پژوهش نباید تنها به تولید مقاله منجر شود/ حرکت بهسوی دانشگاه دانایی محور
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، قاسم عموعابدینی در برنامه روزنه رادیو گفتوگو گفت: سیستمهای مختلف، ضرایب و فرمولهای برای ارزیابی و رتبهبندی دانشمندان و پژوهشگران در دنیا وجود دارد این ارزیابی بر مبنای اثرگذاری در توسعه دانشهای دیگر، صنعت و نیازهای جامعه و مردم است.
رئیس مرکز پژوهشهای نوین مهندسی علوم زیستی دانشگاه تهران عنوان کرد: با روشها و شاخصهای مختلفی که دانشگاه و یا کشورهای پیشرفته معرفی میکنند و بر مبنای بالاترین میزان اثربخشی دانشمند یا محقق برتر اتخاب میشود که خوشبختانه در ۱۰ سال گذشته دانشمندان ایرانی با توجه به توانمندیهای بالای خود جزء پر استنادترین محققان در دنیا بودهاند و در سال ۲۰۲۰ دوازده دانشمند ایرانی در فهرست پژوهشگران برتر در موضوعات مختلف بودهاند.
وی با اشاره به این موضوع که ایران بیش از ۲۴ برابر کشورهای منطقه و عربی از نظر رشد نرخ تولیدات علمی، تعداد مقالات و تولید منابع علمی پیشرفت کرده است، افزود: ایران در منطقه رتبه نخست را کسب کرده و در بین سایر کشورهای پیشرفته در رتبه ۱۶ قرار دارد که با تحول در عرصههای آموزشی، پژوهشی و ایجاد نوآوری و افزایش کیفیت مقالات، پشتیبانی از محققین، ایجاد زیرساختها و تکمیل تجهیزات آزمایشگاهی و مراکز تحقیقاتی میتواند با سایر کشورهای پیشرفته رقابت کند و در فهرست ده کشور برتر دنیا قرار گیرد.
عموعابدینی خاطرنشان کرد: در ماده ۲۴ قانون اساسی به اصل پژوهش و اهمیت ویژه آن اشاره شدهاست. پژوهش نباید تنها به تولید مقاله ختم شود. ایران در زمینه فناوریهای نوین با کشورهای پیشرفته دنیا در رقابت است و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب و تحولات اساسی باید حرکت به سمت دانشگاه دانایی محور داشته باشیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/