۲ مدرسه عالی مهارتی شبستر در انتظار اخذ مجوز
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه(اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی شدند و آموزشکدههای فنیوحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.
بیشتر بخوانید:
مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری چه مأموریتهایی دارد؟
راهاندازی آموزشگاه علمی در دستور کار سمای بهبهان
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی چه اهدافی را دنبال میکنند؟
خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ در قالب پرونده خبری «دانشجو، مهارت، اشتغال» با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره گفتوگو با امینه صحرانورد گرگری، معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
صحرانورد گرگری: از مهمترین مشکلات بازار کار جامعه، آن است که دانشگاهها در رشتههای گوناگون بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار، دانشجو تربیت میکنند و نبود نیروی ماهر باعث شده تا همواره نرخ بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی بالا باشد. در این میان آموزشهای مهارتی بهعنوان بازوهای اصلی آموزش و توسعهدهنده از طریق تربیت نیروی کار ماهر مورد نیاز بازار کار، ایفای نقش میکنند.
دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به دغدغه زیادی که برای اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی دارد در این باره پیشگام شده است. تحقق سیاستهای کلی اشتغال و اهداف تعیینشده در سند دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر تربیت نیروی متخصص، خلاق، ماهر و کارآفرین با توجه به نیازهای جامعه بوده و این موارد نیازمند وجود نظام جامع و یکپارچهای است که دانشگاه آن را در قالب نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی تهیه و تدوین کرده و رویکرد آن بر اساس تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی حرفهای، برنامهریزی گسترش انواع آموزشها بر اساس نیازسنجی، تقاضای بازار کار، توسعه رشتهها، آموزش همزمان دروس نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی و پرورش روحیه کارآفرینی در همه برنامههای آموزشی است.
امیدواریم در ادغام آموزشکدههای فنیوحرفهای و تغییر ساختار آن با اجرای دقیق نظامنامه آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی، بتوانیم به آنچه دغدغه دانشگاه در امر آموزش و تربیت نیروی متخصص، خلاق و کارآمد است، دست پیدا کنیم و در آیندهای نزدیک شاهد حضور فارغالتحصیلان دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در بازار کار باشیم.
مهمترین اهداف نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی برنامهریزی برای تربیت نیروی کار متخصص مورد نیاز جامعه و افزایش بهرهوری نیروی کار با تأکید بر نیاز برنامههای توسعه ملی است. آنا: آیا در واحد شبستر پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده است و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول به تحصیل هستند؟
صحرانورد گرگری: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر با حمایتهای رئیس دانشگاه و پس از بررسی نقاط قوت آموزشکده فنی و حرفهای سما طبق نظامنامه به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل و با انتقال به واحد دانشگاهی شبستر بهعنوان یک دانشکده در سایت واحد دانشگاهی به فعالیت پرداخته و از مهر ۱۴۰۰ دانشجو در مقطع کاردانی جذب کرده است که اکنون حدود ۴۳ دانشجو مشغول به تحصیل هستند و با موافقت رئیس دانشگاه همه رشتههای فنی و حرفهای کاردانی به دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر انتقال یافته و امید داریم از بهمن ۱۴۰۰ تعداد دانشجویان افزایش یابد.
آنا: طرح ادغام آموزشکدهها و تولد دانشکدههای مهارت چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی داشته و چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود.؟
صحرانورد گرگری: قطعاً طرح ادغام در واحدهای دانشگاهی بدون چالش نخواهد بود؛ مهمترین چالش نبود آگاهی افراد از رشتههای دانشکده مهارت و کارآفرینی و نداشتن نگرش مثبت به پرورش سرمایه انسانی است که برای رفع این دغدغه باید در شناساندن مأموریتها و رسالت دانشکدههای مهارتی و کارآفرینی و تبلیغات مناسب در رسانهها و جامعه تلاش کرده و از استادان ماهر و باتجربه در همان رشته برای تدریس در دانشکدهها بهره گرفت. ارتباط تنگاتنگی باید بین صنعت و دانشگاه فراهم شود تا با فراهم کردن امکانات و تسهیلات، نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز صنعت را تربیت و وارد بازار کار کنیم.
امکانات بهروز دلیل استقبال اولیای دانشآموزان از ثبتنام در مدارس سما
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید و درباره ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای واحد شبستر توضیح دهید.
صحرانورد گرگری: سمای شبستر سال ۱۳۹۹ با ۱۱۸ دانشآموز و سال تحصیلی ۱۴۰۰ با ۳۰۵ دانشآموز در مدارس و ۴۳ دانشجو در دانشکده مهارت فعال بوده است. مدارس سما از امکانات بسیار خوبی شامل کارگاهها، آزمایشگاهها، سایتهای کامپیوتر، کتابخانه و کلاسهای مجهز و بهروز برخوردار هستند. وجود این امکانات مناسب و متفاوت با دیگر مدارس غیردولتی، سبب شده که اولیای دانشآموزان از ثبتنام در مدارس سما در مقایسه با سال قبل بیشتر استقبال کنند.
بیشتر بخوانید:
ارائه طرح راهاندازی ۵ مدرسه عالی مهارتی در انزلی
کمک به رونق و شکوفایی اشتغال با راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
لزوم ایجاد رشتههای مهارتی بر اساس نیاز جامعه
وجه تمایز مدارس سما با دیگر مدارس غیردولتی در سال تحصیلی گذشته، آموزش مجازی بود که به دلیل برنامهریزی دقیق و منظم، استفاده از معلمان، دبیران خلاق و مجرب، برگزاری دورههای تولید محتوا و آشنایی با نرمافزارها، تولید محتواهای جذاب و خلاقانه، سبب شدند آموزش مجازی برای دانشآموزان بسیار متفاوت باشد.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
صحرانورد گرگری: مهمترین اهداف نظام آموزش فنیحرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی برنامهریزی برای تربیت نیروی کار متخصص مورد نیاز جامعه و افزایش بهرهوری نیروی کار با تأکید بر نیاز برنامههای توسعه ملی بوده که این امر با توسعه و ایجاد رشتههایی با سرفصلهای مهارتی و بهرهگیری از استادان متخصص در این زمینه، قابل اجراست.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده، این تفاهمنامهها در چه راستایی است؟
صحرانورد گرگری: بله در راستای گسترش فعالیتهای حوزه مهارت و کارآفرینی، تفاهمنامهای با اداره کل آموزشهای فنی و حرفهای منعقد شده که در راستای برگزاری دورههای کوتاهمدت مهارتی مشترک بهمنظور ارتقای شایستگی حرفهای و مهارتی دانشجویان، دفتر مرکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه آزاد واحد شبستر راهاندازی و مستقر شده است.
برگزاری دورههای کوتاهمدت آموزشی در واحد شبستر برای مشاغل نوین
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
صحرانورد گرگری: هدف از برگزاری دورههای کوتاهمدت آموزش پیش اشتغال، آموزش حین تحصیل و ارتقای حرفهای و آموزش مهارتهای مورد نیاز مشاغل نوین بوده و افراد میتوانند با گذراندن این دورهها با کسب مهارت لازم، گواهینامه معتبر شرکت در دوره را نیز دریافت کرده و در زمینه مورد نظر مشغول به کار شوند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر با نیازسنجی نیازهای منطقه با کمک سازمان فنی و حرفهای و نماینده کاریابی شهرستان به برگزاری دورههای مورد نیاز اقدام خواهد کرد.
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی میکنید.
صحرانورد گرگری: مدارس سما چند سال است که شعار «هر دانشآموز، یک مهارت» را در دستور کار خود قرار داده بهنحویکه دانشآموزان بتوانند از ابتدای سال تحصیلی، فراگیری یک مهارت را آغاز کنند و در پایان سال تحصیلی، آن مهارت را بهخوبی آموخته باشند. در سال تحصیلی گذشته با وجود غیرحضوری بودن مدارس آموختن این مهارتها به شکل غیرحضوری دنبال شد و امیدواریم سال تحصیلی آتی و با حضوری بودن مدارس بتوانیم مانند قبل اقدامات خوبی را در این زمینه انجام دهیم که آموختن مهارتها در مدرسه و تشویق دانشآموزان به یادگیری عملی در سنین پایین میتواند به آنان در بارور کردن استعدادهای بالقوه و انتخاب شغل و حرفه آینده آنان کمک کند.
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی میتوانند از جایگاه خوبی برخوردار شوند و با استفاده از نقاط قوتی مانند ارتباطات آموزشی و پژوهشی مؤثر با واحد دانشگاهی به کاهش ضعفها بپردازند. آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
صحرانورد گرگری: باید در حوزه مهارت و کارآفرینی در درجه نخست اقدام به تربیت نیروهای متخصص و ماهر کنیم و این هدف مسیر نخواهد شد مگر با بهکارگیری استادکارهای ماهر در زمینه رشتههای مهارتی، نباید طرز تفکر محدودکننده گذشته را داشته باشیم و باید از آن فاصله بگیریم و با شناخت کافی درباره نیازهای بازار کار پیش برویم، نیازهای بومی منطقه و استان را بشناسیم و بر اساس آن نیازها به تأسیس رشته در دانشکده مهارت و کارآفرینی اقدام کنیم.
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد شبستر مدرسه عالی مهارتی راهاندازی کرده است؟
صحرانورد گرگری: مدارس عالی مهارتی مجری برگزاری دورههای کوتاهمدت برای مشاغل مختلف است و بر اساس دوره گذرانده شده، گواهینامه شرکت در دوره را برای افراد صادر میکنند در حالی که دانشکدههای مهارت و کارآفرینی بهعنوان یک دانشکده در واحد دانشگاهی مستقر هستند و در قالب آموزشهای رسمی به صدور مدارک کاردانی کارشناسی و ... اقدام میکنند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در واحد دانشگاهی است.
در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر دو طرح توجیهی مدارس عالی مهارتی تدوین و طرحهای مصوب با عنوان مدرسه عالی مهارتی صنایع غذایی و بستهبندی و بهینهسازی با مدیریت مصرف انرژی برای اخذ مجوز به سازمان سما ارسال شده است. مأموریت این مدارس برآورده کردن نیازهای منطقه و تربیت نیروهای متخصص هستند تا توانایی حضور رقابتی در بازار کار را داشته باشند.
بیشتر بخوانید:
تصویب راهاندازی مدرسه عالی مهارتی معدن و صنعت فولاد
«مدارس عالی مهارت» سفیران دانشگاه کارآفرین
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی میتوانند از جایگاه خوبی برخوردار شوند و با استفاده از نقاط قوتی مانند ارتباطات آموزشی و پژوهشی مؤثر با واحد دانشگاهی به کاهش ضعفها بپردازند. به هر حال همه دانشگاهها به دنبال استراتژیهایی هستند که با استفاده از فرصتها و قوتهایی که از آن برخوردارند، مشکلات و تهدیداتشان را از سر راه بردارند و به سمت توسعه و هماهنگ شدن با فناوریهای روز حرکت کنند.
ارتباط با صنایع و مراکز خدماتی میان همه دانشگاهها وجود دارد و البته که دانشکده مهارت و کارآفرینی نیز از این فرصت برخوردار بوده تا از طریق آن بتواند خدمات خود را به جامعه و دیگر سازمانها معرفی کند و از طرف دیگر تضمین شغلی مناسب برای فارغالتحصیلان خود داشته باشد. انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار، توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی، گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در همه شئون برنامههای آموزش و آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی برنامهریزی و اجرا میشود.
دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
به گزارش آنا به گفته سید محمد بطحایی، معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند. (بیشتر بخوانید)
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/پ
انتهای پیام/