دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شالچی طوسی در گفت و گو با آنا:

تربیت نیروی متخصص کارآفرین اولویت دانشگاه ها باشد/ لزوم ایجاد نگرش نو در آموزش دانشگاه ها

معاون مرکز نوآوری دانشگاه اهل بیت گفت: دانشگاه ها می توانند با نگرش نو به آموزش دست به تحولی اساسی زده و با تربیت نیروهای محقق، خلاق و نوآور زمینه را برای رشد و توسعه در زمینه های مختلف فراهم کنند.
کد خبر : 626525
شالچی



مهدی شالچی طوسی در گفت و گو با گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ درباره ویژگی دانشگاه کارآفرین گفت: باتوجه به اینکه کشور در حال توسعه و پیشرفت است دانشگاه ها باید در تحولات عظیم اقتصادی و فرهنگی نقش داشته باشند و برای این که کارآفرینی در کشور بیشتر شود باید دانشگاه ها به آموزش کارآفرینی اهمیت دهند و افرادی تربیت کند که به خلاقیت و نوآوری بپردازند چرا که قشر عظیمی از نیروهای جوان، امروزه وارد دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی می شوند. دانشگاه ها می توانند با نگرش نو به آموزش دست به تحولی اساسی زده و با تربیت نیروهای محقق، خلاق و نوآور زمینه را برای رشد و توسعه در زمینه های مختلف فراهم کنند برای توسعه کشور باید در عمل به سمت دانشگاه های کار آفرینی و دانشگاه های نسل سوم حرک کنیم.


شالچی خاطر نشان کرد: دانشگاه های نسل اول مدرک گرا، دانشگاه نسل دوم علم محور و دانشگاه نسل سوم با محوریت فناوری و دانشگاه های نسل چهارم با هدف تولید رفاه در دنیا گسترش یافته. متاسفانه باید قبول کنیم که در ایران در تحقق دانشگاه های نسل سوم و چهارم عقب مانده ایم ولی حرکات خوبی در کشور در حال انجام است.


تحول دانشگاه از نسل دوم به نسل سوم مستلزم طی کردن یک دوره حدودا ۱۰ ساله می باشد که به دوره گذار معروف است تهیه و تأمین زیر ساخت های نرم از قبیل طراحی فرآیند ها،تدوین دستورالعمل ها و آئین نامه ها، ایجاد فضا برای همکاری های بین المللی و زیر ساخت های سخت از قبیل تأمین فضای فیزیکی لازم به همراه فرهنگ سازی در بین اعضاء هیئت علمی ‌، کارکنان و دانشجویان مهمترین اقدامات می باشد.


شالچی گفت: در دانشگاه اهل بیت علیه سلام ریاست با دغدغه حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم فعالیت خود را آغاز کرد و به همین دلیل اولین مرکز نوآوری بین المللی را با عنوان مرکز نوآوری بین المللی یاس دانشگاه اهل بیت، راه اندازی کرد و با دخالت نوآوران داخلی و خارجی، فرآیند تسهیل تجاری سازی مشاوره برای پخته کردن ایده ها و کارآفرینی دانشجویان را انجام می دهد.


معاون مرکز نوآوری دانشگاه اهل بیت اظهار کرد: باتوجه به شرایط خاص اقتصادی کشور شرایط تبدیل آنی این تغییرات دشوار است ولی در یک بازه زمانی مشخص ۱۰ ساله امکان پذیر است که در چند سال اخیر اقدامات اولیه خوبی در این زمینه انجام شده است که با تداوم آنها قطعا" به نتایج مطلوبی می رسیم.


باتوجه به این که دانشگاه های کشور نسل اول، مدرک گرا هستند دانشجویان عمدتا" به درس خواندن برای گرفتن نمره عادت دارند و متاسفانه مهارت آموزی، کارآموزی و آموزش خارج از چهارچوب چارت درسی اولویت های بعدی قرار می گیرد. با تغییر شیوه نامه های دانشگاه ها مبنی بر، رسیدن به دانشگاه های نسل جدید عموما" این مشکلات طی دور گذار حل می شود و دانشجویان در موقع خروج از دانشگاه علاوه بر مدرک، مهارت هم کسب می کنند.


وی در پایان افزود: برای افزایش کارآفرینی در آموزش هم مانند هر موضوع دیگری، باید مراحل مختلفی را بگذراند مراحل آموزش از حالت تئوری خام ما باید بر مبنای هر رشته تحصیلی، آموزش بر منبای شیوه طراحی محصول، شیوه تعامل با مشتری، شیوه های نوآوری در رشته و ... با توجه به متد های روز دنیا تغییر پیدا کند.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب