دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس کل بانک مرکزی: موسسات مالی غیرمجاز آرامش بازار مالی را برهم زدند

رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از عملکرد مؤسسات مالی غیر مجاز گفت: این مؤسسات آرامش را از بازار پولی و مالی کشور گرفته‌اند و بانک مرکزی با توجه به اینکه تمامی شرایط برای برخورد با این موسسات غیر مجاز محیاست، مانع از فعالیت آنها می‌شود.
کد خبر : 62440

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا ولی‌الله سیف در نخستین همایش فعالان اقتصادی غیر دولتی وظیفه اصلی بانک مرکزی را تلاش برای ایجاد فضای امن در اقتصاد برشمرد و افزود: آرامش در بازار ارز و برخورداری از ثبات نسبی در بازار اقتصادی کشور از مسائلی است که ما به دنبال آن هستیم و از اتاق‌های بازرگانی‌ می‌خواهیم که در این مسیر ما را یاری کنند.


وی ادامه داد: حمایت از تولید افزایش اشتغال و توسعه صادرات در دستور کار قرار دارد.


سیف در ادامه به نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: شرایط نرخ سود بانکی باید با منطق موجود در بازار همخوانی داشته باشد و نرخ آن در حدود نرخ تورم باشد.


وی با بیان اینکه با تلاش‌های بانک مرکزی نرخ سود بانکی از 29 درصد به حدود 19 درصد رسیده است، تصریح کرد: این نرخ باید باز هم تغییر کند و بانک مرکزی با روش منطقی کاهش نرخ سود بانکی را دنبال می‌کند و امیدواریم روند نزولی نرخ سود بانکی تا تک رقمی شدن ادامه داشته باشد.


رئیس بانک مرکزی درباره نرخ سود ارز هم گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم که در نهایت تا 6 ماه آینده نرخ ارز را به صورت واحد و یکسان در اقتصاد کشور داشته باشیم که کار بسیار ظریفی است و حمایت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.


وی فعالان بخش خصوصی را مورد خطاب قرار داد و درباره توقعات آنها از بانک مرکزی گفت: باید توقعات منطقی و قابل انجام باشد چرا که اکنون نظام بانکی فقط دولت نیست و اکثریت بانک‌هایمان بانک‌های اقتصادی هستند. اگر خواسته‌ای داشته باشیم که برای آن بنگاه ایجاد زیان کند در واقع یک حلقه را حذف کرده‌ایم.


سیف افزود: واقعیت این است که نظام بانکی نقش بسیار جدی در شکل‌گیری و توسعه اقتصاد کشور دارد و شاید قبل از تحریم‌ها که بانک‌ها روال عادی کار خود را طی می‌کردند، کسی به این نقش پی نبرده بود و زمانی که بانک‌ها از بُعد بین‌الملل کنار زده شدند به تدریج نبودشان در بانکداری بین‌المللی و سنگینی‌اش بر دوش صنعت و تولید بروز پیدا کرد.


وی به سخنان رئیس جمهوری در مورد افزایش هزینه مبادرت پول در زمان تحریم اشاره و اظهار کرد: با فعال نبودن بانک‌ها 15 درصد هزینه مبادلات ما افزایش پیدا می‌کرد و این رقم مبالغه نیست و همچنین ریسک اقتصادی به دلیل نبود امنیت بسیار بالا رفته بود.


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌های ما به دلیل تحریم از استاندارد روز دنیا عقب مانده‌اند، افزود: از روز پسابرجام LCهایی باز شد و کارگزاران ما در کشورهای مختلف کار خود را آغاز کردند و امنیت بانکداری بین‌المللی به طور کامل مهیا شد.


سیف درباره نبود استانداردهای حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های کشور تأکید کرد: ما نیاز به محیط کسب و کار مطمئن و امن داریم که ساختار تولید در این راستا محکم و قابل اتکاء باشد و در این راستا پیشنهاد کردیم که حاکمیت شرکتی در بنگاه‌ها به استاندارد ملی تبدیل شود.


سیف با بیان اینکه دوران پسا تحریم دوران استفاده بهینه از منابع نقدی است و نباید منابع محدودمان را هدر دهیم، افزود: بلکه باید این منابع را به درستی و بهترین شکل تخصیص دهیم و یکی از این منابع را منابع محدود ارزش برشمرد که دولت باید از آن به درستی استفاده کرده و در راستای رشد اقتصادی بهره گیرد.


وی خاطر نشان کرد: منابع محدود دیگر تسهیلات بانکی است که می‌توانیم آن را افزایش دهیم اما همزمان باید به فعالیت‌هایی اختصاص یابد که بیشترین بازدهی را داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته