دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 دی 1400 - 18:03
علم‌الهدی:

فصل تحول کشور فرا رسیده است/ لزوم تغییرات اساسی برای تحقق پیشرفت و عدالت

دولت در فصل تحول از کمک دانشگاه‌ها در تبیین عدالت بهره‌مند شودعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم فصل تحول فرا رسیده است؛ چراکه ظرفیت‌های کشور به نقطه‌ای رسیده که باید تحول رخ دهد.
کد خبر : 631507
شیراز



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از شیراز، جمیله علم‌الهدی در سومین نشست تخصصی فصل تحول با عنوان «گفتمان دولت سیزدهم، عدالت و پیشرفت» که با همکاری دانشگاه‌های شیراز و آزاد اسلامی استان فارس برگزار شد، بیان کرد: صحیح‌ترین روایت از اسلام را در این دوره تاریخی یعنی دوران انقلاب اسلامی با بنیانگذاری امام‌خمینی(ره) شاهد هستیم و گرچه در این دوره پیشرفت‌های بسیاری نیز در امور داشتیم؛ اما با توجه به مشکلاتی که وجود داشته انعکاس این پیشرفت‌ها به میزان لازم اتفاق نیفتاده است.




بیشتر بخوانید:


چالش اصلی دولت سیزدهم رویکرد فساد گریزی و دغدغه‌مندی برای تأمین معیشت مردم است




وی اظهار کرد: پیشرفت مد نظر انقلاب اسلامی باید بر اساس نظر حضرت امام‌خمینی (ره) و متناسب با تحقق ارزش‌های اسلامی بازتعریف شود، در این راستا به نظر می‌رسد عدالت که یکی از ابزارهای تحقق ارزش‌ها به دست انسان کامل است یا به عبارت دیگر رسیدن به صراط مستقیم که معادل همان اجرای عدالت است، باید در مرکز توجه قرار گیرد.


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران توضیح داد: این پیشرفت‌ها به اندازه کافی و مکفی نبوده تا بتواند انقلابیون را قانع کند به همین دلیل بحث گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است.


علم‌الهدی افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم فصل تحول فرا رسیده است، چراکه ظرفیت‌های کشور به نقطه‌ای رسیده که باید تحول رخ دهد و دولت سیزدهم نماینده این ظرفیت‌هاست تا بتواند این تحول‌ها را محقق کند.


وی بیان کرد: متناسب با تعالیم اسلامی و نگاه رهبران و تئوریسین‌های انقلاب اسلامی مفهوم عدالت و پیشرفت چنان به هم گره خورده که باید برای محقق شدن این دو تغییرات اساسی را ایجاد کرد.


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: در تحلیل عدالت، وارث نوعی ساده‌انگاری هستیم و بصیرت تاریخی ما کمی ضعیف است، چنانچه در بحث تحلیل عدالت هم دچار این ضعف و حتی روزمرگی شده‌ایم.


این استاد دانشگاه ابراز کرد: اگر واحد تحلیل‌های ما در سطح جهانی باشد و خود را در مقطع زمانی مقدمه ظهور بدانیم، چه بسا روزمرگی‌ها و ناتوانی‌ها باعث تأخیر در ظهور شود.


علم‌الهدی اظهار کرد: اگر عدالت را به «میزان» تعبیر کنیم شاید یکی از واژه‌های اصلی معادل عدالت و واژه قرآنی معادل عدالت را بیان کرده باشیم.


وی با بیان این پرسش که در مقوله عدالت باید ببینیم عدالت را چه کسی و در چه شرایطی و با چه وزنی تعریف می‌کند، بیان کرد: هر کس بر اساس تجربه یا منافع یا تحلیل‌ها و یا دیدگاه خود نقطه‌ای را برای تحقق عدالت تعیین می‌کند و عدالت را در همان مرز می‌داند، این در حالی است که با توجه به ارزش‌های اسلامی و آیات قرآن و با توجه به هدف خلقت که موحدشدن و عبودیت است، تبیین عدالت توسط نظام تعلیم و تربیت از خانواده گرفته تا معلمان و همه دستگاه‌های مرتبط با ساختار آموزشی اهمیت بسزایی پیدا می‌کند.


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: عدالت باید توسط خود مردم اظهار شود؛ زیرا بر اساس آیه کریمه هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون کسی که بیشتر می‌داند مسئولیت بیشتری دارد.


علم‌الهدی ابراز امیدواری کرد که دولت در این فصل تحول از کمک دانشگاه‌ها در تبیین عدالت و اجرایی شدن عدالت بهره‌مند شود و به‌خصوص عدالت را در قامتی که امام‌ راحل بر آن تأکید می‌کردند یعنی عدالت توأم با اخلاق تربیت و معنویت مد نظر قرار دهد.


به گزارش آنا، نشست نخست این گفتمان با عنوان «عدالت و جمهوریت» در دانشگاه تهران و نشست دوم با عنوان «عدالت و عقلانیت» در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده بود.


محمدرضا قائدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس هم در این نشست با تأکید بر رعایت عدالت آموزشی میان استادان هیئت علمی دانشگاه‌های سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی خواستار طرح این موضوع در سطوح کلان تصمیم‌گیری کشور و تصمیم‌گیری مؤثر برای رفع این تبعیض شد.


قائدی از اعلام آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی فارس برای میزبانی چهارمین نشست این گفتمان با عنوان پیشنهادی «عدالت و مقاومت» نیز خبر داد.


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب