مدرسه عالی مهارتی «بورس و اقتصاد دیجیتال» یک گام تا برگزاری دوره
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
بیشتر بخوانید:
۲ مدرسه عالی مهارتی شبستر در انتظار اخذ مجوز
مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری چه مأموریتهایی دارد؟
راهاندازی آموزشگاه علمی در دستور کار سمای بهبهان
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی چه اهدافی را دنبال میکنند؟
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه(اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی شدند و آموزشکدههای فنیوحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند.(بیشتر بخوانید)
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با عبدالرضا گودرزی معاون آموزشهای علمی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
گودرزی: ایده بازنگری در نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی مثبت بوده و قطعاً تا رسیدن به این هدف چالشهایی پیش روی خود دارد، به عبارتی بهطور طبیعی آغاز ایده و فعالیتی تازه با دشواریهایی همراه است که با همت همگانی این کار اگر سرانجام بگیرد، مفید است؛ چراکه از ساختار تئوریک دانشگاهی خارج میشویم و فقط دروس نظری مد نظر نیست؛ شاید با یک اصطلاح عامیانه بتوان گفت که هدف این طرح تربیت نیروهای آچار به دست و ماهر است، یعنی فارغالتحصیلان ما دارای قابلیتهای فنی میشوند و فقط آموزش آنان فقط در حد تئوری محدود است.
مراحل ادغام آموزشکده فنی و حرفهای سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد و ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی در حال انجام است، با این وجود مهر ۱۴۰۰ برای این دانشکده دانشجو جذب کردهایم.سوق دادن جامعه به سمت فنی و مهارتی فقط هدف دانشگاه آزاد اسلامی نیست؛ بلکه مسئولان کشوری هم به دنبال همین هدف هستند که دانشگاهها از ساختار تئوریک خارج شوند. اگر بتوانیم این موضوع را بهخوبی جا بیندازیم، چند سال دیگر نیروهایی که از دانشکدههای مهارت و کارآفرینی فارغالتحصیل و جذب بازار کار شده و درآمدزاییشان را میبینند، باعث ایجاد انگیزه برای بقیه میشوند.
آنا: پروژه ادغام آموزشکده در دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد صورت گرفته است؟
گودرزی: مراحل ادغام آموزشکده فنی و حرفهای سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد و ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی در حال انجام است، با این وجود مهر ۱۴۰۰ برای این دانشکده دانشجو جذب کردهایم.
با توجه به اینکه فعلاً در مقطع کاردانی فعالیت میکنیم و هنوز رشتههای کارشناسی دانشکده مصوب نشده است، طبیعتاً با توجه به نظام آموزشی ۶-۳-۳ که داوطلبان میتوانند مستقیم کارشناسی شرکت کنند، تعداد دانشجویان کم است؛ اما در مقایسه با سال گذشته در جذب دانشجو موفقیت بیشتری داشتهایم.
آنا: اکنون دانشجویان در آموزشکده سما مشغول به تحصیل هستند؟
گودرزی: قبل از پروژه ادغام در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد نخستین آموزشکدهای بودیم که فعالیت علمی آموزشی را آغاز کردیم، حدود چهار سال است که آموزشکده سما در مجتمع دانشگاهی بروجرد فعالیت میکند و حتی از نیروهای دانشگاه برای تدریس استفاده میکردیم یعنی در مقطع کاردانی، استادیار و دانشیار در کلاس تدریس میکردند، اکنون اصلیترین هدف کمکردن فاصله میان دانشگاه و صنعت است؛ هرچه بتوانیم این فاصله را کم کنیم، قطعاً بازخوردش در جامعه مشخص میشود.
آنا: در مورد چالشهای طرح ادغام توضیح دهید، چه ملاحظاتی را باید برای موفقیت طرح مد نظر داشته باشیم؟
گودرزی: نخستین چالش همان گام نخستین برای گشایش دانشکدههای مهارت و کارآفرینی است؛ همه پیگیر هستند که این دانشکدهها به سرانجام برسد؛ اما قطعاً مقاومتهایی میشود که برطرف کردن آن هنر مجموعه است که بتواند با صبوری این روند را ادامه دهد تا به نتیجه مطلوب برسد.
پیشنهاد این است که دست دانشکدهها بازتر و اختیارات بیشتر باشد و زیاد درگیر بوروکراسی اداری نباشیم، بوروکراسی اداره خیلی مواقع دستوپاگیر است و کسانی که انگیزه کمتری دارند، ممکن است در میانه راه کار را رها کنند.
آنا: در سمای بروجرد چند دانشآموز و دانشجو و چه ظرفیتها و امکاناتی دارید؟
گودرزی: با توجه به نظام ۶-۳-۳ تعداد دانشجویان کم بوده؛ اما تعداد دانشآموزان زیاد است بهطوریکه اکنون حدود ۲ هزار دانشآموز داریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد دید بسیار مثبتی به این موضوع دارد و حتی از در اختیار گذاشتن امکانات خود دانشگاه هم برای سما کوتاهی نمیکند؛ حتی در برگزاری دورههای کاربنیان که در دانشکدههای مهارت است از استادان واحد دانشگاهیمان بهره میبریم.
آنا: در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات تفاهمنامهای امضا کردهاید؟
گودرزی: در آغاز کار پیگیر راهاندازی مدرسه عالی مهارتی بورس و اقتصاد دیجیتال بودیم؛ در حال رایزنی با کارگزاری آگاه که دومین کارگزاری بزرگ ایران است، هستیم که کارهای اولیه انجام شده و فقط عقد تفاهمنامه باقی مانده تا برگزاری دورهها را آغاز کنیم.
بیشتر بخوانید:
ارائه طرح راهاندازی ۵ مدرسه عالی مهارتی در انزلی
کمک به رونق و شکوفایی اشتغال با راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
لزوم ایجاد رشتههای مهارتی بر اساس نیاز جامعه
تصویب راهاندازی مدرسه عالی مهارتی معدن و صنعت فولاد
«مدارس عالی مهارت» سفیران دانشگاه کارآفرین
دو سال گذشته خیلی از مردم به دلیل نداشتن آگاهی برای سرمایهگذاری در بورس ضرر کردند؛ بنابراین پایه و آغاز کار را بر موضوع بورس و اقتصاد دیجیتال گذاشتیم و با اینکه شهرستان کوچکی هستیم؛ اما فضای کسب و کار شهر طوری است که استقبال زیادی از موضوع میشود.
آنا: برگزاری دورههای کوتاهمدت از محورهای دانشکدههای مهارت و کارآفرینی است. برای برگزاری این دورهها اقدامی کردهاید؟
گودرزی: از استادان مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد و چهرههای معروف و بنام در حوزه کارآفرینی که سابقه همکاری با پارک فناوری قزوین را دارند، استفاده شده است و با توجه به همکاری خوبی که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد با سما دارد، دانشگاه در حال طراحی دورههای کوتاهمدت است تا مجوز فعالیت را گرفته و کار را آغاز کنیم.
آنا: ارزیابیتان از فعالیت مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد در زمینه مهارت و کارآفرینی چیست؟
گودرزی: ظرفیتها بهگونهای است که میتوانیم از استادان واحد دانشگاهی بروجرد در حوزه مدارس سما هم استفاده کنیم، حتی استادانی از مدرسان دورههای کارآفرینی با مدارس سما همکاری میکنند. عضو هیئت علمی دانشکده مهارت و کارآفرینی پیگیر مدارس عالی بورس است، مدرسه عالی سلامت را هم در برنامه خود داشتهایم؛ چراکه دانشکده دندانپزشکی واحد بروجرد و دانشگاه علوم پزشکی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز لازم را گرفتهاند و دورههای بهداشت و سلامت را انجام خواهیم داد.
آنا: و کلام آخر....
گودرزی: با توجه به اینکه چارت سازمانی و ساختار دانشکده مهارت و کارآفرینی با سایر دانشکدهها متفاوت است، ساماندهی دانشکدهها کار را با کندی مواجه کرده که این مشکل کاملاً طبیعی است.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/