روز دانشجو مصداق بارز اعتراض عقلانی علیه استبداد
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از اصفهان، حجتالاسلام حسن عارضی در جمع اصحاب رسانه و در آستانه بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اظهار کرد: رمز ماندگاری ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲، اعتراض بههنگام و بهموقع دانشجویان در اعتراض به استبداد آمریکایی و در پاسخ به کودتای ۲۸ مرداد آن سال و سفر نیکسون به ایران بود.
بیشتر بخوانید:
تقویت پژوهش در دانشگاهها با اجرای مستمر و گسترش «طرح پویش»
وی با اشاره به قیامهای جریانساز در طول تاریخ و مقایسه میزان تأثیر قیام کربلا و قیامهای ضد ظلم پس از آن مانند قیام توابین عنوان کرد: قیامی مانند نهضت کربلا که با عدهای قلیل اتفاق افتاد، نتایجی بیشتر و بهتر از قیامهای پس از آن که با عده بیشتری علیه جور زمانه رخ داد بههمراه داشت و علت ماندگاری آن هم اقدام بزنگاه و در وقت مناسب آن بود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان درباره سابقه تاریخی حضور روحانیون در دانشگاه و تأثیر آن افزود: با آغاز انقلاب اسلامی برای معرفی و دریافت درکی درست و جامع از اسلام و آموزههای دینی، روحانیون و متخصصان دینی ازجمله شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید مفتح برای پیوند دانشگاه و حوزه در جمع دانشگاهیان حضور یافتند که بهحق نمیتوان از تأثیر تربیتی آنان و جذب و گرایش جوانان به سمت مباحث دینی چشم پوشید.
عارضی با بیان رسالت نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها بیان کرد: لزوم مواجهه درست و عقلانی با جهان پیرامونی، شناخت آرمانها و اهداف انقلاب است و برای رسیدن به این شناخت، ارتباط با خبرگان در حوزهها و عرصههای مختلف ازجمله جامعه بزرگ نخبگانی در دانشگاهها از نقش عمدهای برخوردار بوده و ساماندادن این نقش مهم در دانشگاهها ازجمله اهداف دفاتر نهاد نمایندگی رهبری است.
وی اقدام حکیمانه رهبر معظم انقلاب در راهاندازی دفاتر نهاد نمایندگی در دانشگاهها را در راستای پایهریزی حرکتی برای حضور نظاممند روحانیون در دانشگاهها بسیار مؤثر دانست و تأکید کرد: نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها از ابتدای راهاندازی تاکنون دچار فراز و نشیبهای فراوانی بوده و امروز پس از گذشت چند دهه از تولد این نهاد مبارک، میتوانیم ادعا کنیم که از یک حضور سنتی محض در دانشگاهها به نهاد راهبردی و تصمیمساز بدل شده است.
معاون آموزش و پژوهش دفتر استانی نهاد نمایندگی رهبری در اصفهان بیان کرد: در برنامه راهبردی نهاد نمایندگی، ۱۵ راهبرد کلان با برنامههایی در سطح ملی و استانی در حوزههای دانشجویی، استادان و اعضای هیئت علمی و کارکنان تعریف شده است که در این برنامهها، دانشجو و برنامههای حوزه دانشجویی در رأس و جزء مهمترین برنامههای دفاتر نمایندگی در دانشگاهها خواهد بود.
ایجاد تحول در دروس و کتب معارف با نگرش اقتضائات زمانی
عارضی عظمت انسانی را در وسعت بینش او دانست نه در میزان علم و متذکر شد: معتقدیم که دروس معارف باید در موضوعاتی متنوع و متناسب با نیاز دانشجو ارائه شده و بتواند به حدی کاربردی شود که در بزنگاهها از دانشجو دستگیری کند.
وی یادآور شد: ازجمله اقداماتی که در راستای تحولآفرینی در مباحث آموزشی در نهاد نمایندگی آغاز شده و در حال انجام است، ایجاد تحول در دروس و کتب معارف با نگرش اقتضائات زمانی و در نظر گرفتن نیاز و مطالبات جوانان از جامعه اسلامی و بالعکس است که درسنامه آن در ۱۰ سرفصل و بر اساس نظرخواهی از دانشجویان در حال آمادهسازی است.
دانشگاه ارتقایافته، دانشگاهی مسئلهمحور با تکیه بر حل مسائل و مشکلات جامعه
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد استان اصفهان با بیان مخاطب قرارگرفتن دانشجو توسط مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب که جزء اصلیترین دغدغهها و مطالبات رهبری در دهه چهارم انقلاب است، باید بهجد در دانشگاهها دنبال شود و در این بیانیه محورهایی مانند امیدبخشی به نسل جوان و نیز تکریم دانشجو و مداخلهدادن او در تصمیمگیریها و تصمیمسازیها مورد تأکید خاص است.
عارضی فرصت و عرصه را برای میدانداری جوانان و دانشجویان فراهم خواند و اشاره کرد: در مجموعه نهاد اعتقاد بر این است که باید فرصت بروز و ظهور توانایی جوانان به این قشر پرتوان و خلاق داده شود و افق حرکت به سمتی برود که با بهادادن به دانشجو، مسئولیتی در خور و توان دانشجو به او بدهیم و نتیجهای مطلوب بستانیم.
وی دانشگاه مسئلهمحور را از دیگر مطالبات رهبر معظم انقلاب از جامعه فرهیخته دانشگاهی دانست و ادامه داد: دانشگاه ارتقایافته، دانشگاهی مسئلهمحور با تکیه بر حل مسائل و مشکلات جامعه است و در این میان همافزایی میان دستگاهها و نهادهای اجرایی مختلف از سهم بسزایی برخوردار است و یکی دیگر از راهبردهای دفاتر نهاد نمایندگی، تسهیلگری در ارتباطات و همافزایی این نهادهاست.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/