دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1400 - 00:02
نشریه تحلیلی عصر؛

عربستان برای آرام کردن قدرت طوفانی ایران در پی خرید زمان است/ دفن شدن سران عرب با عملیات فریب آل‌سعود!

یک نشریه تحلیلی عرب‌زبان در گزارشی نوشت: کشورها با عربستان ارتباط و همکاری دارند اما خطری بزرگ آنها را تهدید می‌کند و آن این است که بعد از پایان عملیات فریب سعودی، سرنوشتی جز نابودی ندارند.
کد خبر : 627729
سلطان هیثم محمد بن سلمان



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، وب‌سایت تحلیلی عصر در گزارشی به موضوع تلاش عربستان برای نزدیکی به کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به‌ویژه پس از بحران با قطر در سال ۲۰۱۷ پرداخت و نوشت: باید در روابط عربستان با دیده تردید نگریست و از خود پرسید که آیا این اقدامات واقعی یا صرفاً نزدیکی سطحی با هدف خرید زمان است؟


طبق این گزارش، از آغاز سال جاری میلادی مجموعه‌ای از تحولات غیرمنتظره منطقه خلیج‌فارس را فراگرفته است؛ ازجمله افغانستان که به دست طالبان افتاد و کشورهای عربی که به تلاش‌ها و تحرکات خود برای عادی‌سازی روابط با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه سرعت بخشیدند. مذاکرات عربستان و ایران در بغداد مورد توجه محافل منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفت، بر شدت بحران لبنان افزوده شد و کودتاهایی در تونس و سودان رخ داد.


عصر می‌نویسد: در عراق انتخابات پارلمانی باعث قدرت گرفتن مقتدا صدر، رهبر جریان صدر شد و در ایران، سید ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری ایران دست یافت؛ تحولاتی که توازن قوای سیاسی را به سمت ایران سوق داد و وزن گروه‌های مورد حمایت تهران در منطقه افزایش یافت. در سال جاری همچنین بحران دیپلماتیک چهار ساله قطر پایان یافت و یخ روابط میان ترکیه و محور سعودی-اماراتی شکست. با توجه به تحولات مذکور، سؤالی که مطرح می‌شود، این است که سلسله‌وار بودن این وقایع، چه پیامی می‌تواند داشته باشد، چه تأثیری بر تغییرات راهبردی و ماهیت ائتلاف‌های منطقه‌ای خواهد گذاشت و تغییر و تحولات تا چه زمانی ادامه خواهند یافت؟



ظاهربینی است اگر باور کنیم موارد اختلاف میان عربستان و کشورهایی که در تیم ایران هستند یا بودند، به‌راحتی حل می‌شود



در این گزارش آمده است: انتقال قدرت از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دولت جو بایدن را می‌توان یکی از دلایل اصلی تغییر سیاست‌های راهبردی کشورهای حوزه خلیج (فارس) دانست که تأثیرات موج گونه در سراسر منطقه ایجاد کرده است. در این میان، سیاست‌های شکست‌خورده محور سعودی - اماراتی به فاجعه تعظیم در برابر اراده قطر و گرفتار شدن در باتلاق یمن منجر شد.



عربستان برای آرام کردن قدرت طوفانی ایران در پی خرید زمان است/ دفن شدن سران عرب با عملیات فریب آل‌سعود!

دیدار ولیعهد عربستان با امیر قطر


عصر افزود: آنها تلاش نافرجامی برای به قدرت رساندن خلیفه حفتر یاغی در لیبی انجام دادند و خواستند قدرت‌های منطقه‌ای را با این تغییر، همسو کنند که تماس‌های دولت امارات با دولت اسد تنها یکی از مظاهر آن بود.


در انتظار عبور طوفان


نشریه تحلیلی عصر در ادامه گزارش خود می‌نویسد: گرچه همه این تحولات به چند تغییر منطقه‌ای مشخص منجر شده است، اما نشان‌دهنده بازطراحی راهبردهای مهم منطقه‌ای نیست. تنش‌ها در منطقه همچنان بالاست و کشورها با وجود نشانه‌های سطحی نزدیکی روابط، به بیان و دیکته کردن روایت‌های خود از تحولات و تغییرات ادامه می‌دهند. علاوه بر این، هیچ مدرک روشنی دال بر اینکه کشورهای حوزه خلیج (فارس) واقعاً شروع به تجدیدنظر در مواضع و راهبردهای خود کرده‌اند، وجود ندارد.




بیشتر بخوانید:


خبرهای خوشی درباره شکست ائتلاف سعودی در راه است/ پاسخ سید حسن نصرالله به درخواست یمنی‌ها


سیاست‌های جدید امارات درقبال ایران می‌تواند از شدت تحریم‌ها بکاهد؟




به نوشته این نشریه عرب‌زبان، به نظر می‌آید راهکار کشورهای عربی ازجمله عربستان خرید زمان است تا تحولات به درازا بکشد و طوفانی که باعث قدرت گرفتن ایران و متحدانش در منطقه شده است، آرام بگیرد. طبیعتاً هر کشوری منتظر است حریفش نخستین حرکت را انجام دهد و به خوبی می‌داند مخالفان نیز در حال خرید زمان هستند. در چنین وضعیتی قدرت‌های منطقه‌ای می‌توانند هرگونه تحرک جنجالی را تا زمانی که اوضاع برای منافعشان مساعدتر شود، به تعویق بیندازند.



آمریکا جنجال‌های منطقه‌ای را عمداً طولانی می‌کند تا افکار عمومی را منحرف کند و عقب‌نشینی نیروهایش به تأخیر بیفتد



عصر در گزارش خود این نوع رویکرد را «سیاست اهمال‌کاری» توصیف می‌کند و می‌افزاید: سیاست اهمال‌کاری به رهبران منطقه کمک می‌کند منافع خود را در آینده نزدیک حفظ کنند، درحالی‌که از تشدید یا انحراف درگیری‌های موجود اجتناب می‌کنند. این راهبرد و اقدام تأخیری را می‌توان با تاکتیک آمریکا برای توقف زمان با هدف بیشتر ماندن نیروهایش در منطقه مقایسه کرد. آنها جنجال‌ها را عمداً طولانی می‌کنند تا افکار عمومی را منحرف کنند و عقب‌نشینی نیروهایشان به تأخیر بیفتد.



عربستان برای آرام کردن قدرت طوفانی ایران در پی خرید زمان است/ دفن شدن سران عرب با عملیات فریب آل‌سعود!

دیدار محمد بن سلمان با سلطان هیثم، پادشاه عمان


عصر می‌نویسد: خطری واقعی وجود دارد و آن، این است که راهبرد خرید زمان به فلج شدن بیشتر سیاست‌ها منجر شود و دولت‌ها نخواهند توانست واکنش سریع و مناسبی به بحران‌های در حال ظهور نشان دهند. در نتیجه این وضعیت، کنترل دولت‌ها بر چالش‌های مهم منطقه‌ای از بین می‌رود. ایده خرید زمان که از سوی عربستان دنبال می‌شود، مجموعه‌ای از تحولات را در حوزه خلیج (فارس) به دنبال خواهد داشت و امکان ارزیابی واقعی آنچه در سال جاری رخ خواهد داد را فراهم می‌کند. بنابراین، به نظر می‌آید با توجه به سیاست‌های گذرای دولت سعودی و بی‌اهمیت بودن برخی آشتی‌های ظاهری، باید موانع پیش رو را در نظر گرفت و به مصالحه‌های زودگذر دل نبست.


در بخش پایانی این گزارش آمده است: کشورها با عربستان ارتباط و همکاری دارند، اما بدون در نظر نگرفتن گذشته؛ خطری بزرگ آنها را تهدید می‌کند و آن این است که بعد از پایان عملیات فریب سعودی، نعش سران کشورها را باید از زیر فرش‌ها جارو کرد! ظاهربینی است اگر باور کنیم موارد اختلاف میان عربستان و کشورهایی که در تیم ایران هستند یا بودند، به‌راحتی حل می‌شود. این اختلافات پابرجا خواهند ماند و احتمالاً در درازمدت دوباره ظاهر خواهند شد.


انتهای پیام/۴۰۳۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته