تندیس شهدا را مجسمهسازانی بسازند که متعهد و متخصص باشند/ مسئولان دستهای پشتپرده سوزاندن مجسمه حاج قاسم را پیگیری کنند
به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی و هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به عنوان حادثهای تلخ اما دورانساز و مهم با واکنش های گوناگونی در بین اقشار مختلف مردم همراه شد.در این دو سال، صنوف و گروه های مختلف هر یک به نحوی نسبت به این رخداد واکنش نشان دادند.در این میان، برخی از هنرمندان و مجسمهسازان کشور نیز تندیسهایی در رثای این شهید والا مقام ساختهاند.
حسین عصمتی فارغالتحصیل کارشناسی ارشد رشته نقاشی از دانشگاه تربیتمدرس و دکترای تاریخ هنر اسلامی از دانشکده هنر دانشگاه شاهد تهران است. در ادامه نیز موفق به دریافت گواهینامه درجه یک نگارگری معادل دکتری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است. تالیف مقاله، تحقیق و پژوهش، تدریس و آموزش، طراحی، نقاشی و نگارگری در مقاطع و سطوح مختلف آموزشی دانشگاهی و تالیف کتاب «شیوه طراحی از نقوش حیوانی در نگارگری ایران» بخشی از فعالیتهای وی بوده است. این هنرمند در جشنوارهها و رویدادهای هنری ملی و بینالمللی بهعنوان داور، عضو شورای برنامهریزی و دبیر اجرایی همواره حضوری فعال داشته است. وی با شرکت در رقابتهای هنری موفق به دریافت جوایز و الواح تقدیری متعددی از جمله برگزیده هشتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم شد. حضور در نمایشگاههای انفرادی و گروهی داخلی و خارجی نیز بخشی از فعالیتهای هنری عصمتی است.
هفته گذشته همزمان با بزرگداشت دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی دو اثر تجسمی شامل سردیس سردار دلها اثر مشترک حسین عصمتی و مینا صدری و تابلو نگارگری «احرام عشق» اثر حسین عصمتی طی مراسمی در حوزه هنری رونمایی شد. به همین بهانه با این هنرمند نگارگر و مجسمهساز به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه از نظر میگذرانید.
ادای دین به سردار دلها
عصمتی درباره ساخت تندیس شهید سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: با توجه به برخی تندیسهایی که در سالهای اخیر در فضای مجازی دست به دست شدند و موجبات وهن سردار سلیمانی را به دنبال داشت، ساخت مجسمه سردار دلها به شکلی آبرومند و باکیفیت ادای دینی بود که باید انجام میشد. این آثار چالشهای بسیاری را به وجود آوردند. اگر قرار است برای شهدا و بزرگمردان اثری ساخته شود باید آن فرد مهارت، تخصص و به راه آنها اعتقاد داشته باشد. این مفاهیم والا و باارزش نباید تحتالشعاع قرار بگیرند تا دستمایه برخی رسانههای غربی شوند.
وی در ادامه افزود: با همسرم مینا صدری تصمیم گرفتیم تا این کار را شروع کنیم، برای اینکه خوب از آب در بیاید تلاش و بررسیهای بسیاری کردیم، چهره شهید سلیمانی را از زوایای مختلف تهیه کردیم. از طریق مداد و زغال طراحی آن را انجام دادیم، در نهایت کار ساخت مجسمهای از جنس برنز آغاز شد. در حقیقت این کار وظیفه ما در قبال ایشان را تکمیل نمیکند اما بخشی از تعهدی که نسبت به این شهید بزرگوار داشتیم با این مجسمه ادا شد.
دستهایی در پشت پرده سوزاندن تندیس شهید سلیمانی
این هنرمند درباره اقدام شنیع آتش زدن تندیس سردار سلیمانی در کردستان که بهتازگی و همزمان با دومین سالگرد ایشان رقم خورد نیز اظهار کرد: دشمنان بسیاری علیه جمهوری اسلامی ایران و راه مقدس شهدا داریم. در این میان برخی هم آگاهانه و ناآگاهانه در همان مسیر دشمنان نظام کار میکنند. متاسفانه برخی با ساخت همان مجسمههای موهن برای رسانه های معاند خوراک تبلیغاتی فراهم میکنند. آنها سوژههایی ایجاد میکنند تا برنامهسازهای خارج از کشور، دستمایهای داشته باشند تا مردم را نسبت به این شهید والامقام بدگمان کنند. به نظر من کسانی که دست به این اقدام زدند به دنبال طراحی روایتی دروغین از وضعیت کشور هستند. رسانه های معاند به دنبال این هستند که بگویند مردمی عادی این کار را انجام دادند در حالی که به نظر میرسد دستهایی در پشتپرده سوزاندن تندیس شهید سلیمانی وجود دارد. باید از طرف نهادهای مربوطه پیگیری شود تا هدف و انگیزه این کارشکنی را بفهمند.
بیشتر بخوانید:
- مجسمههایی که نبودنشان بهتر از بودنشان است!/ مشاهیر را با این آثار چگونه تجسم کنیم؟
- شرمساری معاون وزیر به جای پیشگیری و پیگیری/ جلوی بدسلیقگی ناشیانه در ساخت تندیس را بگیرید!
- لطفاً هر چه زودتر بساط تندیسهای مضحک را جمع کنید
کرونا پنجره جدیدی را بر روی نظام آموزشی گشود
این استاد نگارگری درباره برگزاری کلاسهای هنری مجازی در زمان کرونا خاطرنشان کرد: آموزش مجازی معایب و مزایای خاص خود را دارد. دروس نظری در بستر الکترونیک از نظر اقتصادی و صرفهجویی در وقت، بهتر است. همچنین برگزاری کلاسهای تئوری در دانشگاه سختیهای خود را دارد زیرا که به امکانات و زیرساختهایی از جمله پروژکتور نیاز است. چه بسا از نظر اقتصادی به نفع باشد، اما برگزاری کلاسهای عملی در فضای مجازی بسیار سخت است.
عصمتی با اشاره به اینکه ویروس همهگیر کرونا پنجره جدیدی را به روی نظام آموزشی گشود، بیان کرد: قبل از کرونا رغبت و تمایلی به آموزش در بستر الکترونیک نداشتیم، اما بهخاطر محدودیتهای ناشی از ویروس همهگیر کرونا بهاجبار تجربه آن را به دست آوردیم. در این دو سال اخیر نیز زیرساختهای لازم تقویت شده است. احتمال دارد شیوه آموزش در زمان پساکرونا بهصورت ترکیبی از مجازی و حضوری باشد.
انتهای پیام/۱۱۰/پ
انتهای پیام/