جلسه دفاع دانشجویان باید با حضور صنایع متقاضی آن محصول برگزار شود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، مراسم روز پژوهش با حضور سرپرست دانشگاه، هیئت رئیسه، اساتید و دانشجویان به صورت حضوری و مجازی در پردیس ملاصدرا برگزار شد.
بر اساس این گزارش، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ضمن گرامیداشت و تبریک هفته پژوهش بیان کرد: بحث آموزش و پژوهش ازهم جدا نیست؛ یاددهی و یادگیری باید بر اساس پژوهش محوری شکل گیرد. شعار مناسبی که میتوان آن را سرلوحه فعالیتها قرار داد؛ آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور است.
محمد طالعی با بیان این نکته که باید دانشگاهها وابستگی به بودجه عمومی را کاهش دهند، اظهار کرد: راهکار این مسئله آن است که اکوسیستم نوآوری، فناوری و تجاریسازی توسعه پیدا کند. ارتباط دانشگاه و جامعه در تمامی حوزهها مخصوصاً حوزه پژوهش و نوآوری باید بیش از پیش تقویت شود. رویکرد اصلی یک دانشگاه جامعه محور، حل مسئله است، در همین زمینه یکی از اهداف و برنامههای ما حمایت تمام قد از عزیزانی است که در دانشکدههای مختلف بتوانند مسئلهای را در هر حوزهای از جامعه حل کنند.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی افزود: مسئله مهم دیگر توسعه شرکتهای دانش بنیان است. با اطمینان باید گفت که یکی از مسیرها و راهکارهای اصلی که میتواند چالشهای اقتصادی کشور را مدیریت کند، اقتصاد دانش بنیان است که اصلیترین حلقهها در این زمینه شرکتهای دانش بنیان است که در مرکز رشد و معاونت پژوهش و فناوری قرار دارند که ما از آنها حمایت خواهیم کرد.
طالعی با بیان این نکته که تشویق و ترغیب بخش خصوصی جهت مشارکت در حوزه پژوهش، فناوری، نوآوری و بهخصوص تجاریسازی از مباحث بسیار مهم است، گفت: اساتیدی که کار فناوری و نوآوری انجام میدهند و به محصولی دست پیدا میکنند که میتواند محصول آزمایشگاهی و نمونهسازی باشد. اگر آن محصول بتواند مشکلی را حل کند به این نکته بیندیشند که چگونه میتوانند آنرا تجاریسازی کنند.
در ادامه مراسم مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بیان کرد: آرمان بزرگ ما رسیدن به قله دانش بوده که زمینهساز تمدن بزرگ بشریت است. اگر دنیایتان را آباد کنید، به سعادت میرسید و هم این سعادت قابلیت این را دارد که این تلاش را عبادت محسوب کند. در نگاه اسلام همین پژوهش و تلاش علمی اگر با نیت و جهت درست باشد نوعی عبادت محسوب می شود.
حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی عنوان کرد: معمولا مهمترین دانشمندان دنیا کسانی هستند که پژوهشهایشان بر اساس منافع شخصی انجام نگرفته و بهرهای از معنویت داشتهاند. گاهی معنویت از این زاویه بوده که باید برای خدمت به دیگران تلاش کنند. رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده سهم بودجه پژوهش از کل بودجه باید افزایش پیدا کند و این اتفاق می تواند رقمزننده این باشد که در آینده نزدیک به قله علمی دنیا برسیم و همواره در این مسیر باشیم.
در ادامه معاون پژوهش و فناوری در خصوص برنامه راهبردی تحول در پژوهش، گفت: این برنامه شامل پنج محور مشاهدهپذیری، تولید علم، ارتباط با صنعت، اقتصاد دانش بنیان و فعالیتهای سازمانی موثر است. اقدامات بسیار خوبی در محور مشاهدهپذیری صورت گرفته که در گام اول سامانه علمسنجی را راهاندازی کردیم.
وی افزود: این سامانه اجازه میدهد که اعضا هیئت علمی از لحاظ انتشارات علمی وضعیت خودشان را در گروه آموزشی، سطح دانشکده و دانشگاه در پایههای مختلف مقایسه کنند و جایگاه خودشان را ببینند. در گام دوم، سامانه CV را راهاندازی کردیم که رزومه و اطلاعات اساتید از این سامانه قابل جستجو است. گام سوم نیز راهاندازی سامانه ساتپا بود، این سامانه قابلیت ارائه توانمندیهای پژوهشی و خدمات آزمایشگاهی را دارد.
طالعی اظهار کرد: اتفاق نسبتا خوب در این حوزه تخصیص منابع اعتباری چشمگیر وزارت علوم برای تجهیز آزمایشگاهها است. علیرغم افزایش نظارتها و کنترلها، بوروکراسی اداری را در این حوزه به حداقل رساندیم. در حوزه اقتصاد دانش بنیان نیز فاز دوم مرکز نوآوری استارت خورد همچنین مدرسه اشتغال و کسبوکار ساماندهی یافت. مجوز تاسیس صندوق پژوهش و نوآوری نصیر را در اسفند ۹۹ دریافت کردیم که این صندوق در حوزه نوآوری حمایتهای لازم را انجام خواهد داد. این صندوق این امکان را فراهم میکند تا کسانیکه محصولی برای تجاریسازی دارند از اعتبارات این صندوق استفاده کنند.
وی در آخر اضافه کرد: هدفگذاری ما این بوده که بتوانیم با معاونتهای مختلف در دانشگاه و با حوزههای فراسازمانی ارتباط بگیریم. حرکت به سمت انتشار مقالات، پایاننامههای فناور و تقاضا محوردر این خصوص قابل ذکر است. باید تلاش کنیم جلسات دفاعیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی با حضور صنایعی که میتوانند متقاضی آن محصول یا تحقیق باشند، برگزار شود، که این امر به تقویت ارتباط با صنعت و اشتغال دانشجویان کمک خواهد کرد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/