دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یادداشتی؛

بدون سواد رسانه‌ای کافی، مطالبه‌گری اصولی شکل نمی‌گیرد

سواد رسانه‌ای در دنیای رسانه‌های مدرن امروز و با در نظر گرفتن تأثیر متقابل رفتار اجتماعی و حکمرانی و تأثیر رسانه بر این دو مقوله، نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری مطالبه‌گری مردم و پاسخگویی حاکمیت دارد.
کد خبر : 618069
کندلوئی



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فرزانه کندلوئی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی در یادداشتی نوشت: اگر سواد رسانه‌ای را به‌عنوان مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری در نظر بگیریم که ما را در تجزیه‌وتحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای هدایت می‌کند در دنیای رسانه‌های مدرن امروز و با در نظر گرفتن تأثیر متقابل رفتار اجتماعی و حکمرانی و تأثیر رسانه بر این دو مقوله، سواد رسانه نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری مطالبه گری مردم و سامانه پاسخگویی حاکمیت دارد.


تبارشناسی رسانه یکی از بخش‌های مهم سواد رسانه‌ای به شمار می‌رود. شناخت رسانه‌ای که پیام در آن منتشر می‌شود، شناسایی آبشخورهای فکری و پشتوانه‌های مالی، معنوی، سیاسی و اطلاع از سیستم فکری حاکم بر سیاست‌گذاران در یک رسانه به درک نحوه احتمالی تنظیم اخبار و شناسایی عوامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی بر نحوه تنظیم و انتشار خبر منتهی می‌شود.


بدیهی و غیرقابل‌چشم‌پوشی است، رسانه‌ای که دارای حامی (اسپانسر) مالی مشخصی باشد به‌سختی تن به مطالبه گری در مورد آن حامی داده و در برابر نحوه عملکرد منفی آن حامی مطالبه گر باشد زیرا در این صورت امکان بهره‌مندی از این حمایت را از دست می‌دهد.


رابطه حامی، حمایت شونده و بسیاری موارد مشابه دیگر نشان می‌دهد عوامل مختلف بر شکل‌گیری شکل و نحوه کنش‌های مطالبه گرانه یک فرد یا گروه اثر مستقیم دارد و دراین‌بین مخاطب به‌عنوان کنش پذیری که در اثر مشاهده محتوا و دریافت پیام رسانه‌ای منتشرشده، این ظرفیت را دارد که خود به یک کنشگر و یا حتی مطالبه گر تبدیل شود.


لذا باید در حداقل آگاهی عمومی از جریان سواد رسانه‌ای باشد تا بتواند از جهات مختلف یک پیام را تجزیه، تحلیل و مورد کنکاش قرار دهد و در مورد پیوستن به زنجیره مطالبه گری یا تبدیل‌شدن فعالانه به کنش گر، تصمیم درست را بگیرد و از حالت مصرف‌کننده صرف محتوای رسانه‌ای خارج شود.


در عصری که رسانه‌ها دارای ابعاد وسیع و پرشماری شده‌اند که تخصص در این ابعاد گاهی از عهده افراد بیرون است، باید مجموعه‌هایی به وجود بیایند تا با گفت‌وگو در مورد سواد رسانه‌ای و بررسی رسانه‌ها، نقش هدایت‌گری را بر عهده بگیرند و از این رهگذر بتوان حداقل برای ثبت در تاریخ، عملیات رسانه‌ای را تحلیل و نسبت به جنگ روانی واکنش مناسب نشان داد.


حاکمیت‌ها در عصر رسانه‌های مدرن باید فکری برای ایجاد فضای مناسب فکری و رسانه‌ای برای مردم انجام دهند تا در سایه آموزش، درک و مهارت‌یابی در سواد رسانه، از ایجاد موجهی کاذب مطالبه گری ِ کور و یا جهت‌دار جلوگیری شود. اساساً بدون سواد رسانه‌ای مطالبه گری اصولی شکل نگرفته و به‌مرور با سو استفاده‌های احتمالی از احساس مسئولیت عمومی برای کنشگری کاذب، شوق کنشگری مردم نیز به سردی می‌گراید.


انتهای پیام/۴۱۶۷/




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب