احتمال برگزاری جشنواره پویانمایی تهران به صورت غیرفیزیکی
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران اسفند امسال به دبیری محمدرضا کریمی صارمی برگزار خواهد شد. این رویداد بینالمللی یکی از معدود اتفاقات مهم در حوزه انیمیشن ایران است و هر دو سال یکبار، به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود. البته طبق تقویم دوره دوازدهم این دوسالانه باید سال گذشته برگزار میشد، اما به دلیل شرایط وخیم همهگیری کرونا، برگزاری آن به سال ۱۴۰۰ موکول شد.
تا اوایل تابستان نیز مشخص نبود که امسال جشنواره به صورت آنلاین یا فیزیکی برگزار میشود، اما در نهایت و به واسطه واکسیناسیون عمومی، قرار بر این شد که این دوره از جشنواره پویانمایی در روزهای پایانی امسال (۱۵ تا ۱۹ اسفند) برگزار شود. اگرچه با توجه به رشد سویه جدید بیماری کرونا در جهان و لغو شدن برخی از جشنوارههای خارجی، بار دیگر احتمال میرود دوسالانه پویانمایی تهران به صورت فیزیکی برگزار نشود و گزینههای لغو کامل یا برگزاری آنلاین، مجدداً روی میز قرار بگیرد.
در حال حاضر طبق آخرین اخبار، این رویداد به صورت فیزیکی و در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود و طبق همین ماجرا چهارم دی ماه هیئت انتخاب این دوره، ۱۳۰ اثر را معرفی کرد که به بخش مسابقه ایران (که در ۸ بخش برگزار میشود) راه پیدا کردند. این آثار نهایی شامل ۳۸ فیلم کوتاه، ۲۵ اثر دانشجویی، ۲۲ انیمیشن تبلیغاتی، ۱۳ فیلم در بخش کودک و نوجوان، ۱۳ اثر تلویزیونی، ۱۰ فیلم در بخش دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی، ۸ پویانمایی تجربی و ۱ فیلم بلند هستند.
در روزهایی که برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره دوسالانه تهران در هالهای از ابهام قرار دارد، با محمدرضا کریمی صارمی دبیر این دوره از جشنواره گفتوگو کردیم، دبیری که خود و مسئول دفترش به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوانزا (به گفته خودش) چند روزی است به محل کار نرفتند و در حال حاضر دبیر دوسالانه پویانمایی تهران از خانه کارهای مربوط به این رویداد را انجام میدهد!
آنا: برخی از فعالان حوزه انیمیشن به پخش فیلمهای خارجی که ۲-۳ سال پیش در جشنوارههای دیگر حضور یافتند اعتراض دارند و معتقدند که این فیلمها به نوعی بیات شده است و نباید در جشنواره دوسالانه تهران آنها را پخش کرد، شما با این دیدگاه موافقید؟
کریمی صارمی: این حرف منطقی نیست چون هدف ما از برگزاری این رویداد بسترسازی برای رشد هنر – صنعت پویانمایی است تا هنرمندان این حوزه، منتقدان و اهالی رسانه به سالنهای نمایش بیایند، کارها را ببینند، راجع به آن گفتوگو و بحث کنند و باعث رشد کیفی آثار شوند. هدف ما فقط نمایش دادن چند فیلم در جشنواره نیست و میدانیم که خیلی از فیلمها در بستر اینترنت موجود است و میتوان آنها را به سادگی دید، اما اینکه انیمیشنی خارجی در کنار انیمیشن ایرانی قرار بگیرد، یک فیلمساز ایرانی با فیلمساز خارجی قیاس شود، آثار یک کمپانی یا کشوری خاص به طور ویژه نمایش داده شود برای ما بیشتر اهمیت دارد.
آنا: چنین اتفاقاتی یازده دوره است که رخ داده، اما چه خروجی ویژهای برای انیمیشن ایران داشته؟
کریمی صارمی: اینکه فیلمهای معتبر در کنار آثار ایرانی در جشنواره پویانمایی تهران به نمایش دربیاید، باورپذیری بچهها را بالا ببرد و ببینند به جایی رسیدند که میتوانند به استقلال در حوزه انیمیشن برسند. یا در حوزه تلویزیونی وقتی هنرمندان جوان حوزه انیمیشن کارهای خوب را میبینند، دلگرم میشوند که در کشورشان بمانند و کار کنند. در دو سال گذشته حدود ۷۵ درصد فستیوالهای دنیا یا برگزار نشد یا به صورت آنلاین برگزار شد که در مقاله آسیفای جهانی هم اعلام شد که اکثر رویدادهای آنلاین در حوزه انیمیشن موفق نبودند. ما میتوانستیم این رویداد را آنلاین برگزار کنیم، ولی این اتفاق دیگر اثرگذاری مد نظر جشنواره را نداشت.
آنا: پس آنقدر که کیفیت فیلمهای خارجی برای برخی از دوستداران انیمیشن مهم است، برای برگزارکنندگان این رویداد نیست؟
کریمی صارمی: نه اینکه مهم نباشد، ولی حرف ما این است که هدف جشنواره پویانمایی تهران فقط نمایش فیلم نیست، نمایش فیلم یکی از دهها برنامهای است که در این جشنواره انجام میشود. مثلاً ما تلاش میکنیم با دعوت مسئولان فرهنگی و هنری، یا حتی سازمانهای غیر مرتبط با این حوزه، بستر مهمی را به وجود بیاوریم تا بازار پویانمایی ایرانی و تولیدکنندههای واقعی آن را ببینند و گرفتار دلالهای این حوزه نشوند. هدف اصلی ما به عنوان جشنواره تراز اول پویانمایی در منطقه، این است، حالا دوستانی که با فیلمهای دو سه سال گذشته مشکل دارند، فیلم تکراری نبینند! ۱۶ بخش مختلف داریم، از آنها استفاده کنند. اصل این است که جو جشنواره را درک کرد، وگرنه این روزها بهترین فیلمهای روز دنیا دو روز بعد از اکران، در سراسر جهان پخش میشود.
شاید جشنواره لغو شود!
آنا: همیشه در میان انیمیشنسازها این بحث مطرح بوده که در مورد مسئله صنعتی شدن پویانمایی بازار خیلی مهم است. دوره قبل در دوسالانه تهران رویداد پیچینگ برگزار شد، آن اتفاق نتیجهای داشت و امسال هست یا نه؟
کریمی صارمی: نه امسال دیگر در دوسالانه پیچینگ برگزار نمیشود.
آنا: چرا؟ به جز این برنامه دیگری در زمینه بازار برای جشنواره امسال دارید؟
کریمی صارمی: ابتدا اجازه دهید کمی زمان بگذرد، جلوتر برویم تا حدوداً یک ماه دیگر میتوان راحتتر گفت که چه بخشهایی داریم و چه بخشهایی نداریم. در حال حاضر اوضاع کرونا مجدداً نگرانکننده شده و در بیست روز گذشته رویدادها و جشنوارههای متعددی در کشورهای مختلف دنیا مثل کانادا، آلمان و انگلیس لغو شده است. به همین دلیل ما نیز باید ببینیم اجازه برگزاری فیزیکی این رویداد را داریم یا خیر.
آنا: یعنی باوجود تمام برنامهریزیهایی که در این چند ماه داشتید، ممکن است برگزاری جشنواره به صورت فیزیکی لغو شود؟
کریمی صارمی: در حال حاضر برنامهریزی ما برگزاری رویداد فیزیکی است و ۳۰۰ نفر در حال انجام کار هستند تا این دوره به صورت حضوری برگزار شود. اما هیچ چیز مشخص نیست چون برگزاری جشنواره در دوران کرونا به نسبت قبل از آن واقعاً فرق کرده است. اگر هم قرار باشد به صورت فیزیکی این رویداد را برگزار کنیم، دیگر نمیتوانیم بازار را مثل سالهای گذشته، در سالن بزرگ سر بسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار کنیم، اصلاً اجازه چنین چیزی را به جشنواره ما نمیدهند، چون به احتمال زیاد همه آلوده میشوند.
آنا: پس امسال خبری از غرفههای کوچک و بزرگ شرکتهای انیمیشنسازی نخواهد بود؟
کریمی صارمی: قطعاً امسال شبیه به دورههای پیش نیست. ما این روزها به سالنهای روباز یا چادرهای بزرگ با سیستم گرمایشی استاندارد فکر میکنیم چون دیگر نمیتوانیم مثل گذشته ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر را در سالن اصلی کانون داشته باشیم. نهایتاً شاید اجازه حضور ۲۰۰ نفر یا کمی بیشتر را برای بخش بازار داشته باشیم که آن هم واقعاً سخت است. پس اجازه دهید ابتدا برگزاری فیزیکی یا غیر فیزیکی این رویداد مشخص شود، بعد در رابطه با ایدههای خلاقانه و جدید برای بخش بازار جشنواره صحبت کنیم.
بیشتر بخوانید:
کرونا برای انیمیشن ایران سودآور بود
۲۰ مجموعه ۱۰۰ قسمتی در مرکز پویانمایی صبا در حال تولید است
داورانی که خودشان شرکتکنندهاند!
آنا: عصر شنبه وقتی آثار راه یافته به بخش مسابقه ایران دوازدهمین دوره جشنواره پویانمایی اعلام شد، مشخص شد دو اثر از دو عضو هیئت انتخاب جشنواره نیز در میان آثار برگزیده وجود دارد. یعنی انیمیشنهای فرنوش عابدی و شیوا ممتحن در حضور خودشان و با رأی مستقیم آنها برای بخش مسابقه انتخاب شد؟
کریمی صارمی: این انیمیشنها انتخاب شدند ولی در بخش خارج از مسابقه جشنواره قرار میگیرند، یعنی اینطور نیست که این آثار در بخش مسابقه با دیگر آثار حضور داشته باشند، چون از نظر قانونی چنین مسئلهای ایراد داشت. اما چون روال جشنواره دوسالانه پویانمایی اینطور است که برگزیدگان دو دوره قبل، به عنوان اعضای هیئت انتخاب دوره جدید انتخاب میشوند، چنین مسئلهای به وجود آمد.
آنا: چنین چیزی الزامی است؟ یعنی حتماً همه برگزیدگان باید در دورههای بعد داور این رویداد شوند و خودشان نباید شرکت کنند؟
کریمی صارمی: نه به این دوستان پیشنهاد میکنیم و اگر خواستند قبول میکنند. مثلاً امسال به خانم شیوا صادق اسدی پیشنهاد دادیم ولی قبول نکردند و گفتند علاقهای به داوری کردن و قضاوت ندارند، اما در مقابل آقای فرنوش عابدی هم بود که چون در این جشنواره و کلاً در جشنوارههای معتبر دنیا جوایز زیادی برنده شده بود، گفت حضور در هیئت داوری برایش از حضور در بخش مسابقه جذابتر است.
آنا: پس قطعاً آثار این دو عضو هیئت انتخاب در بخش مسابقه فیلم کوتاه جشنواره امسال شرکت داده نمیشوند؟
کریمی صارمی: قطعاً اینطور نخواهد بود چون از نظر قانونی نمیتوانند هم عضو هیئت انتخاب باشند، هم شرکتکننده در رویداد. سیاست جشنواره این است دوستان باید بین عضو هیئت داوری بودن یا شرکت کننده بودن یکی را انتخاب کنند. البته کارهای این دو هنرمند در جشنواره امسال نمایش داده میشود، ولی همانطور که در کاتالوگ جشنواره نیز آمده، فیلمهایشان در بخش خارج از مسابقه خواهد بود.
آنا: شما در تمام ادوار این جشنواره که طی ۲۴ یا ۲۵ سال گذشته برگزار شده، در سمت دبیر رویداد حضور داشتید. امسال اما بیماری کرونا همه چیز را تغییر داد و حتی این دوره را یک سال هم به تأخیر انداخت. به نظر شما جذابترین ویژگی این جشنواره چیست؟
کریمی صارمی: این دور همیها و دیدارها و ملاقاتهای رودرروی هنرمندان حوزه انیمیشن بسیار اتفاق مبارک و مهمی است، همانطور که در دوره قبل نیز رخ داد. اگرچه امسال شرایط برگزاری جشنواره خیلی تغییر کرده و در همه جای دنیا برای برگزاری رویدادهای اینچنینی به روشهای جدید فکر میکنند تا جلوی آلودگی هنرمندان و دوستداران هنر گرفته شود. امسال نیز شرایط واقعاً پیچیده است، مثلاً چند روزی میشود که اعلام شده اگر کسی واکسن نزده باشد، نمیتواند در فضاهای عمومی حضور داشته باشد و این را به اداره ما هم بخشنامه کردهاند. این باعث میشود بررسی کد ملی هر شخص و سابقه واکسنش هم به معادلات برگزاری فیزیکی جشنواره امسال اضافه شود. خلاصه که هر روز شکل برگزار کردن این رویداد پیچیدهتر می شود ولی ما تلاش میکنیم مثل گذشته یک جشنواره فیزیکی و آبرومند برگزار کنیم.
انتهای پیام/۴۱۷۳/
انتهای پیام/