توضیحات شرکت ملی پالایش و پخش درباره تولید بنزین
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش، ظرفیت فعلی تولید بنزین کشور در شرایط بهینه ۱۰۳-۱۰۵ میلیون لیتر در روز است. متأسفانه برخی آمار ارائهشده در سالهای گذشته در حالی از ظرفیت تولید ۱۱۵ میلیون لیتری حکایت دارد که با احتساب ظرفیت تولید بنزین خام در سبد تولید بنزین موتور بهعنوان بنزین نهایی، سعی در بزرگسازی ارقام داشته است.
طی سالهای گذشته در حالی ظرفیت تولید بنزین کشور ۱۱۵ میلیون لیتر عنوانشده است که ظرفیت واقعی کشور ۱۰۳ میلیون لیتر بوده است. در این آمار ۱۰ میلیون لیتر از ۱۱۵ میلیون لیتر اعلامی متعلق به بنزین خام پالایشگاه میعانان گازی ستاره خلیجفارس است که در صورت تزریق روزانه حداقل سه میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر اکتانافزا میتواند در سبد نهایی بنزین یعنی بنزین موتور قرار بگیرد.
این در شرایطی است که هماکنون چنین ظرفیتی برای صنعت مهیا نیست و نمیتوان روزانه این حجم از اکتانافزا را در داخل کشور تولید کرد.
در حال حاضر تنها دو شرکت شیمیبافت و پتروشیمی بندر امام درمجموع قادر به تولید یکمیلیون و ۸۰۰ هزارتا دو میلیون لیتر MTB هستند؛ بنابراین با توجه به حجم موردنیاز و میزان توان تولید اکتان افزا نمیتوان ۱۰ میلیون لیتر بنزین خام ستاره خلیجفارس را عملیاتی کرد. لازم به یادآوری است که همین حجم تولیدی نیز در دیگر شرکتهای پالایشی ازجمله اصفهان، اراک و تبریز استفاده میشود.
بیشتر بخوانید:
معاوضه جایگاه سوخت با بیتکوین صحت ندارد
از سوی دیگر باید تأکید کرد که در سال گذشته در بهترین شرایط بهصورت میانگین حدود ۹۳/۵ میلیون لیتر در روز بنزین تولیدشده است که این رقم امسال علیرغم حجم تعمیرات اساسی گسترده و انجام عملیات اورهال در پالایشگاههای بزرگی، چون آبادان، بندرعباس، اصفهان و تهران نهتنها روند کاهشی تجربه نکرده است بلکه با حداکثر ظرفیت، بهصورت میانگین تولید روزانه ۹۵ میلیون لیتر را محقق کرده است؛ بنابراین پتانسیل تولید بنزین در سال گذشته ۱۰۳ میلیون لیتر بوده که امسال نیز بر همین مبنا است.
لازم به ذکر است که در این روند مجموعهای از تغییرات و اصلاحات در شهریور و مهرماه سال جاری در واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیجفارس انجام گرفت تا بهصورت پیوسته، پالایش ۴۰۰ هزار بشکه میعانان گازی به ۴۵۰ هزار بشکه برسد و با افزایش ۵۰ هزار بشکهای خوراک این پالایشگاه به میزان تولیدات آن افزوده شود.
در خصوص ابهام پیشآمده در روند صادرات نیز باید اذعان کرد که میانگین مصرف بنزین در سال گذشته روزانه ۷۵/۵ میلیون لیتر و میانگین تولید روزانه نیز ۹۳/۵ میلیون لیتر بوده است، همچنین نزدیک به دو میلیارد لیتر از قراردادهای فروش محقق نشده است.
اما امسال و با توجه به کنترل اپیدمی کرونا و شرایط ایمنی ایجادشده در سطح کشور، مصرف روزانه بنزین در هشت ماه امسال با یک رشد تصاعدی به روزانه ۸۶ میلیون لیتر رسیده است که نسبت به میانگین مصرف سال گذشته به بیش از ۱۰ میلیون لیتر افزایشیافته است.
با توجه به اینکه در سال جاری مازاد تولید بنزین به ۸ میلیون لیتر رسیده، بر اساس تکلیف قانونی به افزایش موجودی ذخایر مخازن راهبردی سوخت کشور تخصیص دادهشده است؛ این در حالی است که ذخایر راهبردی سوخت بهواسطه توجه نکردن به تراز تولید و مصرف و همچنین پیشفروشهای سال گذشته که هماکنون عملیات آنها به دولت سیزدهم منتقلشده است، به صفر رسیده بود؛ بنابراین منطقی و عقلانی بود تا با مدیریت و بازنگری قراردادها و روند صادرات از ایجاد خسارتهای بیشتر به این صنعت ممانعت شود تا بار دیگر کشور با افزایش رویه مصرف بنزین، میزان تولید و صادرات بیبرنامه، مجدد به واردکننده بنزین تبدیل نشود.
باید تأکید کرد که مسیر رشد مصرف بنزین که در ماه گذشته و ماه جاری روزانه به بیش از ۹۰ میلیون لیتر رسیده است، خود بر این موضوع تأکید دارد؛ لذا موضوع کاهش صادرات و بهموازات آن افزایش قاچاق بنزین موضوعیت نداشته و اظهارات و ادعاهای مطرحشده در این خصوص غیر کارشناسی و بدون استناد به اطلاعات مستند عنوانشده است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/