دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 بهمن 1400 - 11:54
مقیمی:

حرکت مدیریتی در دانشگاه تهران بر مبنای ۳ عنصر جهادی است/ کارآفرین بودن دانشگاه در صدر

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سه عنصر در مدیریت جهادی مدنظر است، گفت: عقلانیت، معنویت و عمل‌گرایی در این امر بسیار حائز اهمیت است.
کد خبر : 637924
دکتر مقيمي



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمد مقیمی در نشست خبری که صبح امروز در تالار امیرکبیر دانشگاه تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد: برخی معتقدند که رسانه‌ها عنصری مزاحم برای فعالیت‌های آنان هستند اما ما به این امر معتقد هستیم که باید پاسخگوی ذی‌نفعان بود و رسانه‌ها به عنوان مجموعه‌ای که می‌توانند این فرآیند را نظام‌مند کنند جایگاه ویژه‌ای دارد.


وی در رابطه با اقدامات و فعالیت‌های دانشگاه تهران، بیان کرد: در دوره مدیریت جدید دانشگاه تهران، شعار و استراتژی کلانی برای خود داریم که آن جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. در این راستا سازوکارهایی تعبیه و اقداماتی در این زمینه انجام شده تا سبک مدیریتی جهادی متناسب با فضای علمی برقرار شود.


عقلانیت، معنویت و عمل‌گرایی در مدیریت دانشگاه تهران


رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سه عنصر در مدیریت جهادی مدنظر است، گفت: عقلانیت، معنویت و عمل‌گرایی در این امر بسیار حائز اهمیت است و حرکت مدیریتی و انتخاب همکاران در دانشکده‌های دانشگاه تهران مبنی‌بر اصول و قواعد سه گانه خواهد بود و آنچه باید در محیط دانشگاه سرلوحه قرار گیرد خردجمعی است. در دانشگاه تهران با افرادی مواجه هستیم که از سطح بلوغ بالایی برخوردار هستند.


این مقام مسئول با بیان اینکه سطح مدیریتی متداول نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای دانشگاه‌ها باشد، اظهار کرد: باید به گونه‌ای فعالیت کنیم که از خرد جمعی استفاده کنیم و با توجه به اینکه در نظام دانشگاهی ما نظام بروکراتیک حاکم است باید انتخاب افراد شایسته را مدنظر قرار داد و از ظرفیت‌های علمی، توانایی‌ها و بلوغ فکری همکاران حمایت شود.


مقیمی عنوان کرد: اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان ذی‌نفعان اساسی دانشگاه به شمار می‌روند که باید در انتخاب مدیران به این ارکان توجه شود. اگر بخواهیم به سمت مدیریت مشارکتی پیش برویم باید در این روش هم از خردجمعی استفاده کنیم. در این راستا سلسله مراتب مدیریتی دانشگاه‌های جهان مورد بررسی قرار گرفته اما نکته حائز اهمیت این است که در دانشگاه‌های سراسر جهان نیز از ظرفیت هیئت علمی و بدنه دانشگاه بهره گرفته می‌شود و نظام واحد مدیریتی وجود ندارد.


وی ادامه داد: باید برای مدیریت دانشگاه‌ها گوش شنوایی برای ذی‌نفعان باشیم. در دانشگاه تهران ۸ تا ۱۰ نفر از اعضای هیئت علمی که مورد قبول سایر اعضای دانشگاه هستند دیدگاه‌هایشان را در رابطه با مدیریت این مرکز آموزشی بیان می‌کنند و با توجه به توان اجرایی و دیدگاه‌هایشان به عنوان رئیس دانشکده انتخاب می‌شوند.


دانشگاه کارآفرین همواره مورد توجه بوده است


رئیس دانشگاه تهران بیان کرد: دانشگاه کارآفرین همواره مورد توجه ما بوده و از ویژگی‌های دانشگاه کارآفرین این است که ابتدا باید فرآیندهای خود را به صورت کارآفرینانه طراحی کند و اگر می‌خواهیم صنعت کارآفرینانه تولید کنیم باید ساختار دانشگاه مورد تجزیه قرار گیرد. نکته دوم این است که فرایندهای ما باید اصلاح و کارآفرینانه باشند و تا آنجا که ممکن است از فعالیت‌های ستادی جلوگیری شود. در وهله سوم باید از علم ایجاد ثروت کنیم و ایده‌های همکاران اعضای هیئت علمی و نخبگان همواره مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه در دانشگاه تهران، معاونت سرمایه‌گذاری و پارک‌های علم و فناوری این وظیفه را بر عهده دارد.


