دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
سعادتی تشریح کرد؛

پای پودرهای شوینده از چه زمانی به ایران بازشد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد گفت: سال ۱۳۳۲ نخستین خط تولید پودرهای شوینده در ایران آغاز به کار کرد.
کد خبر : ۶۲۵۷۴۹
دكتر سيد مهدي سعادتي

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از بجنورد، سیدمهدی سعادتی در وبینار شوینده‌ها، اصول و روش‌های تولید که به همت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: سال ۱۳۳۲ نخستین خط تولید پودرهای شوینده در ایران آغاز به‌کار کرد و پس از آن سال ۱۳۴۱ دومین و سومین واحدهای تولیدی فعالیت خود را در زمینه مواد شوینده آغاز کردند.


وی با تشریح تاریخچه شست‌وشو و شوینده‌ها در مصر باستان عنوان کرد: به دلیل اینکه در مصر باستان، بهترین راه برای شست‌وشوی لباس‌ها، لگدکوب کردن آنها بود، «یک جفت پای فرورفته در آب» را به‌عنوان نشانه شست‌وشو می‌شناختند. برای برخی از مردم تنها راه معیشتی، شست‌وشوی البسه دیگران با پاهایشان بود؛ فرآیند شست‌وشو در آن زمان خیلی ساده بود. در آن زمان، این امر در رختشوی‌خانه‌ها تنها با لگدکوب کردن، ساییدن البسه با دست به یکدیگر و روش‌های ابتدایی دیگر انجام می‌شد.(بیشتر بخوانید)


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد اضافه کرد: مردم آن دوران به خوبی می‌دانستند که اگر به آب موادی افزوده شود، قدرت پاک‌کنندگی آن را افزایش می‌دهد. از این‌رو، آنان از آب گرم یا آب باران که اثر نظافتی بهتری در مقایسه با آب خالص دارد، به‌منظور شست‌وشو استفاده کرده و مصری‌ها از سود برای افزایش قدرت شویندگی استفاده می‌کردند. رفته‌رفته با توجه به شناخت عوام مردم به مواد شوینده، حجم استفاده از آنان به‌طور چشمگیری افزایش یافت و این امر موجب کمبود مواد شوینده صابونی در بازارهای جهانی شد، بدین ترتیب با تکیه بر علم بشر در قرن نوزدهم نخستین شوینده‌های غیرصابونی وارد بازار شدند.


سعادتی ادامه داد: در اصل، کشور آلمان نخستین تولیدکننده مواد شوینده مصنوعی بود. شرکت آلمانی هنکل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد شوینده در سال ۱۹۰۷ تأسیس شد و از ترکیب دو ماده سدیم پربورات و سدیم سیلیکات نخستین ماده شوینده تجاری با نام پرسیل را عرضه کرد. دومین کشور پیش‌رو در این صنعت پس از آلمان، ایالات‌متحده آمریکا بود که سال ۱۹۳۳ محصولی به نام تجاری درافت را به بازار جهانی عرضه کرد. محصولات شوینده به‌عنوان یکی از محصولات (Fast Moving Consumer Goods) (کالای زود مصرف) است.


وی گفت: در ایران چه قبل از ورود اسلام و چه بعد از آن پاکیزگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود. برای نمونه در زمان زرتشتیان آلوده کردن آب‌وخاک که نماد سرچشمه زندگی بود، نوعی پلیدی محسوب می‌شد و بعد از ورود اسلام به ایران و رهنمودهای ارزشمند آن، پاکیزگی میان مردم مقام و مرتبه بالاتری در مقایسه با سال گذشته پیدا کرد.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد درباره دسته‌بندی شوینده‌ها مطرح کرد: شوینده‌ها به دسته‌های دترجنت‌ها، (Detergents)، صابون‌ها، سفیدکننده‌ها، تقویت‌کننده لباسشویی، حذف‌کننده لکه(لکه برها)، درخشان کننده‌های نوری، نرم‌کننده پارچه، شامپوها، نرم‌کننده آب و شوینده‌های خانگی تقسیم‌بندی می‌شوند.


به گزارش آنا، در وبینار شوینده‌ها و اصول و روش‌های تولید که به همت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد برگزار شد، موارد تخصصی مانند دسته‌بندی شوینده‌ها بر اساس ساختار شیمیایی قسمت آب‌دوست مولکول، فرمولاسیون کامل یک شوینده و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این واحد دانشگاهی تنها مرکز آموزش عالی در استان خراسان شمالی است که در مقطع کارشناسی ارشد در رشته فیتوشیمی و شیمی آلی از طریق آزمون سراسری دانشجو می‌پذیرد.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/


دانلود فایل
ارسال نظر