شعبدهبازی آمریکا با هدف فرسایشی کردن مذاکرات وین/ چرا ایران با «توافق جزئی» مخالف است؟
به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، پس از آغاز دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) و نیز انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و رئیس نشست کمیسیون مشترک برجام در روز دوشنبه با مدیریت مناسب ایران مقرر شد که در گام اول از روز سهشنبه کارگروه رفع تحریمها فعالیت خود را آغاز کند تا مهمترین مسئله مورد تأکید تهران یعنی پایان یافتن تحریمها در اولویت قرار داده شود. روز سهشنبه این کارگروه به بررسی سریع روند طیشده در ۶ دور مذاکرات در ماههای پایانی دوره ریاست جمهوری حسن روحانی پرداخت تا اعضای جدید تیم مذاکرهکننده ایرانی نیز این فرصت را داشته باشند تا به بیان نقطه نظرات خود در همین زمینه بپردازند.
روز چهارشنبه نیز کارگروه هستهای که بررسی نحوه فعالیتهای اتمی ایران بهویژه بازگشت به تعهدات برجامی را بر عهده دارد، آغاز به کار میکند. کارگروه سومی هم هست که نحوه اجرای توافق بین ایران و گروه ۱+۴ را مشخص میکند که منتظر نتایج و جمعبندیهای دو کارگروه دیگر باید بماند.
نوبت دقت و جدیت کارشناسان هیئت مذاکرهکننده ایرانی رسیده است
با توجه به اینکه در دور جدید مذاکرات هیئت ایرانی کارشناسان باتجربهای در زمینههای حقوقی، اقتصادی، پولی- مالی، بانکی، بیمهای و گمرکی در اختیار دارد این انتظار به وجود آمده است که روند مصوبات کارگروهها از صدر تا ذیل بهصورت موشکافانه رصد شوند تا راه سوءاستفاده حقوقدانان طرف مقابل از ترفندهای پیدا و پنهان برای افزودن مصوبه جدید به برجام یا کاهش مصوبهای از توافق هستهای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام کاملاً بسته شود.
رایجترین واژهای که میتواند مانند زنگی هشداردهنده عمل کرده و به کارشناسان تیم مذاکرهکننده حساسیت و سنگینی وظیفه آنها را گوشزد کند واژه «خط قرمز» است. شاید بتوان این خطوط قرمز را در چند جمله کوتاه خلاصه کرد اما بهواقع عملی کردن هر یک از آنها نگاهی موشکافانه و دانشی بس گران نیاز دارد.
این در حالی است که اظهارنظر در خصوص هر آنچه در چند روز گذشته در وین رخ داده، آنقدر حساس است که جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به تفسیرش از روز اول مذاکرات گفت: ارزیابی مذاکرات کار بسیار دشواری است.
به بیان دیگر، ارزیابی کلی مذاکرات کار بسیار حساس و سختی جلوه کرده چه رسد به مباحث بسیار پیچیدهای که در کارگروههای کارشناسی بررسی میشوند. به همین دلیل است که علی باقری، رئیس هیئت مذاکرهکننده ایرانی برای به صفر رساندن ریسک، گروهی از بهترین و بهروزترین کارشناسان ایرانی را با خود به وین برده است.
باقری بهخوبی میداند که کشورهای غربی گروه ۱+۴ کاملاً با رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا که هماکنون در هتل کوبورگ در محل مذاکرات مستقر شده است، هماهنگ هستند. وی از این امر مطلع است که در دورههای قبلی مذاکرات، حقوقدانان آمریکایی جملاتی را در متن برجام و متعاقب آن در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت گنجاندند تا بتوانند با لفاظی خاص خود از واژهای برای به سر زبانها انداختن آن جملات بهظاهر عادی استفاده کنند. واژههای جدیدی که آمریکاییها استفاده کردند در عمل به مراتب کارسازتر از خود متن بودند.
در دورههای قبلی مذاکرات، حقوقدانان آمریکایی جملاتی را در متن برجام و متعاقب آن در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت گنجاندند تا بتوانند با لفاظی خاص خود از واژهای برای به سر زبانها انداختن آن جملات بهظاهر عادی استفاده کنند
نمونه این ادعا پاراگراف یازدهم قطعنامه ۲۲۳۱ است که با اشاره به بند ۴۱ فصل هفتم منشور سازمان ملل، هرگونه تخطی از الزامات برجام را موجب یک سری اقدامات برای بازگرداندن تحریمها میداند. جملات استفادهشده در پاراگراف ذکرشده خیلی عادی به نظر میرسیدند اما از بابت حقوقی این اجازه را به سیاستبازان آمریکایی دادند که برای بیان مترادف آنها از واژه «اسنپ بک» و «مکانیسم ماشه» که خیلی قدرتمندتر و خطرسازتر از خود جملات در پاراگراف ذکرشده هستند استفاده شود.
یک نمونه دیگر استفاده از واژه انگلیسی «لیفت» برای تحریمهاست که حقوقدانان و مذاکرهکنندگان آمریکایی آن را «تعلیق» (ساسپنشن) و تیم مذاکرهکننده قبلی ایران آن را «برداشتن دائمی» تحریمها درک کرده بودند.
بیشتر بخوانید:
روز دوم گفتوگوهای وین با تمرکز بر لغو تحریمها
تکاپوی سرویسهای اطلاعاتی اسرائیل برای پی بردن به پشت پرده مذاکرات وین
کارشناسان اعزامی به وین باید مراقب باشند که طرفهای غربی به هر بهانهای تغییری در مفاد برجام اعمال نکنند. در این توافق بینالمللی امتیازات عمدتاً اقتصادی برای ایران در نظر گرفته شده و نیز تعهداتی که عمدتاً در خصوص فعالیتهای هستهای هستند بر عهده تهران گذاشته شده است تا توازن لازم برای اجرای مناسب توافق برقرار شود. اگر قرار باشد از مزایای اقتصادی برجام برای ایران کاسته شود یا بر تعهداتش افزوده شود توافق از حالت توازن خارج خواهد شد. مراقبت از این دو موضوع بر عهده کارشناسان ایرانی حاضر در وین است.
درست است که آمریکاییها در مذاکرات وین حضور مستقیم ندارند اما کاملا در جریان تحولات آن هستند. روز گذشته «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیهای اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالاتمتحده در شهر «ریکا»، پایتخت لتونی با «الیزابت تراس»، «ژان ایو لودریان» و «هایکو ماس» که به ترتیب وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان هستند دیدار و در خصوص ایران گفتوگو کرده است.
باید اطمینان داشته باشیم که طرف غربی هم متوجه شده اگر بخواهد در متن قرارداد بهصورت مستقیم دستکاری کند، طرف ایرانی با این کارشناسان خبرهای که با خود دارد حتماً متوجه خواهد شد. به نظر میرسد که ترفندهای جدیدی از سوی غربیها برای سنگاندازی در مسیر مذاکرات صورت گیرد. این ترفندها بهاحتمالزیاد موضوعات موردبحث در کارگروه رفع تحریمها و کارگروه هستهای را هدف قرار خواهند داد.
بهعنوانمثال مطرح کردن «توافق جزئی» یا «توافق موقت» با توجیه پرهیز از نابود شدن کامل «توافق کلی (برجام)» میتواند بدون اینکه در متن برجام یا قطعنامه ۲۲۳۱ دست ببرد، مذاکرات را شرطی و فرسایشی کند. محقق شدن این امر یعنی عبور از خط قرمز ایرانیها که از همان ابتدا با هدف رفع همه تحریمهای مرتبط با برجام و بعدازآن وارد مذاکرات وین شده بودند.
مطرح کردن «توافق جزئی» یا «توافق موقت» با توجیه پرهیز از نابود شدن کامل «توافق کلی (برجام)» میتواند بدون اینکه در متن برجام یا قطعنامه ۲۲۳۱ دست ببرد مذاکرات را شرطی و فرسایشی کند
تهران همیشه تأکید کرده است که در منعقد کردن توافقی خوب شتابزده عمل نخواهد کرد و در ضمن طولانی شدن زمان رسیدن به توافق را هم نمیپذیرد. تقبل توافق موقت یا غیر کلی به نظر میرسد که دستیابی به بخشی از امتیازات برجام را برای ایران میسر کند و در مقابل، بخشی از زنجیره طولانی تحریمهای ایالاتمتحده را باقی بگذارد. اینگونه رفعورجوع کردن موضوع تماماً به نفع طرف غربی است.
از طرفی، بسیار دیدهشده که مقامات ارشد طرف غربی در مذاکرات بهویژه آمریکا بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر افزودن موارد غیر برجامی ازجمله نقش ایران در منطقه غرب آسیا یا فعالیتهای دفاعی موشکی کشور به برجام صحبت کردهاند و آن توافق موردنظر خود را «توافق جامع» نام نهادهاند. آمریکاییها با همپیمانان خود در منطقه هماهنگ شدهاند تا تهران را در سطوح بینالمللی و منطقهای تحتفشار قرار دهند تا به خواسته خود برسند.
بهعنوانمثال، گروهی از اعضای دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا بهتازگی طرحی موسوم به «توقف پهپادهای ایران» پیشنهاد کردهاند که خواستار مقابله با توانمندی پهپادی ایران است. این طرح یک نمونه از اقدامات غرب برای افزودن محدودیتهای بیشتر علیه ایران در توافقی به قول خودشان جامع است. در این طرح ادعا شده هدف آمریکا جلوگیری از دستیابی ایران یا گروههای همپیمان با کشورمان به هواپیماهای بدون سرنشینی است که میتوانند به آمریکا یا شریکانش لطمه وارد کنند، یعنی همان محدود کردن نقش منطقهای ایران.
نمونه دیگر، برای فراهم کردن زمینه افزودن موارد غیر برجامی در توافق اظهارات اخیر نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد است که خواستار مقابله با نفوذ منطقهای ایران از طریق صدور و اجرای قطعنامههایی در شورای امنیت سازمان ملل شد.
«لیندا توماس گرینفیلد» که روز سهشنبه در نشست شورای امنیت به دفاع از رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: «اسرائیل از سوی سازمانهای تروریستی ازجمله حماس و حزبالله که هر دو توسط ایران تأمین مالی میشوند در معرض حملات منظم قرار دارد.»
فضاسازی رسانهای آمریکاییها در خصوص خطرات پهپادهای ایرانی برای امنیت منطقه
وی مدعی شد: «ما میتوانیم برای محدود کردن اقدامات ایران در عرصههای فعالیتهای مخرب منطقهای، تهدیدهای هستهای، حمایت از سازمانهای تروریستهای مثل حزبالله و حماس قطعنامههای شورای امنیت را اجرا کنیم.»
در همین راستا کنث فرانک مککنزی، رئیس سازمان تروریستی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا موسوم به «سنتکام» اردیبهشتماه سال جاری هشدار داده بود که فعالیت پهپادهای ایران باعث شده آمریکا برتری هوایی در منطقه را از دست بدهد.
بیشتر بخوانید:
اروپا: وقتی برای صرف کردن روی تعارفات در مذاکرات وین نداریم
ضربالاجلهای مصنوعی در این مذاکرات بیفایده است
مککنزی طی گزارشی مکتوب به کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «استفاده گسترده ایران از پهپادها در اندازههای کوچک و متوسط بهمنظور شناسایی و حمله، باعث شده که ما برای اولین بار از زمان جنگ کره، بدون برتری هوایی کامل عملیات کنیم». اینها از دسته اقداماتی هستند که زمینه لازم را برای افزودن تعهدات غیر برجامی به متن برجام را فراهم میکنند.
نباید فراموش شود که طرف اصلی ما در مذاکرات ایالاتمتحده است که در حال حاضر حدود ۹۰۰ موسسه مشاورهای در زمینه عقد قراردادها در اختیار دارد. منظور این نیست که ایران به حدی از توان حقوق بینالملل نرسیده که پای میز مذاکره با ابرقدرت مکاری مثل آمریکا بنشیند بلکه منظور این است که طرف مقابل کاملاً حرفهای است و باید بسیار بیشازپیش مراقب ریزهکاریهای پیشنهادهایش باشیم.
انتهای پیام/۴۱۵۵/پ
انتهای پیام/