دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فرانسوی‌ها و ژاپنی‌ها در راه جاده مخصوص/ رقابت در کیلومتر ٩ تا ١٥

یک روز از قطعی شدن خبر حضور آلمانی‌ها در جاده مخصوص نگذشته است که خبرهای حضور خارجی‌ها در کیلومترهای جاده مخصوص بیش از پیش شنیده شد
کد خبر : 62581

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا به نقل از اعتماد، طی یکی دو سال پس از حضور دولت یازدهم ورود برندهای پرقدرت خودرویی در کیلومترهای مختلف جاده مخصوص بیش از پیش به گوش می‌رسید و امروز و فردا شدن‌های برجام و لغو تحریم هم موجب شد تا مذاکرات برای ورود برندی جدید در بازار خودرویی ایران با شرایط، نگاه متفاوت و الزام به سرمایه‌گذاری و استفاده از توان داخلی انجام شود. بر همین اساس بود که روزی نگذشته از اجرایی شدن برجام آلمانی‌ها بدون فوت وقت با آبی‌پوشان به تفاهم رسیدند تا نخستین امضای خودرویی به نام ژرمن‌های اروپایی ثبت شود. تعجیل برای امضای قرارداد خودرویی کار را به جایی رسانده که معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز بی‌محابا از قراردادی که از ماه‌های پیش بارها صحبت نهایی شدن آن به میان آمده بود خبر داد تا خیال همه را بابت حداقل دو برندی که حضورشان در ایران قطعی است راحت کند.


محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت و معدن و تجارت در حاشیه مراسم رونمایی از سیستم سوخت‌رسانی یورو ٦ در پاسخ به «اعتماد» با تاکید بر قطعی شدن قرارداد پژو با ایران خودرو از امضای این قرارداد در هفته آینده و با حضور حسن روحانی رییس‌جمهور خبر داد و در خصوص قراردادهای جدید در مجموعه گفت: «به غیر از خودروسازان اروپایی خودروسازان آسیایی هم برای حضور در ایران ابراز تمایل کرده‌اند که یکی از این شرکت‌ها از ژاپن است و به زودی با طی شدن و پذیرش شرایط ایران این قرارداد نیز امضا خواهد شد.»حضور ژاپنی‌های در ایران موضوعی است که پیش از این نیز به گوش رسیده بود و در کنار تمام برندهای اروپایی یکی از برندهای ژاپنی که تا پیش از این در سایت خراسان مشهد خودرو تولید می‌کرد و حالا صحبت‌ها حکایت از تغییر جهت از آبی‌ها به نارنجی‌پوشان جاده مخصوص دارد. این موضوع در گفت‌وگو با جمالی، مدیرعامل گروه صنعتی سایپا نیز مطرح شد و وی به صورت تلویحی از امضای قرارداد برای تولید دو خودروی جدید تا پایان سال خبر داد. البته صالحی‌نیا با اشاره به احتمال فروش پارس خودرو به رنو کمی این تغییر موضع ژاپنی‌ها به حضور در سایت‌های تولیدی سایپا را با اما و اگر همراه کرد. به گفته وی موضوع فروش پارس خودرو به رنو نیز در آینده نزدیک مطرح است و ممکن است رنو خواهان خرید پارس خودرو یا بن رو از مجموعه‌های سایپا باشد و در این سایت‌ها به تولید خودروی جدید اقدام کند. به این سبب به نظر می‌رسد چنانچه سایپا زیرمجموعه باکیفیت خود را به رنو بفروشد بحث حضور ژاپنی‌ها کمی با اما و اگرهای جدی‌تری مواجه خواهد شد و بعید نیست که این خودروساز آسیایی به جای کیلومتر ٩ به سمت کیلومتر ١٥ جاده مخصوص تمایل نشان دهد؛ موضوعی که بنا به شنیده‌ها با حضور مدیرعامل سوزوکی در ایران در اسفندماه سال جاری آن هم برای حضور در همایش بین المللی خودرو جدی‌تر از قبل خواهد شد. البته در حال حاضر نیز ایران خودرو هنوز با این برند معتبر آسیایی قرارداد تولید خودروی مشترک دارد و این برند آسیایی نیز همچون ژرمن‌ها حضورشان را در خط تولیدی غیر از خط تولیدی که تجربه حضور در آن دارند تجربه کنند. این موضوع صحبت‌های روز گذشته صالحی‌نیا را نیز به گونه‌ای دیگر تایید می‌کند.


وی در روز گذشته در جمع خبرنگاران در عین حال در مورد قراردادهای مشترک آینده ایران خاطرنشان کرد: «قرارداد جوینت ونچر آینده در راستای پررنگ شدن نقش زنجیره تامین و به کار‌گیری فناوری‌ها در بازارهای مشترک است. تلاش ما این است تا با تمرکز بر بازار‌های مشترک، محصولاتی در سطح بین‌المللی ارایه دهیم. ما برنامه‌های نوسازی بخش‌های مختلف صنعت را در راستای این سیاست‌ها در دستور کار داریم.»


کره‌ای‌ها و فرانسوی‌ها در اولویت


مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا نیز که در مراسم رونمایی از سیستم سوخت‌رسانی یورو ٦ اروند پلاستیک حضور داشت در گفت‌وگو با «اعتماد» در مورد برنامه‌های مشترک با برندهای خارجی و احتمال عقد قرارداد با یک برند آسیایی یا اروپایی گفت: «ما خودمان شرایط پسابرجام را تعیین می‌کنیم. فرصت خوبی در اختیار صنایع کشور قرار گرفته است و با برندهای مختلف آسیایی و اروپایی در حال مذاکره‌ایم. با این حال با توجه به اینکه پیش از این نیز با برندهای آسیایی و اروپایی قرارداد داشتیم مذاکرات جدیدی را با این برندها ادامه می‌دهیم.»با توجه به قدمت قرارداد نارنجی‌پوشان جاده مخصوص با کره و رنو و احتمال خرید بن رو یا پارس خودرو توسط رنو فرانسه به نظر می‌رسد قراردادهای جدید این خودروساز با این برندها خواهد بود و چرخش ژاپنی‌ها بیش از پیش به سمت تداوم قرارداد با آبی‌پوشان خواهد بود. جمالی که به تازگی به سایپا آمده است یکی از استراتژی‌های خودروسازی تحت مدیریتش را صادرات، سرمایه‌گذاری خواند و ادامه داد: «سیتروئن و نیسان هم جزو گزینه‌های سایپا هستند اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست و تا پایان سال سعی می‌کنیم این قراردادها را نهایی کرده و اعلام کنیم.»


اینجا بازار فروش نیست


سید رضا نوروززاده، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در مراسم رونمایی از سیستم سوخت‌رسانی یورو ۶ اورند پلاستیک گفت: «به خودروسازان خارجی هشدار می‌دهیم فقط برای فروش به ایران نیایند. ما به مردم قول می‌دهیم که در همه مذاکرات با طرف‌های خارجی به آنها بفهمانیم که اینجا بازار فروش نیست. شرکای خارجی باید متوجه باشند که اینجا فضای همکاری و مشارکت است و صرفا بازار فروش نیست. ما به تولیدکنندگان قول می‌دهیم که این فرصت را به تهدید برای آنها تبدیل نکنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب