از عواقب تلخ جدایی علم و دین تا لزوم وحدت حوزه و دانشگاه
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از قائمشهر، حجتالاسلام محمدمهدی باباپور در همایش وحدت حوزه و دانشگاه «از سخن تا عمل» که با حضور مهرداد زارعنژاد سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، مدیران حوزه علمیه امام صادق(ع)، حوزه علمیه محمدیه، حوزه علمیه خواهران، حوزویان و دانشگاهیان در این دانشگاه برگزار شد، گفت: نقش علم و دین در زمینهسازی وحدت حوزه و دانشگاه موضوعیت دارد.
بیشتر بخوانید:
وحدت حوزه و دانشگاه از ارکان رشد کشور است
وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) در راستای این مهم فرمودند: «این دستاورد انقلاب است که وحدت حوزه و دانشگاه بوده و این بزرگترین نعمت انقلاب اسلامی است.»
رئیس دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه باید قدرشناس این نعمت باشیم، متذکر شد: این وحدت یک تاکتیک نیست؛ بلکه یک استراتژیک است و پیشینه تاریخی وحدت حوزه و دانشگاه از سال ۱۳۲۲ بهواسطه کتاب کشفالأسرار آغاز شد و سالهای ۱۳۴۱، ۱۳۴۲، ۱۳۴۸ و ۱۳۵۰ به واسطه نامه اتحادیه دانشجویان مقیم خارج از کشور ادامه یافت که امام(ره) در پاسخ به آن نامهها به این وحدت تصریح کردهاند.
باباپور مطرح کرد: از دیدگاه مقام معظم رهبری میان علم و دین وحدت وجود دارد و هزار سال علم و دین در کنار هم بودهاند.
وحدت علم و دین و عقل و دین ریشه در دین اسلام دارد
وی توضیح داد: جدایی علم و دین و عقل و دین بهواسطه نظام استبدادی و استعمار فرهنگی است که در قرن اخیر با ظهور جریان استکبار فرهنگی در دانشگاهها ظاهر شد.
رئیس دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان اینکه از نگاه امام و رهبری، وحدت علم و دین و عقل و دین ریشه در دین اسلام دارد، تبیین کرد: این وحدت از سال ۱۳۲۲ (سیره امام راحل) آغاز و به وصیتنامه سیاسی و الهی حضرت امام کشیده شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر هم با بیان اینکه استناد مقاله آیتالله جوادی آملی بر وحدت عارف و حکیم است، تشریح کرد: آیتالله جوادی آملی تقابل عقل و دین را نمیپذیرد و براساس تقسیم علوم تجربی و علوم الهیات همه این علوم به توحید میرسد.
علی خرمی گفت: دین میگوید که علوم تجربی جهت عمودی و آسمانی دارد و باید چنین رابطه آسمانی برقرار باشد، علوم تجربی باید بگوید که خداوند چه کرد؟ همانگونه که حوزه میخواهد بگوید: خدا چه گفت و این سختی را شرح میدهد و با سیر در آفاق باید بگوییم که خداوند چه کرده است؟
وی با بیان اینکه در راستای وحدت حوزه و دانشگاه و علوم تجربی برگرفته از غرب باید از افراط و تفریط دور باشیم، متذکر شد: جنبه افراطی یعنی اینکه علوم تجربی از غرب است و جنبه تفریط یعنی اینکه بگوییم دیدن نمیتواند علوم تجربی مانند جامعهشناسی و روانشناسی و ... را رد کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر گفت: باید افراط و تفریط را تغییر داده و از قرآن و حدیث تئوریپردازی کنیم، چراکه از دل قرآن و حدیث آموزههای جامعهشناسی و روانشناسی مغفول مانده است.
مسئول فرهنگی آموزشکده کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر هم با تأکید بر اینکه قرآن علم و تقوا را برتر میداند، متذکر شد: حوزه و دانشگاه در تربیت و شکوفایی استعدادهای بشری نقش بسیار مؤثر، حساس و سرنوشتساز خواهند داشت.
حجتالاسلام محمد امامی تبیین کرد: آموزش و پژوهش از جمله رسالت حوزه و دانشگاه و امام راحل در این راستا استقلال حوزه و دانشگاه را مطرح کرده است.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/