دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1393 - 15:14
در واحد پزشکی تهران؛

طرح« محیط زیست دوستدار کودک» کلید خورد ‎

طرح «محیط زیست دوستدار کودک» در واحد پزشکی تهران کلید خورد؛ جمعیت زیرپوشش محیط زیست دوستدار کودک، بانوان باردار، نوزادان، نوجوانان و جوانان تا سن ۱۸ سالگی، ساکن در ناحیه ۷ شهرداری منطقه ۲ تهران هستند.
کد خبر : 6387

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر سید محمود طباطبایی رئیس واحد پزشکی تهران در این مراسم با توجه به آیه مبارکه «و من یتق الله یجعل له مخرج و یرزقه من حیث لا یحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه» یکی از رویکردهای این طرح را هدف مقدس کاری و نتیجه آن دانست و گفت: همکاری با خانه سلامت مستقر در این ناحیه می‌تواند اثرات مثبت و مضاعفی برای این طرح پژوهشی در بر داشته باشد و پویایی و رشد طرح را به خوبی نمایان کند.


مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی هم در جلسه «محیط زیست دوستدار کودک» با توجه زمینه مسائل تحقیقاتی و بهداشتی گفت: هدف از این جلسه، ارتقاء شاخص‌های سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی، عاطفی، ادراکی، ایمنی و سلامت محیط زیست است که بعد سبک زندگی سالم را در ارتباط با تغذیه، فعالیت‌های فیزیکی، مواد مخدر و رفتارهای پرخطر جنسی در برمی‌گیرد.








ملک افضلی از تهیه و تدوین مدل‌های آموزشی مناسب، آموزش رابطان بهداشت و ارزشیابی پروژه و تعمیم آن به سایر مناطق خبر داد و علت انتخاب رابطان بهداشت را پایداری کار و ادامه آن در آینده دانست و محیط‌های زیر پوشش طرح را خانه‌ها، مدارس، مساجد و سایر اماکن عمومی برشمرد

دکتر حسین ملک افضلی گروه هدف در این طرح را از زمان حاملگی مادر تا رشد و رسیدن کودک به سن ۱۸ سالگی عنوان کرد و مهم‌ترین موضوعات و محورهای طرح را سنجش نیاز‌ها و نظرات گروه مخاطب، مسئولیت پذیری و احترام به حقوق دیگران، صیانت از محیط زیست، مراقبت‌های بهداشتی درمانی، معنویت و حسن خلق، رشد خلاقیت و نوآوری، کار تیمی، مهارت‌های زندگی، توانمند سازی و آموزش کودکان ناتوان جسمی و ذهنی و ارتقاء هویت ملی و دینی دانست.


وی افزود: جمعیت زیر پوشش این طرح، بانوان باردار، نوزادان، نوجوانان و جوانان تا سن ۱۸ سالگی، ساکن در ناحیه ۷ شهرداری منطقه ۲ هستند؛ در این طرح سرشماری خانواده‌ها به منظور نیازسنجی و انتخاب رابطان بهداشت و توانمند سازی آنان انجام می‌گیرد که باید به جلب مشارکت اهالی منطقه توجه کرد.


ملک افضلی از تهیه و تدوین مدل‌های آموزشی مناسب، آموزش رابطان بهداشت و ارزشیابی پروژه و تعمیم آن به سایر مناطق خبر داد و علت انتخاب رابطان بهداشت را پایداری کار و ادامه آن در آینده دانست و محیط‌های زیر پوشش طرح را خانه‌ها، مدارس، مساجد و سایر اماکن عمومی برشمرد.


وی خواستار برگزاری نمایشگاه خلاقیت کودک در منطقه و آشنایی کودکان به حوزه صنعت و سلامت شد.


دکتر ابوالقاسم‌ پوررضا عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیئت موسس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت و همچنین مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در واحد پزشکی تهران، آمادگی همکاری سازمان UNDP با این طرح را اعلام و خواهان جلب مشارکت خیران داخل و خارج از کشور و همچنین تشکیل صندوق‌های توسعه شد.


دکتر عباسی رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه ۲ تهران در ادامه با توجه به وجود مرکز «فرآموز» و اینکه این مرکز مهارت‌های زندگی را به کودکان ۶ تا ۱۲ ساله آموزش می‌دهد از وجود پردیس‌های سلامت در مناطق شهرداری تهران خبر داد و پیشنهاد داد طرح جاری به «شهر دوستدار کودک» تغییر کند.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد پزشکی نیز با مثبت ارزیابی کردن این طرح گفت: آینده جامعه را کودکان خواهند ساخت و خلاء موجود در چارت رشد، کم توجهی به تکامل کودکان است.


دکتر افتخار اردبیلی افزود: اگر مادران نقشی در این مسیر نداشته باشند تحول و توسعه صورت نخواهد گرفت چرا که رشد روان و عاطفه کودک در‌‌ همان سال‌های اولیه زندگی شکل می‌گیرد و باید گام‌های اولیه رشد، با اعتماد متقابل مادر و کودک و آموزش‌های لازم به مادران پایه گذاری شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته