رونمایی از ۳۶ محصول فناورانه در مرکز رشد واحد زنجان
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ مطابق تفاهمنامه همکاری بین معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، مراکز رشد این دانشگاه، ابتدا مجوز اولیه و راهاندازی را از دانشگاه و وزارت علوم، دریافت میکنند، سپس براساس ۳۸ شاخص ارزیابی شده در سه سطح قرار میگیرند.
نتایج سطحبندی مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی با حضور نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شورای سیاستگذاری و راهبری مراکز رشد به تأیید رسیده و مراکز رشد سطح یک و ۲ برای صدور مجوز به وزارت علوم معرفی میشوند.
بیشتر بخوانید:
اقدام اولیه برای راهاندازی «کارخانه نوآوری» در نجفآباد
از تجاریسازی ۱۸ طرح تا جذب صنایع خلاق و اخذ مجوز قطعهسازی
پارک علم و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی راهاندازی میشود
بهتازگی در راستای حمایت و با توجه به ارزیابی و سطحبندی صورت گرفته برای مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی و تأیید شورای سیاستگذاری و راهبری مراکز رشد دانشگاه، مجوز فعالیت همه مراکز رشد سطح یک و ۲ صادر شد و مراکز رشد اصفهان (دو مرکز رشد)، اراک، مشهد، واحد علوم و تحقیقات تهران، واحد تهران جنوب، ایلام، بجنورد، واحد تهران شمال، دزفول، زاهدان، نجفآباد، زنجان، ساری، قائمشهر، کرج، قوچان، اهواز، اردبیل، رودهن، سنندج، دورود و الیگودرز موفق به اخذ مجوز فعالیت شدند.
یکی از اهداف عمده مرکز رشد صنایع شیمیایی، معدنی و فلزی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان حمایت از طرحها و ایدههایی است که منجر به تولید محصولات دانشبنیان شود.خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت با رؤسای مراکز رشد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی درباره نحوه فعالیت و استقرار هسته و واحدهای فناور، شرکتهای دانشبنیان و دستاوردهای مراکز گفتوگو کرده است که در این شماره گفتوگو با محسن اجلی مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان را پی میگیریم.
آنا: خلاصهای از تاریخچه مرکز رشد واحد زنجان و چگونگی راهاندازی آن را بیان کنید.
اجلی: مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان سال ۱۳۹۴ با مساحت تقریبی هزار و ۵۰۰ متر مربع زیر بنای مفید بعد از اخذ مجوز اولیه در آذر ۱۳۹۳ طبق سند آمایش سرزمین در حوزه صنایع شیمیایی، معدنی و فلزی با هدف ایجاد و توسعه مشاغل جدید توسط کارآفرینان در چارچوب واحدهای فناور نوپای فعال، صاحبان ایده در حوزه فناوریهای پیشرفته، اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش فنی و اقتصاد دانشبنیان فعالیت خود را آغاز کرد تا با حمایت از صاحبان ایده، آنان را برای حضوری فعال، مفید و مستقل در زمینه توسعه اقتصادی و فناورانه در سطوح ملی و بینالمللی آماده کند.
آنا: مرکز رشد واحد زنجان اکنون در چه سطحی موفق به اخذ مجوز شده و چه تعداد هسته، واحد فناور و شرکت دانشبنیان و در چه حوزههایی در مرکز مستقر هستند؟
اجلی: مرکز رشد صنایع شیمیایی، معدنی و فلزی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان اکنون طبق سطحبندی انجام شده توسط سازمان مرکزی در سطح ۲ قرار دارد و موفق به اخذ مجوز دائم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده است.
اکنون یک شرکت دانشبنیان، هشت واحد فناور و هشت هسته فناور در مرکز رشد واحد زنجان مستقر هستند که حوزههای IT، صنایع شیمیایی، صنایع خلاق، داروسازی، نانوبیوتکنولوژی، میکروبیولوژی و... فعالیت دارند.
آنا: سیاستها و برنامههای اجرایی فعلی مرکز رشد واحد زنجان چیست و اولویت اصلی را بر چه محوری قرار دادهاید؟
اجلی: با توجه به اینکه مجوز تخصصی مرکز رشد واحد زنجان در حوزه صنایع فلزی شیمیایی و معدنی است، طبق سند آمایش، استان زنجان برای سرای نوآوری نیز در این حوزه مجوز اخذ کرد؛ بنابراین اولویت کاری مرکز در این حوزه خواهد بود؛ اما ازآنجاییکه استان زنجان قطب IT است و فناوران بسیاری در این حوزه فعالیت دارند، این حوزه نیز جزء اولویتهای مرکز رشد بوده و در راستای حمایت از فناوران استان بهویژه استادان و دانشجویان، رویدادها و وبینارهای مختلفی برای آشنایی با ادبیات کارآفرینی برگزار کرده و یا در حال برگزاری است.
صنایع زنجان از رویدادها و چالش فناورانه به عنوان پشتیبان حمایت کرده و فناوران مرکز رشد میتوانند از حمایتهای پارک علم و فناوری استان و صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه استفاده کنند.یکی از اهداف عمده مرکز رشد صنایع شیمیایی، معدنی و فلزی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان حمایت از طرحها و ایدههایی است که منجر به تولید محصولات دانشبنیان شود.
آنا: چه برنامههایی برای چشمانداز مرکز رشد واحد زنجان در نظر گرفته شده و نحوه تعامل مرکز با بخشهای درون و برون دانشگاهی مربوط چگونه است؟
اجلی: با افزایش هستهها و واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان، طرح هر استاد یک هسته فناور به اجرا گذاشته شد که هدف اجرایی این طرح رسیدن به اهداف سند تحول دانشگاه در حوزه فناوری است به همین دلیل تفاهمنامههای متعددی با صنایع استان منعقد شده یا در حال انعقاد است تا استادان و دانشجویان با چالشهای فناورانه مواجه شده و نسبت به حل مسئله صنایع اقدام کنند که به این ترتیب روند موجود منجر به تولید محصولات دانشبنیان و مورد نیاز استان و کشور خواهد شد.
در راستای افزایش تعامل با استادان و دانشجویان در دانشگاه رویدادهای مختلفی برگزار شده که یکی از مهمترین آنها صدای دانش است. در این طرح استادان حسب نیاز صنایع سوال طرح کرده و دانشجویان در این حوزه ایدهپردازی خواهند کرد که این امر منجر به قراردادهای فناورانه زیادی با صاحبان صنعت خواهد شد. قطع به یقین رسیدن به این اهداف نیاز به همکاری با ادارت و ارگانهای مرتبط با حوزه فناوری داشته که مرکز رشد دانشگاه ارتباط سازندهای با پارکها و مراکز رشد استان، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، اتاق تعاون، شرکت شهرکهای صنعتی، دانشگاههای علوم پزشکی، زنجان و علوم پایه دارد.
بیشتر بخوانید:
تولید و عرضه دهها محصول فناور در مقیاس آزمایشگاهی با محور مرکز رشد
تولید ۲۱ محصول در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی سنندج
تولید و عرضه دهها محصول فناور در مقیاس آزمایشگاهی با محور مرکز رشد
آنا: محصولات و دستاوردهای شاخص مرکز رشد واحد زنجان را تشریح کنید و بفرمایید حمایت مالی دیگر نهادها از مرکز رشد چگونه بوده است؟
اجلی: مرکز رشد صنایع شیمیایی، معدنی و فلزی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان اکنون از ۳۶ محصول رونمایی کرده است که چهار محصول دانشبنیان بوده و دو محصول برای اخذ مجوز دانشبنیان اقدام کرده و ۱۴ محصول در حال اخذ مجوز غذا و دارو است.
با تعامل صورت گرفته، صنایع استان زنجان از رویدادها و چالش فناورانه به عنوان پشتیبان حمایت کرده و با رایزنیها، فناوران مرکز میتوانند از حمایتهای پارک علم و فناوری استان زنجان و صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه استفاده کنند.
آنا: نحوه تعامل مرکز رشد با سراهای نوآوری، مراکز تحقیقاتی و دیگر بخشهای مربوط در دانشگاه چگونه است؟
اجلی: سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان روز گذشته بهصورت رسمی راهاندازی شد و قطعاً مرکز رشد تعامل سازندهای در آینده با سرای نوآوری خواهد داشت و بهمنظور حمایت از فناوران امکان استفاده از مراکز تحقیقاتی و دیگر بخشهای مربوط برای استادان و دانشجویان فراهم شده و استفاده از خدمات این مراکز برای فناوران با تخفیف ویژه خواهد بود.
آنا: و سخن آخر....
اجلی: امید آن داریم با اجرای طرح هر استاد یک هسته فناور و طرح صدای دانش تا سال ۱۴۰۲ زودتر از موعد به اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه برسیم. اخذ مجوز کار کافه کارآفرینی توسط دانشگاه نیز منجر به افزایش میزان حضور و مشارکت استادان، دانشجویان و صاحبان ایده خواهد شد.
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/