدود ۳۰۰ سکوی پرتاب موشک است.


نیروی دریایی هند دارای سه ناو هواپیمابر، ۱۴ ناو محافظ، ۴۴ ناوشکن سبک و سنگین و ۱۵ زیردریایی است.


هند که در منطقه‌ای استراتژیک واقع شده است مدت‌هاست که در پی مدرنسازی کل نیروهای مسلح خود است و با سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی مانند سیستم‌های "سرباز آینده" و سیستم دفاع موشک‌های بالستیک در تلاش برای ارتقا سخت‌افزاری سامانه‌های دفاعی خود است.


هند که تا سال ۲۰۱۴ یکی از بزرگ‌ترین مشتریان تسلیحات و تجهیزات نظامی از روسیه، فرانسه و ایالات‌متحده آمریکا بود در سال‌های اخیر توجه زیادی به بومی‌سازی تسلیحات کرده است. در این راستا وزارت دفاع کشور با در دست داشتن مدیریت صنایع نظامی عهده‌دار مسئولیت طراحی و ساخت تسلیحات و تجهیزات را در داخل کشور شده است.


بومی‌سازی، اولویت صنایع نظامی هند/ ارتش دومین کشور پرجمعیت جهان چگونه اداره می‌شود؟


بودجه نظامی هند تقریباً ۱.۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی است


هم‌اکنون به گفته تحلیلگران امنیتی، صنایع دفاعی هند را می‌توان در زمره مهم‌ترین بخش‌های راهبردی در این کشور قرار داد.


بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، هند با نزدیک به ۱.۴ میلیون نیروی کادر و وظیفه، دومین ارتش بزرگ دنیا است. در ضمن ارتش این کشور رکورد بیشترین تعداد داوطلبان در دنیا را به خود اختصاص داده است.


هند در سال‌های اخیر صادرات تسلیحات به کشورهای دیگر را در برنامه صنایع نظامی خود قرار داده است. قایق‌های گشت ساحلی، اژدرهای سبک، رادار، بالگرد کامو ۲۲۶، و برخی قطعات تسلیحات سنگین از اقلامی بوده‌اند که هند به کشورهای سریلانکا، ویتنام، میانمار، امارات، ارمنستان، عربستان و جزایر موریس صادر کرده است.


هند همچنین در زمینه جلب سرمایه‌گذار در صنایع نظامی هم موفق عمل کرده است. تولیدات دفاعی این کشور تا پیش از سال ۲۰۱۱ کاملاً در اختیار دولت مرکزی قرار داشت. اما با تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی از سوی دولت مرکزی، میزان نرخ مشارکت خارجی تا ۴۹ درصد افزایش یافت که موجب ترغیب بازیگران خصوصی و شرکت‌هایی از کشورهای توسعه‌یافته جهت حضور و سهم خواهی در صنایع دفاعی هند گردید.


انتهای پیام/۴۱۵۵/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته