استمرار نهضت استادی با مطالبهگری و پیگیری
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از یزد، سید محمود هاشمی در نشست هماندیشی کانونهای بسیج اساتید دانشگاههای استان یزد اظهار کرد: دولت سیزدهم دولتی برآمده از همه ظرفیتهای انقلاب و نظام بوده و برخی ممکن است گلایه بابت انتصابها و انتخابها داشته باشند؛ اما بپذیریم من و شما آنقدر که برای همدیگر در فضای اجرایی سایش ایجاد میکنیم به یکدیگر کمک نمیکنیم. به دولت سیزدهم کمک کنیم تا از این شرایط عبور کند.
وی افزود: نهضت استادی در انتخابات ۱۴۰۰ در کشور برای حضور حداکثری تلاشهای قابل ستایشی داشتند. استادان بسیجی شجاعانه و بصیرانه به میدان آمدند و توانستند دغدغههای امام امت را دنبال کنند. باید با استمرار فعالیتها و مطالبهگریهای خود از دولت سیزدهم روح امید را در مردم زنده نگه دارند و با تشکیل گروههای جهادی تخصصی در حد توان در نقاط شهری و روستایی طعم شیرین خدمت را به مردم بچشاند.
بیشتر بخوانید:
حل مشکلات نیازمند عدالتمحوری و بصیرتافزایی است
رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: به جامعه و کارگزاران نباید بیتفاوت بود و معتقدیم فرمانداران و استانداران سرپنجههای دولت و اعتماد عمومی هستند که هرجا فعالیتها و کارهای آنان باعث خدشهدار شدن اعتماد عمومی شود، هیچ ملاحظهای را در برخورد با کارگزاران جز ملاحظه نظام و انقلاب نباید داشت. هرجا در برابر کجرویها ملاحظهکاری شد؛ خسران پیش آمد و خسران آن را باید مضاعف جبران کرد. اگر جاهایی بیمهری و کمتوجهی به برخی شد باید همان نگاه کلیگری را که همانا نگاه نظام اسلامی است، توجه کنیم حتی اگر استاندار و یا فرماندار تحویل نگرفت باید موضوع را دنبال کرد تا به نتیجه رسید.
هاشمی گفت: در کنار نقد و مطالبه کردن باید راهکارهای منصفانه و راهکارهای منطقی و مبتنی بر تعقل هم وجود داشته باشد. به این و آن نگاه نکنیم که موضوعی را دنبال نمیکنند؛ بلکه هدف و راه خود را دنبال کنیم؛ زیرا مقام معظم رهبری در احوالات شهید نواب صفوی میفرمایند که حرارت انقلابی و بحث مبارزه را او در ما ایجاد کرد و گاهی برخی افراد در آن دوران به شهید نواب خرده میگرفتند و میگفتند «آیتالله بروجردی» نشسته و شما چرا اینهمه تکاپو و تلاش دارید؟ میگفت من سرباز هستم و اگر من در میدان نباشم باید آقای بروجردی که سرهنگ هستند به میدان بیاید.
آموزش عالی در خدمت جریان انقلاب است
وی ادامه داد: گاهی وارد میدان نمیشویم تا نایب حضرت ولیعصر وارد میدان شود بعد به تأسی از ایشان ما هم وارد میدان میشویم درحالیکه ما باید میداندار باشیم. امروز همه ظرفیت آموزش عالی در خدمت جریان انقلاب و نظام بوده و باید دغدغههای نظام و امام امت تحقق پیدا کند. خِرد جمعی که عصاره جریان انقلاب است برای مبحث آموزش عالی تصمیم میگیرد و گاهی ممکن است یکی دو مورد خارج از این فرایند وارد تصمیمگیری شود؛ اما دانشگاه آزاد با نظام ولایتفقیه اداره میشود.
رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: آموزش عالی در خدمت جریان انقلاب است؛ پس انتظارات نایب حضرت ولیعصر(عج) در این دوره اگر در دانشگاه تحقق پیدا نکند، اهداف هم تحقق پیدا نخواهد کرد. انقلاب دستاوردهای بیشماری داشته و عظمت کارهایی که در انقلاب انجامشده زیاد است. رهبر انقلاب بهصراحت فرمودند: «هنوز در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم و هنوز نتوانستیم دولت اسلامی را تحقق ببخشیم، برای اینکه دانشگاه ما هنوز دانشگاه اسلامی نشده است» امام(ره) میفرمایند: برآیند دانشگاه باید در جامعه دیده شود و ظهور پیدا کند و دانشگاه اگر اسلام شد برآیند آن در جامعه ظهور پیدا خواهد کرد.
هاشمی مطرح کرد: صحبت از گام دوم انقلاب میشود، رهبر انقلاب بهصراحت بیان میفرمایند: دلبستگی به رفتارهای طاغوتی، مردد شدن به اصل اهداف انقلاب و...اینها برخی از آفتهایی بود که برخی مسئولان گرفتار شدند و اکنون هم در دولت سیزدهم ممکن است انگشتشمار وجود داشته باشد. برخی به دنبال تأمین دنیای خود در قبول مسئولیتها هستند و خدمت را اولویت نمیدانند و اگر ما هم اینگونه باشیم دولتی که میخواهد زمینهساز دولت اسلامی شود، تحقق پیدا نخواهد کرد.
وی عنوان کرد: انتظار این است دولت سیزدهم زمینهساز دولت اسلامی شود و گام دوم مانیفست در ۴۰ سال آینده است. باید دولت در این مسیر حرکت کند و ما هم کمک، حمایت، نقد و مطالبه میکنیم. استمرار نهضت استادی در مطالبهگری و پیگیری به نتیجه میرسد. نخبگان و استادان دانشگاه نباید ناامید شوند و هرگز این ناامیدی در رفتار و عملکرد آنان دیده شود و باید امید به آینده را تقویت کرد؛ زیرا رهبر انقلاب بهعنوان حکیم انقلاب فضای آینده را روشن میبینند. بعضی جاها باید چشمها را بست و تواضع به خرج داد و خود را شکست و کارها را دنبال کرد.
برگزاری دوره آموزشی برای مسئولان بسیج اساتید
معاون تربیت و آموزش سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه اگر دورههای آموزشی از سه اصل «مهارتی»، «بصیرتی» و «معرفتی» برخوردار نباشد از نظر ما دوره آموزشی نخواهد بود از برگزاری دوره آموزشی در رابطه با فضای مجازی و رسانه و صدای رسانه برای مسئولان بسیج اساتید بهصورت عمومی و تخصصی خبر داد و درباره گروههای مسئلهمحور در بسیج اساتید دانشگاههای کشور توضیح داد: این گروههای مسئلهمحور باید راه خود را پیدا کنند و با مطالبهگری موانع را از سر راه بردارند.
تشکیل گروههای جهادی تخصصی در کشور
وی از تشکیل گروههای جهادی تخصصی زیرمجموعه بسیج اساتید در برخی استانها خبر داد و افزود: در هر استان حداقل یک گروه جهادی میتواند بهصورت مسئلهمحور کارها را دنبال کند و در شهرستانها و روستاها با حداقل کارهایی که در توان دارند، طعم شیرین خدمت را بچشانند. ارتباط با همه اقشار بهعنوان هدف دیرینه بوده و این یکی از مباحثی است که از گذشته دور وجود داشته و اکنون دغدغه ماست و همه اقشار در استانها باید بتوانند آن را دنبال کنند. بسیج دانشجویی و بسیج اساتید به دلیل اینکه حالت مستقل در کشور دارد و در دیگر اقشار این اتفاق نمیافتد، میتوانند بهتر همافزایی را دنبال کنند یا هماهنگی با دفاتر نهاد، نهادهای انقلابی دیگر در دانشگاه وجود دارد.
رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری و تقویت طرح اندیشه تمدنساز را از سوی مسئولان حلقههای صالحان و معاونان آموزش در بسیج اساتید دانشگاههای کشور خواستار شد و اظهار کرد: در بحث ظرفیتهایی که در نهضت استادی بوده و بعضاً گلایههایی وجود دارد در تهران همه تلاش این است که این ظرفیت به همه وزارتخانهها و دستگاهها وصل شود.
هاشمی پیگیری بسیج اساتید یزد را از استاندار و فرمانداران برای بهرهمندی از ظرفیت نهضت استادی خواستار شد و گفت: در استانها خود شما باید این تلاش را داشته باشید و ظرفیت نهضت استادی را در همه دانشگاهها ارتباط دهید؛ البته در حوزههای اجرایی ممکن است محدودیتهایی وجود داشته باشد؛ اما در جاهایی میتواند این امر اثرگذار باشد و اتفاق بیفتد. نباید نگاه تبعیضآمیز گذشته را نسبت به دانشگاهها داشت؛ بلکه از ظرفیت طرحهای عمرانی، پژوهشی و طرحهای تحقیقاتی همه دانشگاهها باید استفاده کرد.
کرسیهای نظریهپردازی در کشور ایجاد شود
معاون تربیت و آموزش سازمان بسیج اساتید کشور عنوان کرد: حال که نهضت استادی در دانشگاه آزاد اسلامی بهصورت جهادی بحث کرسیهای ترویجی را آغاز کرده و تلاش خوبی هم انجامشده؛ اما بحث کرسیهای نظریهپردازی که یکی از دغدغههای حضرت آقا در چند سال گذشته بوده بر زمین مانده است و حداقل میتوانیم در شرایط کرونا و بنبستهایی که وجود داشت با همین نظریهها راه را باز کنیم. بعضی در حوزه کسبوکار و بعضی در حوزه تولید و بستهبندی شیوههای مختلف آموزش نظراتی را بیان کردند؛ اما آن چیزی که مدنظر آموزش عالی بود، اتفاق نیفتاد.
هاشمی توسعه اردوهای راهیان علم و فناوری ویژه اساتید بسیجی برای پاسخگویی به دانشجویان و یا رفع شبهات آنان را مؤثر دانست و یادآور شد: این روزها سالروز عملیات کربلای پنج است که معتقدیم در منظومه دفاع مقدس عملیات کربلای پنج آغازی بر پایان جنگ تحمیلی بود که بلافاصله بعد از عملیات کربلای چهار، ۱۹ دی ۶۵ اتفاق افتاد. عملیات کربلای پنج با محور افتخارآفرینان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که به فرمایش حاج قاسم سلیمانی تصمیمگیری برای این عملیات مظهر شجاعت و اقتدار در دوره دفاع مقدس به شمار میرود.
تدارک ۱۰ برنامه آموزشی تخصصی و عمومی برای مسئولان و استادان بسیجی
به گزارش آنا در حاشیه سفر سید محمود هاشمی، رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و معاون تربیت و آموزش سازمان بسیج اساتید کشور به استان یزد در معیت مسئولان بسیج اساتید استان یزد، دیدار از نزدیک با آیتالله محمدرضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد انجام شد.
رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس ستاد اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب سازمان بسیج اساتید کشور در این دیدار به برخی از برنامهها و سیاستهای بسیج اساتید کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر فعالیت حلقههای صالحین، حدود ۱۰ برنامه آموزشی تخصصی و عمومی بهمنظور تعمیق باورهای اعتقادی و معرفتی و مهارتی برای مسئولان و اساتید بسیجی تدارک شده که شامل طرح ولایت استادی، جنگ ترکیبی، تربیت مدرس بیانیه، تبیین بیانیه، جریانشناسی فرهنگی و اجتماعی و ... است.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/