«هیسپانتیوی» پیام حق را به مردم آمریکای لاتین میرساند/ ۶۵۰ میلیون مخاطب بالقوه را دست کم نگیریم
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در نظام جمهوری اسلامی، صداوسیما در حکم دانشگاه عمومی، حامل پیامهای انقلاب اسلامی است که از سویی موظف به تعمیق و ارتقای معرفت دینی، ایمان روشنبینانه، اخلاق فاضله و رفتار خالصانه آحاد جامعه با حفظ و اعتلای فرهنگ و هویت اسلامی-ایرانی است. از سوی دیگر، رسالت ابلاغ پیام بیدار کننده انقلاب اسلامی را برای جهان تشنه عدالت و معنویت امروز برعهده دارد. لذا در شرایط کنونی که کشورهای دیگر در تلاش برای بیداری و حاکمیت اسلام هستند، رسانه ملی باید تلاش مضاعف و گستردهتری را برای انتشار پیام جانبخش انقلاب اسلامی داشته باشد.
نقش و تاثیرگذاری شبکههای برونمرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در رقابت تنگاتنگ رسانهای که در عرصه بینالملل حاکم است، بر کسی پوشیده نیست. همه گروههای سیاسی درباره آن اتفاق نظر دارند. شبکههای برونمرزی کشورمان همچون هیسپانتیوی، العالم، الکوثر، سحر و... در مقام ابزار رسانهای بیان گفتمان و دیپلماسی نظام در سالهایی که از حضور و فعالیتشان میگذرد با تمام توان کوشیدهاند تا علاوه بر بازتاب سیاستهای داخلی و خارجی جمهوری اسلامی، با بازنمایی بخشی از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و معرفی سبک زندگی برآمده از آن، آبی باشند بر آتش کینه دشمن که سعی در القای ایرانهراسی و اسلامهراسی و قلب واقعیات به افکار عمومی دنیا دارد.
«هیسپانتیوی»؛ رسانهای بیدارگر در رساندن پیام حق
رضا یگانهشکیب، عضو هیئت علمی کالج سانتامونیکا در کالیفرنیا درباره اهمیت وجود رسانههای برونمرزی، گفت: اکثر جوامع آمریکای لاتین علیرغم منابع غنی همواره مورد سوءاستفاده غرب بهویژه آمریکا بودهاند و قدرتهای غربی از طریق رسانه سعی کردهاند، ملتهای لاتین را در خواب غفلت ببرند. در چنین شرایطی وجود رسانهای بیدارگر که با بیان درست حقایق، با لحن و کار رسانهای صحیح، پیام حق را به گوش ملتهای آمریکای لاتین برساند، بسیار اهمیت دارد و این اقدام را هیسپان تیوی انجام داده است.
این کارشناس مسائل بینالملل با بیان اینکه آمریکای لاتین با دیگر مناطق جهان تفاوتهای اساسی دارد، بیان کرد: کشورهای آمریکای لاتین از دهه آخر قرن پانزدهم میلادی همانند آفریقا و آسیا قربانی سیاستهای استعماری اروپا شدند. با این حال بهدلیل اهمیت منابع طبیعی و سیاستهای خاص استعمار اسپانیا سپس سیاستهای آمریکا و شوروی در زمان جنگ سرد رشد سیاسی، فرهنگی و دینی جوامع لاتین با ملل استعمارشده در آفریقا و آسیا تفاوت بسیار پیدا کرد. ارتباط ملل در قالب یک گفتوگوی مردم با مردم و نه دولتها با یکدیگر، لازم است تا توسط رسانهها به زبانهای محلی مانند «هیسپانتیوی» صورت گیرد و یا با استفاده از شبکههای اجتماعی.
اقدام وقیحانه اینستاگرام در حذف تصاویر شهید سلیمانی
عضو هیئت علمی کالج سانتامونیکا با اشاره به محدودیت شدید در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر که همگی از ابزارهای استعمار نوین هستند، اظهار کرد: کارکرد رسانهای مانند «هیسپانتیوی» که اختیار آن مانند شبکههای اجتماعی فوقالذکر دست امپریالیسم نیست، میتواند بهعنوان راهی قابل اعتماد برای ایجاد این گفتوگو میان مردم جهان و روشنگری ملتهای استعمارزده عمل کند. مثال بارز سانسور در شبکههای اجتماعی همین اقدام وقیحانه اینستاگرام در حذف تصاویر و پستهای مربوط به شهید حاج قاسم سلیمانی بود که نشان داد نمیتوان روی این ابزار امپریالیسم نوین حساب کرد. الحمدالله دست اندرکاران «هیسپانتیوی» در طی یک دهه خوب کارکرده و زحمات آنها جای دست مریزاد مبسوطی دارد. در عین حال باید گفت که جای کار بسیار دیده میشود بهویژه که مخاطب هم مخاطبی خاص است.
یگانهشکیب در ادامه افزود: در حوزه خبررسانی و تحلیلهای سیاسی «هیسپانتیوی» کاری سترگ انجام داده است. اما همچنان در حوزه سرگرمی و مخاطب عام بهنظر میرسد این رسانه هنوز جای کار بسیاری دارد. درست است که چند دهه اخیر ایران از نظر آموزش زبان خارجی مانند زبان اسپانیولی توجه لازم نشده ولی اکنون هم دیر نیست و باید از این ظرفیتها استفاده کرد. نیروهای مسلط به زبان اسپانیولی باید همچنان که در این زبان مهارت کسب می کنند، در رسانه هم از سواد کافی برخوردار باشند. به خصوص در مدیریت فرهنگی و سرگرمی رسانهای دارای معلومات و تجربیاتی باشند که بتوانند با کانالهای دیگر آن منطقه در این عرصه های پر مخاطب رقابت کنند.
بیشتر بخوانید:
- ایجاد محدودیت ماهوارهای برای «پرس تیوی» به خاطر ترس از شنیدهشدن صدای جمهوری اسلامی ایران است
- آمار اخبار دینی در رسانههای ایران نسبت به ترکیه کمتر است / واقعنمایی در کنار بازدارندگی دو رویکرد جشنواره رسانهای امام رضا(ع)
- غفلت از مخاطرات سوخت و ادامه رویکردهای فعلی رسانهای، بحرانزا است
«هیسپان تیوی» پنجه در پنجه با رسانههای پرسابقه غربی
وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که اکثریت قریب به اتفاق مخاطبان «هیسپانتیوی» کاتولیک مذهب بوده که خود نکته مثبتی برای برقراری یک گفتوگو میان ایرانیان و مردم نوعا دیندار و سنتی آن منطقه وسیع است. این منطقه حدودا ۶۵۰ میلیون نفر را در خود جای داده است. این جمعیت قابل توجه مخاطبان «هیسپانتیوی» هستند که نباید آنها را دست کم گرفت. بنابراین فقط یک رسانه پیشرو که خیررسانی و حقگویی را با هنر مدیریت فرهنگی آمیخته و با استفاده از سرگرمی جذب مخاطب کرده میتواند کارکرد بالایی در آمریکای لاتین داشته باشند.
یگانهشکیب درباره اینکه با وجود انبوه شبکههای کابلی منطقهای و بینالمللی چرا فعالیت «هیسپان تیوی» به حدی برای غرب مهم شده که از فضای مجازی حذف میشود و شبکههای کابلی با آن همکاری نمیکنند، اظهار کرد: «هیسپانتیوی» پنجه در پنجه رسانههای پرسابقه غربی انداخته که از زمان جنگ سرد با شناخت خوبی که از مردم آمریکای لاتین، عادات دینی و فرهنگی آن منطقه دارند از رسانه ها بهعنوان ابراز قدرتمند امپریالیسم نوین استفاده می کنند. سعی در خواب نگاه داشتن مردم آن کشورها و منحرف کردن حواس آنها از امور جاری بهویژه چپاول منابعشان توسط غرب دارند. مشخص است که سخن راست و درست «هیسپانتیوی» را بر نخواهند تابید.
تبلیغ خیالی از زندگی خوب آمریکایی
این کارشناس روابط بینالملل در ادامه بیان کرد: تلویزیونهای مهم فرهنگی در آمریکای لاتین نوعا متعلق به ایالات متحده هستند که مهمترین فعالیت آنها در عرصه سرگرمی است. فیلمهای ساخت آمریکا که در آنها رویای آمریکایی برای جذب مخاطبکاتولیک لاتین تصحیح شده، بیشتر نمود دارد. برنامههایی که شبکههای غربی تولید میکنند با چاشنی سرگرمی است. در این برنامهها تلاش میشود برتری آمریکا را به ذهن مخاطب القاء کنند. در این فیلم و سریالها آنچه به وفور نشان داده میشود تبلیغ یک زندگی شیرین در آمریکاست. مثلا یک خانواده خوب، مهربان و صلح طلب آمریکایی با چهار فرزند و دو سگ در یک خانه حیاطدار بزرگ زندگی می کنند. در عین حال که به کلیسا هم میروند و یا ابرقهرمانهای آمریکایی که توسط شرکت مارول تولید شدهاند و موجودات خبیث فضایی را میکشند تا بشریت را نجات دهند. بنابراین مردم آمریکای لاتین با این تبلیغات سروکار دارند.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/