دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1400 - 00:02
دروغ آخر ژانویه؛

وقتی ترامپ پیشگو می‌شود!/ پروپاگاندای غرب برای تهدیدنمایی چین

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در گزافه‌گویی‌هایش شهره خاص و عام است این بار خود را پیشگو معرفی کرد و در خصوص تصرف تایوان توسط چین تا آخر فوریه هشدار داد.
کد خبر : 638429
ترامپ

گروه جهان خبرگزاری آنا- محمد جعفری؛ اگرچه ادعای روز شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده مبنی بر پیشگویی در خصوص تحولاتی عجیب‌وغریب بر سر موضوع تایوان بعد از پایان بازی‌های المپیک زمستانی پکن بیشتر به همان گزافه‌گویی‌های زمان ریاست‌جمهوری‌اش شبیه است، اما حتی اگر ۱۰ درصد هم وی را از موضوعات پشت پرده سیاست آمریکا مطلع بدانیم به این نتیجه خواهیم رسید که جایگاه ایالات‌متحده در تعاملات بین‌المللی از موضوع اوکراین گرفته تا مذاکرات با ایران در وین و همین مناقشه با چین بر سر تایوان متزلزل شده است.


ترامپ روز ۲۹ ژانویه در گردهمایی عمومی در کانرو، تگزاس، گفت: «من پیشگوی خوبی هستم، ببینید بعد از المپیک چه اتفاقی برای تایوان و چین خواهد افتاد».


بسیاری از خبرگزاری‌های غربی و جنوب آسیایی خیلی صریح نوشتند که ترامپ در مورد تحولات احتمالی در مورد تایوان و چین (تصرف تایوان توسط چین) پس از بازی‌های المپیک زمستانی پکن هشدار داد.


هشدار سفیر چین درباره خطر جنگ با آمریکا


آمریکا کماکان به دنبال از میان برداشتن رقبا با روش‌های ناجوانمردانه


نکته جالب این بود که هیچ‌یک از رسانه‌هایی که این خبر را پوشش دادند به‌عمد یا شاید حتی غیرعمد به اخبار و گزارش‌های دوره ریاست‌جمهور ترامپ در خصوص اختلال شخصیت وی اشاره نکردند. گذشته از نظرات روانشناسان و جامعه شناسان، سناتور «لیندسی گراهام»، جمهوری‌خواه در همان مراحل آغازین کارزار انتخاباتی ترامپ در اوایل سال ۲۰۱۶ در گفت‌وگو با شبکه سی.ان.ان گفته بود که تلاش رسانه‌ها برای نمایاندن چهره واقعی ترامپ، باید یک تلاش بی‌پایان برای شناساندن یک روان‌پریش خیال‌پرور باشد که اصلاً مناسب ریاست‌جمهوری نیست.


دی‌ماه ۱۳۹۶ بود که «جیمز هامبلین»، تحلیلگر اندیشکده آتلانتیک در جدیدترین تحلیل خود نوشت: کافی است به بلوف‌زنی روان‌پریشانه و کودکانه ترامپ به‌عنوان شخصی که مهم‌ترین مقام کشور آمریکا در دستانش است به توییت وی علیه «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، دقت کنیم تا متوجه عمق عجیب و خطرناک شخصیت ترامپ شویم. ترامپ در توییت خود نوشته بود: «اگر کیم جونگ اون دکمه هسته‌ای دارد، من گنده‌ترش را دارم.»



آمریکا و شرکای غربی‌اش از جمله انگلیس علاقه زیادی به گسترش نفوذ در شرق دور از جمله منطقه دریای چین جنوبی دارند



در کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ هم ترامپ مدعی شد که اگر وی پیروز انتخابات شود، طولی نخواهد کشید که تهران به واشنگتن تقاضای مذاکره مستقیم خواهد داد؛ اما دیدیم که چه شد.


لازم به توضیح است که تایوان در شرق آسیا قرار گرفته است و از جزایر تایوان، پنگهو، کینمن، ماتسو و شماری جزیرهٔ کوچک دیگر تشکیل شده است که همگی در سواحل شرق چین هستند.


دولت تایوان در ۱۰ اکتبر ۱۹۱۱ در پی قیام «ووچانگ» تشکیل شد و در اول ژانویه ۱۹۱۲ رسمیت یافت. این دولت درواقع بخشی از سرزمین اصلی چین و جمهوری مغولستان را در بر می‌گرفت. سرزمین اصلی چین که تحت عنوان جمهوری خلق چین شناخته می‌شود پس از پایان جنگ جهانی دوم مجمع‌الجزایر تایوان و پنگهو را از ژاپن باز پس گرفت و قانون اساسی جدیدی را در سال ۱۹۴۷ به تصویب رسانید. اما در پی جنگ داخلی چین در سال ۱۹۴۹، کومینتانگ (حزب ناسیونالیست چین) یعنی حزب حاکم کشور تمامی سرزمین اصلی این کشور را به حزب کمونیست چین واگذار کرد. درنتیجه تایوان به ریاست «چیانگ کای‌شک» در جزیره تایوان مستقر شد و شهر تایپه را به‌عنوان پایتخت موقت دولت در تبعید این کشور برگزید و خود را همچنان دولت مشروع سرزمین اصلی چین و مغولستان می‌دانست. این در حالی است که از آن هنگام تاکنون دولت جمهوری خلق چین بر سرزمین اصلی حکومت می‌کند.


اما به نظر نمی‌رسد که حمایت آمریکا از تایوان به دلیل این باشد که واشنگتن بر اساس قانون اساسی ایالات‌متحده بخواهد از استقرار دموکراسی به سبک آمریکا در این جزیره دفاع کند بلکه موضوع بسیار بزرگ‌تر است و به تفکر زیاده‌خواهانه آمریکا باز می‌گردد.




بیشتر بخوانید:


هشدار سفیر چین درباره خطر جنگ با آمریکا


ترامپ: آمریکا در جهان حقیر شده است/ کاخ سفید را پس می‌گیرم!




آمریکا و شرکای غربی‌اش از جمله انگلیس علاقه زیادی به گسترش نفوذ در شرق دور از جمله منطقه دریای چین جنوبی دارند. دریای جنوبی چین بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود سه و نیم میلیون کیلومترمربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد. این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگ‌ترین ناحیه دریایی جهان است. دو جزیره غنی از نفت و گاز «اسپراتلی» و «پارسل» هم در این منطقه قرار دارند که بر اهمیت استراتژیک این منطقه به‌شدت افزوده‌اند.


به دلیل این اهمیت است که کشتی‌های جنگی نیروی دریایی آمریکا و انگلیس و برخی دیگر از متحدان غربی آن‌ها به‌صورت مرتب در این منطقه حضور دارند.


خب. تا اینجا ریشه مناقشه بین چین و تایوان، اهمیت استراتژیک و ژئواکونومیک منطقه دریای چین جنوبی برای غرب، زیاده‌خواهی‌های غرب، و بهانه‌جویی آمریکا برای گرفتن امتیاز از چین مشخص شدند اما ربط دادن همه این مؤلفه‌ها و درنهایت تلاش برای به بحران کشیدن منطقه و تضعیف چین موضوعی است که معماران نفوذ به شرق تلاش می‌کنند به هر وسیله‌ای که شده حتی گزافه‌گویی‌هایی روان‌پریشانه ترامپ به آن دست یابند. وقتی هم که این موارد به هم ربط داده شوند، می‌رسیم به توطئه غرب برای حضور گسترده‌تر در منطقه شرق آسیا.



بعید است که آمریکا بتواند در متن و میدان بر سه حریف توانمندش یعنی ایران، روسیه و چین غلبه کند و درست به همین دلیل است که در همه جبهه‌های مذکور در حاشیه بازی می‌کند تا متن را تحت‌الشعاع قرار دهد



در این میان آن‌هایی که برای متشنج کردن اوضاع و تهدید جلوه دادن چین تلاش می‌کنند از اظهارات افرادی شناخته‌شده مانند ترامپ به‌خوبی بهره‌برداری می‌کنند. ترامپ در گردهمایی روز شنبه به حامیان خود گفت: چین تایوان را تهدید می‌کند. وی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را بی‌کفایت خواند و بایدن را مسئول تحولات جاری و آتی در حوزه دریای چین جنوبی دانست.


ترامپ خیلی سریع موضوع را امنیتی کرد و گفت: «چین (در دوره ریاست جمهوری من) هرگز فکر نمی‌کرد بتواند تایوان را تصرف کند.»


با این نقل قول از ترامپ که به‌صورت گسترده توسط رسانه‌های غربی پوشش داده شد «کار تمام شده فرض شده است»، یعنی اینکه هر اقدامی نظامی که غربی‌ها در محدوده دریای چین جنوبی در روزهای آتی انجام دهند دارای توجیه خواهد بود. این درست همان موضوعی بود که رسانه‌های غربی به دنبال آن بودند. دیگر هیچ حرفی از روان‌پریشی و فقدان ثبات اخلاقی ترامپ در هیچ کجا به چشم نمی‌خورد.


ترامپ در اظهارات خود در جمع مردم تگزاس ادامه داد: «منظورم این است که (در دوره من) حتی موضوع تایوان را در ذهن خودم هم بررسی نمی‌کردم. من پیشگوی خوبی هستم، ببینید بعد از المپیک (زمستانی پکن) چه اتفاقی بین چین و تایوان خواهد افتاد.»


در واکنش به اظهارات ترامپ، «گلوبال تایمز» چین روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که جامعه آمریکا باید ناآگاهی نسبت به موضوع تایوان و احساسات ملی مردم چین را برطرف کند.


چین سخنرانی رئیس جمهوری تایوان را محکوم کرد
شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین


آمادگی چین برای بازگرداندن مسالمت‌آمیز تایوان به سرزمین مادری


این روزنامه نوشت: دیدگاه‌های بیان‌شده توسط سفیر چین، «کین گانگ» در مصاحبه اخیر با رادیو ان. پی.آر آمریکا درباره یک درگیری احتمالی (بین چین و آمریکا)، سیگنال روشنی را به نخبگان سیاسی ایالات‌متحده ارسال می‌کند تا بدانند که مقامات واشنگتن با چه آتشی در حال بازی کردن هستند.


«گلوبال تایمز» خیلی صریح از اصل موضوع صحبت کرد و نوشت: هدف از این پیام (دیدگاه گانگ) این است که آمریکایی‌ها را متوجه جدی بودن عواقب استفاده از تایوان برای مهار سرزمین اصلی چین کند.




بیشتر بخوانید:


جنگنده‌های اف ۱۶ تایوان زمین‌گیر شدند


مشاور سه رئیس‌جمهور اسبق آمریکا مطرح کرد؛ دست تقریباً خالی آمریکا در تقابل با روسیه، چین و ایران/ تهران با وجود احاطه علمی برنامه‌ای برای تولید تسلیحات اتمی ندارد




کین گانگ روز جمعه در مصاحبه با این شبکه رادیویی گفته بود: «اگر قبول داشته باشید که مقامات تایوانی، با تشویق ایالات‌متحده، همچنان به دنبال راه استقلال (جدایی از سرزمین مادری) هستند، این را نیز تأیید کرده‌اید که به‌احتمال‌زیاد همین رویکرد باعث بروز درگیری بین چین و ایالات‌متحده خواهد شد.»


گفتنی است که المپیک زمستانی ۲۰۲۲ از چهارم تا بیستم فوریه در شهر پکن برگزار می‌شود و باید منتظر ماند و دید تا چه میزان پیشگویی ترامپ محقق خواهد شد.


موضوعی که نباید فراموش کرد این است که در حال حاضر جایگاه آمریکا در صحنه جهانی به‌شدت متزلزل است؛ زیرا این اولین بار در تاریخ ایالات‌متحده است که واشنگتن در سه جبهه مناقشه هسته‌ای با ایران به‌عنوان رهبری مقاومت منطقه‌ای علیه هژمونی غرب، برخورد قاطعانه روسیه با تفکر نفوذ ناتو به شرق و اراده اژدهای زرد به دام افتاده است. به همین دلیل بعید است که آمریکا بتواند در متن و میدان بر این سه حریف توانمند غلبه کند و درست به همین دلیل است که در همه جبهه‌های مذکور در حاشیه بازی می‌کند تا متن را تحت‌الشعاع قرار دهد.


انتهای پیام/۴۱۵۵/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته