ارتباط معناداری بین «حکمت عرفانی» و «هنر اسلامی» وجود دارد
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از یزد، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه در نخستین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی و در بخش پنل کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی هنر که به میزبانی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد با بیان اینکه عنصر «زیبایی» با هنر همراه است، گفت: «هنر» با اثر و ساخت انسانی خلق میشود و خلق آثار هنری و زیبایی هنرمندانه زاییده تخیل انسان است.
وی اضافه کرد: فیلسوفان از ایران و یونان با پرسشهای بسیار، به موضوع «فلسفه و هنر» پرداختند که از جمله آنان «افلاطون» بود که «هیپیاس» پرداخته ذهن او بود، هیپیاسی که «سقراط» درباره او میگوید مدتی است در این شهر لنگر انداخته است.
بیشتر بخوانید:
میزبانی یزد از کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی هنر
معاون علوم اسلامی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه سقراط تکتک «زیبایی» را نقد میکند، عنوان کرد: بهعنوان مثال «سودمندی، ایجاد لذت و ….» که در مفهوم زیبایی پیچیدگیهای زیادی داشته و پیوند وسیعی با «هستیشناسی» دارد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: «هستی»، مادی و محسوس است، اما «عالم مُثُل» تخیلی است و هیچوقت ما از «زیبایی ملائکه» نباید بگوییم که مشابهت به دختر یا پسر زیبایی دارند، چراکه «زیبایی معقول» در اصل «زیبایی فلسفی» است و منشأ آن «انتزاعی» بوده و «انتزاع» خارج «عین واقعی» با «انسان» است.
«مراتب نفس» در درک «زیبایی» تأثیرگذار است
خسروپناه با تأکید بر اینکه «مراتب نفس»، انسان و طریقت انسانی را دربرمیگیرد و در درک «زیبایی» تأثیرگذار است، توضیح داد: «نفس مطمئنه» همان راضیه مرضیه عاقله ( اشاره به سوره فجر، آیه یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً) بوده که از آن برخوردار است، «زیبایی» هم مراتب پیدا میکند. گاهی زیبایی «اخلاقی» یا «عرفانی » است. سطح «زیبایی عرفانی» بسیار بالاست. «معرفت» حس و تجربه درکِ «عقلی، قلب و معاد» است، زیبایی که «قلب» درک میکند با زیبایی که «عقل» درک میکند تفاوت دارد.
خسروپناه تبیین کرد: «هستی زیبایی» همان «هستیشناسی، معرفتشناسی، عالمشناسی و انسانشناسی» است و در واقع «حکمت» همان «حکمت فلسفه اسلامی و حکمت عرفان اسلامی، حکمت الهیات اسلامی حکمت معارف اسلامی» بوده و ارتباط حکمت و فلسفه اسلامی «هنر» است.
وی تأکید کرد: بین «حکمت عرفانی و هنر اسلامی» ارتباط بسیار وسیعتری بوده و دارای یک توحید وجودی (همان وحدت وجود) است. همه کثرتها «اوهام» و «وهم عرفانی» غیر از «وهم عامیانه» است.
معاون علوم اسلامی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: «وحدت» پدیده مستلزم «دل هنرمند» است که به واسطه آن «دل مخاطب» هم تحقق پیدا میکند. هرچه ناهماهنگی است مربوط به «آشفتگی دل» است. «هنر حکمی» با ابتذال جمع نمیشود، اما «هنر غربی» با شهوت جمع شده است.
خسروپناه تبیین کرد: مردم باید آثار هنری را بخرند و سبک آنها را وارد زندگیشان کنند؛ البته بومیسازی، استفاده از توان دانش و انرژی محلی در خلق علم بسیار مهم است.
وی گفت: «یزد» یک نماد بوده، نمادی برابر با «آب، خاک و حکمت» و مسجد جامع یزد بهعنوان «نماد ارزشمند اسلامی» است.
انتهای پیام/۴۰۷۸/
انتهای پیام/