فیلم «مسیح؛ پسر مریم» ۲۴ ساعت قبل از اعلام رسمی در فهرست نهایی بود/ لو رفتن داستان فیلم غیرحرفهای و غیراخلاقی است
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانهای اوج با محوریت حواشی حذف فیلم «مسیح؛ پسر مریم» عصر یکشنبه ۱۲ دی در نخلستان اوج برگزار شد.
محسن دریالعل در ابتدای این نشست با اشاره به این که جلسه امروز صرفاً در رابطه با این فیلم نیست، عنوان کرد: صحبت اصلی درباره این است که بگوییم در ۱۰ سال گذشته در اوج چه اتفاقاتی رخ داد و در ادامه چه مسیری در پیش خواهد داشت تا سنگ محکی داشته باشیم و بعدها ببینیم به اهداف مشخص رسیدهایم یا خیر.
وی گفت: اولین نکته تغییر ریل جریان فیلمسازی است. سازمان اوج همیشه و هرروز در جریان سینمایی پررنگ تر شده و امروز یکی از تاثیرگذارهای سینمای ایران است و حضورش به رونقق سینمای ایران کمک کرد. کرونا و اتفاقات اخیر سیاستهای اوج را نیز تغییر داد. همانطور که الان ۳۰۰ فیلم در صف اکران است و تولید بیرویه هیچ نتیجهای ندارد و ما ریلگذاری تولیدات را به سمت سریال بردیم.
مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانهای اوج عنوان کرد: برای اینکه چراغ سینما خاموش نباشد عرصه را ترک نمیکنیم و با سیاست متفاوت هستیم. در حال حاضر ۳۰ سریال آماده ساخت داریم که بخشی در صداوسیما و بخشی با وی او دی ها است. این مهمترین دستاورد نکته سازمان اوج است و دلیل اصلی آن رکود سینماست و اینکه در شرایط فعلی سینما بازگشت پول وجود ندارد.
فیلم «مسیح؛ پسر مریم» ۲۴ ساعت قبل از اعلام رسمی در فهرست نهایی بود/ لو رفتن داستان فیلم غیرحرفهای و غیراخلاقی است
مدیر مرکز فیلم و سریال اوج افزود: در چند سال اخیر در امر سریالسازی شاهد افت فاحش کیفیت آثار بودیم و اگر در این مدت حس کردید از طرف سازمان اوج کم کاری در زمینه تولیدات صورت گرفته است، به این دلیل است که به دنبال ساخت آثار با کیفیت هستیم. به عنوان مثال سریال «مستوران» جدیدترین اثر سازمان است که پس از پخش میتوانید راجع به کیفیت آن نظر دهید، ما با این پروژه نشان دادیم که میشود با پولهای کمتر از بودجه تولیدات امروزی کار خوب ساخت. این سریال با بودجه روتین آثار تلویزیونی ساخته شده و ادعای «الف ویژه» بودن ندارد، ولی با این وجود به نسبت آثار در حال پخش سریال باکیفیتتری است.
وی افزود: البته نگاه ما فقط به صداوسیما نیست و ما وظیفه خود میدانیم که به حوزه پلتفرمها نیز ورود کنیم. البته این مسئله را هم وظیفه میدانیم هم راهی برای کسب درآمد چون حقیقتا نمیشود به بازگشت مالی توجهی نداشت. همه کارهای اوج مدل درامدزایی دارد، مخاطب هدفش بررسی میشود و برای بازگشت سرمایهای که در ساخت آن هزینه شده برنامهریزی میشود. شبیه به چیزی که برای فیلم سینمایی «منصور» اتفاق افتاد. در یک سال و نیم اخیر به جز فیلمهای کمدی برای هیچ اثر اکران شده دیگری فروش به آن مفهوم حقیقی رخ نداده است، این فیلم سه میلیارد تومان فروش داشته و همچنان چرخه بیزنس آن ادامه دارد. چون با این روش ما به سطحی میرسیم که میتوانیم کار بعدی را بسازیم.
دریالعل ادامه داد: ما برای دپو شدن فیلم و بایگانی شدن بدون نمایش کار نمیسازیم و دنبال این نیستیم که به هر قیمتی در جشنواره حضور داشته باشیم. از میان همین ۲۲ فیلم نهایی برخی آثار بودند که میخواستند اوج از آنها حمایت کند ولی ما قبول نکردیم چون سازمان تولیدی هستیم و بنا نداریم محصول آماده را بپذیریم. همانطور که سال گذشته انیمیشن «پسر دلفینی» را به این دلیل که انیمیشن دیگری در جشنواره نبود از این رویداد خارج کردیم و در حال حاضر حق رایت بینالمللی این اثر را ۶۰۰هزار دلار فروختیم. دو برابر هزینه تولید فیلم. سازمان اوج به ارزآوری هم فکر میکند و به دنبال این است که با محصولات هنریاش حضور بینالمللی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه فیلمنامه «مسیح؛ پسر مریم» آمادهترین طرح این سازمان برای ارائه به جشنواره امسال بود وارد بحثهای مربوط به حذف این اثر شد و گفت: ما میدانیم که هر جشنواره قاعده خاص خود را دارد و شرکتکنندهها با آگاهی از این شرایط به آن ورود میکنند. به همین دلیل هم از عدم پذیرش این فیلم در فهرست نهایی جشنواره گلایه نداریم، بالاخره هیئت انتخابی هست و به هر دلیلی کار را نپذیرفته، اما این را حق خود میدانیم که دلیل کنار گذاشته شدن این فیلم را بدانیم چون اتفاقی عجیب و غریبی رخ داده است. ما در چند روز گذشته سکوت کردیم ولی دیدیم که هیئت انتخاب در گفتارش تعارض داشت و ما انواع روایتها را درباره حذف این اثر شنیدیم. وقتی از زبان یک نفر سه روایت متفاوت برای حذف فیلم میشنویم، باید چه کرد؟ به نظرم اعضای هیئت انتخاب یا باید سکوت کنند و چیزی نگویند یا به درستی دلیل بیاورند که ما هم بدانیم دلیل کنار گذاشتن این فیلم چیست، آن هم وقتی تا ۲۴ ساعت قبل از اعلام اسامی نهایی از گوشه و کنار شنیده بودیم که این اثر در لیست آخر قرار دارد.
دریالعل با اعلام این موضوع که تناقضهای موجود در کلام اعضای هیئت انتخاب بیاخلاقی است و ما را اذیت میکند، اظهار کرد: بلایی که سر این فیلم آوردند کجای رفتار حرفهای قرار میگیرد؟ آیا رسم امانتداری این است که هرجا رسیدند فیلم را تعریف کنند! در حال حاضر به لطف دوستان همه ابتدا، انتها و بخشهای حساس ماجرا را میدانند و تمام داستان این اثر لو رفته است. جشنواره فیلم فجر اگر ادعای رفتار حرفهای دارد، باید تمام اجزای آن حرفهای برخورد کنند. ا
وی اضافه کرد: به جز اعضای هیئت انتخاب من از چند نفر شنیدم که فیلم را دیدهاند، به چه اجازهای فیلم را به دیگران نمایش میدهند؟ متوجه این رفتارها نمیشویم. چند روز پیش کارگردان دیگری هم اعتراض کرده بود که چرا فیلم را افراد دیگری هم دیدهاند، چرا افراد با ربط و بیربط باید فیلمها را ببینند؟ حتی افرادی گفتند فیلمنامه را خواندهاند و این دیگر خیلی عجیب بود.
این مدیر سازمان هنری اوج عنوان کرد: به چه علت افراد متفرقه فیلمنامه را میخوانند؟ بدون اینکه از صاحب اثر اجازه گرفته باشند یا اطلاعی به ما داده باشند. ناراحتی اوج از نپذیرفتن فیلمش نیست، از این رفتارهای غیرحرفهای است. از اینکه به چه دلیل درباره فیلمی که کنار گذاشته است دروغ میگویند و عملیات رسانهای برای آن راه میاندازند.
وی با اشاره به این موضوع که پیش از اعلام اسامی از آنها خواسته شده که فیلم را از جشنواره خارج کنند، گفت: به ما پیام دادند انصراف بدهید چون میخواهیم فیلم را کنار بگذاریم. حتی متن پیشنهادی هم برای انصراف دادند، ولی ما قبول نکردیم و پشت کار خودمان ایستادیم چون میدانیم چه ساختیم و حرفمان چه بود. خوشحال میشویم اعضای هیئت انتخاب هم مرد باشند و پشت انتخابهایشان بایستند.
«مسیح، پسر مریم» را در زمان جشنواره اکران میکنیم!
دریالعل اظهار کرد: در اواسط جشنواره امسال فیلم «مسیح پسر مریم» یک اکران خصوصی برای اهالی رسانه خواهد داشت. تا منتقدان و اهالی رسانه قضاوت کنند که این کار با کارهای مورد تایید سلیقه هیئت انتخاب چه تفاوتهایی دارد. فیلم کاملاً قابل قضاوت است سلیقه هیات انتخاب آنگاه مشخص میشود. وقتی آقای افخمی در جایی میگوید ملاک ما مخاطب پسند بودن است و در همان مصاحبه هم میگوید فیلمی بوده که باید برای سالن خالی به نمایش درآید، این حرفها مصداق تناقض است و همین مسائل است که میبینیم وزن فیلمهای بازمانده از جشنواره از آثار حاضر در آن بیشتر است. دوستان به این توجه نمیکنند که گاهی با یک حرف اعتبار جشنوارهای چهل ساله را از بین میبرند.
وی افزود: سازمان اوج آنقدر شجاعت دارد که اگر محصولش خوب نبود بگوید خوب نیست، اما درخصوص «مسیح پسر مریم» میدانیم که خوب است، با آنکه از لحظه اول هر کسی میگفت ساخت این فیلم سخت است اما ما آن را ساختیم و نتیجه فیلمی روپا، سرحال و قصه گو است. حتماً نقاط ضعفی دارد هم اما کارگردانش یک جوان دهه هفتادی و فیلم اولی است. فیلم با ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بودجه ساخته شده که اصلا رقم قابل قیاسی با دیگر آثار در حال ساخت نیست اما فیلم خوبی است. بعد از اکران کار هم مشخص میشود که ما درست میگفتیم یا توهم زدهایم. البته این اولین باری نیست که جشنواره فجر فیلمی از سازمان اوج را کنار میگذارد یا نادیده میگیرد، به عنوان مثال در جشنواره دو سال پیش «لباس شخصی» را کنار گذاشتند و بعد از رویداد اعضای هیئت انتخاب گفتند که اشتباه کردند.
این مدیر سینمایی درباره اعتراضی که به جشنواره داشتهاند، گفت: فکر کنم یک تکه از فیلم یادشان رفته بگویند، آن را هم بگویند کامل میشود! ما هم نفهمیدیم چرا فیلم را کنار گذاشتند. ما سوژه فاحشهخانه را نمیتوانیم نمایش بدهیم، اما اینچنین نیست! اینکه تفکر آقای افخمی درباره زن فاحشه چیست، پاسخگویش ما نباید باشیم. فیلمهایی در این حوزه ساخته شده است. آقای افخمی خودش بگوید.
دریالعل در پاسخ به سوالی درباره فیلم «مسیح پسر مریم» و مشکل پروانه نمایش آن بیان کرد: ما صحبتی مبنیبر اینکه فیلم پروانه نمایش نمیگیرد نشنیدهایم و فیلم مشکل پروانه نمایش ندارد. تا الان آنچه که میدانیم این چیزی است که به ما گفتهاند. ما هم برای پروانه نمایش آن درخواست کردهایم و کارهای پخش و رسانهای آن آغاز شده است.
وی در رابطه با صحبتهای عضای هیئت انتخاب گفت: در مصاحبه آخر اعضای هیأت انتخاب گفته شد چرا قهرمان فیلم در انتها عملی قهرمانانه انجام میدهد و کار فرهنگی نمیکند؟ من چطور میتوانم با مشاوری که نمیفهمد مسیر قهرمان در داستان باید به عمل ختم شود، دیالوگ برقرار کنم؟ آیا شهید اندرزگو، نواب صفوی یا میرزا کوچکخان جنگلی کار فرهنگی میکردند یا در کف جامعه بودند؟ اصلاً حضور متخصص هنرهای تجسمی بهعنوان مشاور سینمایی برای چیست؟ ایشان رییس انجمن دفاع مقدس بودند، آثار آنها کجاست؟ اطلاع دقیق دارم که با دلار چهار هزار تومانی، چهار فیلم ساختند که یکی از آنها در اکران به طرز بدی شکست خورد و سه فیلم دیگر را حتی رویشان نمیشود نمایش بدهند. ایشان در حوزه هنری هم کارهاییشان را دیدهایم و خروجیشان مشخص است.
دریالعل با اشاره به اینکه برای دریافت پروانه نمایش یا حضور در جشنواره به هیچ وجه فشاری به جشنواره نیاوردیم، اظهار کرد: طرف ما جشنواره است. ما را کنار گذاشتند و اشکالی ندارد، درحالی که ۲۴ ساعت قبل از اعلام نهایی، در لیست بودیم. نمیدانیم در ۲۴ ساعت آخر چه شد. همانطور که اخبار را شما میشنوید ما هم میشنویم همانطور که خیلیها فیلم ما را دیدند ما هم اخبار را میشنویم.
وی ادامه داد: اگر دوستان ادعا میکنند که در فهرست نبودیم، بعداً میشود دربارهاش صحبت کرد. دقیقه نود ما را کنار گذاشتند و اشکال ندارد. میگویند سوژهای را ساختید که قابل پرداخت نیست. آقای افخمی بگوید سوژه فیلم حضرت امام (ره) چه شد؟ ۱۳ سال گذشته است هنوز رویش نمیشود فیلم را پخش کند! با وجود اینکه چند بار تدوین و صداگذاری شده است. آقای افخمی گفت صحنه فاحشهخانه با حجاب نیست، در فیلم ما هم که خانمها روبنده ندارند!
دریالعل در پاسخ به خبرنگار آنا درباره اینکه چطور خودشان ۲۴ ساعت قبل از اعلام رسمی فهرست به دلیل سطح دسترسی خوبی که داشتند میدانستند این فیلم در فهرست نهایی جشنواره است، اما نسبت به سطح دسترسی دیگران به فیلمنامه و دانستن قصه فیلم «مسیح: پسر مریم» گلایه داشتند، گفت: سطح دسترسی ما چیزی فراتر از دسترسی رسانهها نبود، شاید فقط کمی بیشتر از خبرنگاران این حوزه به اخبار دسترسی داشتیم نه چیزی بیشتر. البته اگر هیئت انتخاب آنقدر محفوظ بود که حتی خبر به روابطعمومی جشنواره نیز درز نمیکرد، ما هم نمیشنیدیم. سطح دسترسی به اخبار برای ما بیشتر است. فکر نکنیم اوج در مقابل وزارت ارشاد موضع گرفته؛ نه ما از این ناراحت نیستیم از رفتار غیر حرفهای و تناقض در گفتار ناراحتیم. ما یک مسیر کاملاً قانونی رفتیم. گفته بودند که موازی با وزیر هم صحبت کردند اما ما مسیر قانونی را رفتیم و اصلاحات موجود برای دریافت پروانه نمایش را انجام دادیم، اما نتیجه چیزی که انتظار داشتیم نبود.
وی در رابطه با ابهام نسبت به فیلم «مسیح پسر مریم» عنوان کرد: حتی بعد از اینکه لیست اعلام شد و نظرات هیئت انتخاب بیان شد باز هم ما متوجه مسئله نشدیم. برخی هم گفتند فیلم پسر مریم با فشار وارد شد و این ضد تبلیغ بود، چون ممکن است تصور شود کیفیت آن پایین بوده است و با فشار وارد شده است. بنابراین در همه این موارد جز سکوت کاری نمیتوانستیم انجام دهیم. الان هم نمیخواستیم سخنی بگوییم. با این حال نمیدانم چه به هیئت انتخاب وارد شده است که همه چیز را بیان میکنند. فکر میکنم همه چیز را گفتهاند البته روایت شان از داستان روایت شخصی خودشان است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/