این مقام مسئول افزود: در گام چهارم باید به فارغ‌التحصیلان به جای نگاه کارمندی نگرش‌های کارآفرینانه به آنها داشته باشیم و حمایت‌های کافی از آن‌ها صورت گیرد تا بتوانند کسب و کارهای مستقیم راه‌اندازی کنند. در وهله پنجم نیز باید فعالیت‌های دانشگاه به‌گونه‌ای متناسب با نیاز جامعه برنامه‌ریزی شود.


وی بیان کرد: مسائل جامعه هر روز پیچیده‌تر می‌شود بنابراین نیاز به علوم میان‌رشته‌ای به شکل محسوس‌تر است در این راستا دانشگاه تهران در مسیر بازنگری این فرآیند قدم برداشته است و رشته‌های حکمرانی، گردشگری و تجارت را با رویکرد چندرشته‌ای و میان رشته‌ای ایجاد کرده است.


وی افزود: در رشته حکمرانی تربیت حکمران‌هایی با مهارت مدیریتی، تصمیم‌گیری تحلیلی مدنظر قرار گرفته است. در رشته گردشگری به تقاضا محوری توجه شده چراکه این مقوله می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی کشور باشد. در رشته تجارت نیز در قالب فرآیند سیستمی و نگرش مدیریتی به آن نگاه خواهیم داشت و به فعالیت‌های بیمه‌ای، گمرکی و مالی نگاه ویژه‌ای داریم.


مقیمی ادامه داد: با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی باید در راستای علم نافع باشیم تا نیازهای جامعه رفع شود. اگر جامعه نتواند خروجی متناسب با نیاز جامعه داشته باشند در واقع نتوانسته اهداف و وظایف دانشگاه را به درستی انجام دهد. هدف غایی ما این است که عقلانیت را با معنویت توام کنید و همواره عمل‌گرایی را مد نظر قرار دهیم.


وی دررابطه با حضوری شدن دانشگاه‌ها، گفت: برنامه دانشگاه‌ها شروع فرآیند آموزش حضوری از مقاطع تحصیلات تکمیلی است و اگر شرایط مهیا باشد تمامی کلاس‌های مقاطع کارشناسی نیز به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد.


مقیمی افزود: در این راستا فرآیندی مدنظر قرار گرفته است که دانشجویان می‌توانند به‌صورت ترکیبی نیز در کلاس‌ها حضور داشته باشند. اما نکته حائز اهمیت این است که چه دانشجویانی که به‌صورت حضوری در کلاس‌ها شرکت داشته‌اند و چه دانشجویانی که به‌صورت مجازی در کلاس‌ها حضور یافته‌اند، امتحانات پایان ترم خود را به‌صورت حضوری خواهند داد.


رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بازدید از خوابگاه‌ها صورت گرفته و در این راستا نشست‌هایی با روسای دانشگاه‌ها نیز برقرار شده و در ارزیابی نهایی به این نتیجه رسیده‌ایم که اقبال دانشجویان برای آموزش حضور بیشتر بوده بنابراین شرایط خوابگاه‌ها و تغذیه مهیا است تا پذیرای دانشجویان باشیم.


وی افزود: از میان ۴۵ هزار دانشجوی دانشگاه تهران ۲۰ هزار دانشجو در فرایند نظرسنجی شرکت داشته‌اند که ۵۵ درصد آنها علاقه‌مند به آموزش حضوری بوده‌اند.


رئیس دانشگاه تهران گفت: اما نکته حائز اهمیت این است که در زمینه آموزش حضوری اجباری به دانشگاه‌هایی که از شرایط لازم برخوردار نیستند، وجود ندارند و برخی دانشگاه‌ها می‌توانند آموزش‌ها را غیرحضوری برگزار کند.


مقیمی ادامه داد: تدابیر لازم برای دانشجویانی که در نیمسال دوم، دروس عملی اخذ کرده‌اند اما تمایل به آموزش حضوری ندارند نیز اندیشیده شده است و این دانشجویان تا اردیبهشت‌ماه می‌توانند در کلاس‌های دروس عملی خود را به صورت غیرحضوری شرکت کنند اما بعد از ماه مبارک رمضان باید به صورت حضوری در کلاس‌های عملی شرکت کنند.


این مقام مسئول گفت: از ورود دانشجویانی که یک دوز واکسن کرونا را تزریق نکرده باشد به دانشگاه جلوگیری خواهد شد. دانشگاه‌ها تسهیلات لازم برای تزریق واکسن دانشجویان را نیز فراهم کرده‌اند. اما با توجه به اینکه شرایط پیش رو قابل پیش‌بینی نیست در صورتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا وضعیت قرمز را در کشور اعلام کند مطابق با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا پیش‌خواهیم رفت زیرا جان دانشجویان برای ما اهمیت بیشتری دارد.


انتهای پیام/۱۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته