اندیشه «تقریب» چیست و چگونه گرفتار جدایی و تفرقه نشویم؟
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از کرمانشاه، نشست علمی فرهنگی ویژه دانشگاهیان و فرهیختگان با موضوع اندیشه تقریب و تمدن نوین اسلامی با نگاهی به عقیده مهدویت در جهان اسلام با حضور آیتالله عبدالکریم بیآزار شیرازی استادتمام دانشگاه الزهرا و میراثدار برجسته اندیشه تقریب در جهان اسلام در دانشگاه آزاد اسلامی از واحد کرمانشاه برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اهتمام علما و دانشگاهیان بر استمرار وضعیت مطلوب تقریب مذاهب
بیآزار شیرازی در این نشست با تأکید بر اهمیت موضوع تقریب در قرآن اظهار کرد: متأسفانه امروز دین اسلام و قرآن را تقسیم کردهایم بهطوریکه معانی ژرف آن از ما دور است، جداکردن و تقسیم اعضای قرآن مانند جداکردن تک تک اعضای بدن است که بدن را بیخاصیت خواهد کرد. هر کدام از ما یک قسمتی را از قرآن برداشتیم و روی آن مطالعه کردیم و بر این اساس است که فرقهها بهوجود آمده است درست مانند قطعههای یک پازل که هر کسی تکهای از آن برداشته است.
وی افزود: در این میان، قرآن کریم توسط پیامبر اسلام(ص) هشدار داده است؛ مقتسمین کسانی هستند که قرآن را عضو عضو و تکه تکه کردهاند. باید دانست که قرآن کریم مانند اعضای کامل یک پیکر انسان است که تمام اعضا جفت جفت با هم پیوسته است و در کنار هم به آن هدف و تعالی خواهند رسید.
استادتمام دانشگاه الزهرا با اشاره به سخنان علامه طباطبایی که «قرآن یک مجموعه به هم پیوسته است که از هم گسستنی نیست» ادامه داد: قرآن کریم کلمه «عِضینَ» را به کار برده که نکته دارد و به آن معنی است که قطعه قطعه کردن یک چیزی یعنی از کارافتادن آن، اعضای قرآن با هم و در کنار هم بودن قرآن است، با این وصف میبینیم که عدهای به دنبال معانی ژرف آن رفتهاند که فرقههای کلامی را بهوجود آوردهاند و فقط زوم کردهاند در مسائل کلامی و با نگاهی تخصصی از دیگر مسائل و معانی قرآن دور شدهاند.
بیآزار شیرازی اضافه کرد: عدهای دیگر سراغ اخلاقیات و عرفان قرآن رفته و آنقدر غور کردهاند که فِرَق عرفا، و تصوف و ... پدید آمده و در ادامه هر کدام تبدیل به فرقهها و دستههای مختلف شدهاند. اسلام هم مسائل اعتقادی دارد و هم مسائل اخلاقی و هم عملی و ما این تفکیک را لحاظ کردیم در حالی که در قرآن این تفکیک و جدایی وجود ندارد، ما حق این جدایی و تفکیک را نداریم.
وی اندیشه تقریب را «هر چیزی را درست و در جای خود ببینیم» دانست و تأکید کرد که با این نگاه و تفکر گرفتار جدایی و تفرقه نخواهیم شد.
اندیشه تقریب را از خانوادهها آغاز کنیم
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه هم در این نشست گفت: هدف از اندیشه تقریب، تغییر مذهب و حذف مذاهب نیست، تمام اندیشه ما این است که اهل سنت ما اهل سنت باقی بماند، اهل تشیع هم شیعه باقی بماند، باید از ظهور و بروز گروهها و فرقههای افراطی جلوگیری کنیم، همان چیزی که بودیم باقی بمانیم.
فرهاد گلمحمدی افزود: باید نقاط اشتراکی را بیابیم که بیش از ۹۰ درصد اهل تشیع و اهل سنت با هم در مسائل اشتراک دارند، اندیشه تقریب را باید از خانوادهها آغاز کنیم باید یاد بدهیم که شیعه و سنی هیچ فرقی با هم ندارند و باید به مبانی ناب اسلام محمدی بپردازیم و اسلام واقعی را به جهانیان نشان دهیم.
نشست علمی فرهنگی ویژه دانشگاهیان و فرهیختگان با موضوع اندیشه تقریب و تمدن نوین اسلامی با نگاهی به عقیده مهدویت در جهان اسلام به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از واحد کرمانشاه، حوزه معاونت پژوهشی و فناوری واحد کرمانشاه، مجموعه بسیج واحد کرمانشاه، دفتر امور بانوان، دفتر تقریب مذاهب اسلامی و دبیرخانه مهدویت استان کرمانشاه برگزار شد.
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/