اکوسیستمها از علم، ثروت و اشتغال میسازند/ طراحی نظام سامانه پیشنهادات برای پایاننامههای تحصیلات تکمیلی نیازمحور
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدعلی زلفیگل در آیین تودیع و تکریم جبارعلی ذاکری، رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت ایران و معارفه منصور انبیا بهعنوان رئیس جدید این دانشگاه که امروز سه شنبه 4 آبان ماه 1400 با رعایت پروتکلهای بهداشتی در سالن آمفی تئاتر شهید بهرامی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه با مرور تاریخچه آموزش عالی پس از امقلاب اسلامی؛ شاهد بروز اتفاقات بسیاری در عرصه آموزش و پژوهش هستیم، خاطر نشان کرد: در مقایسه وضعیت فعلی با قبلی، انقلابی در عرصه علم، آموزش و پژوهش صورت گرفته و رتبه اول علمی در منطقه به پاس تلاشهای دانشپژوهان و دانشگاهیان کشور بهدست آمده است.
وی ادامه داد: تاریخچه علمی در دهه اول بر مبنای آموزش بود و در دهه دوم تاسیس دوره دکتری در سال ۱۳۶۵ و در دهه سوم نیز بحث استاندارسازی در دهه چهارم بحث ارزش دانش شکل گرفت و در دهه پنجم انقلاب اسلامی از علم نه تنها ثروت بلکه رونق، دانایی و توانایی ایجاد شود.
وزیر علوم در ادامه افزود: اگر تا کنون ارتباط دانشگاه و صنعت به خوبی برقرار نشد ولی از هم اکنون مردم نمیپذیرند که نقش دانشگاهها در جامعه کمرنگ باشد و نیاز به یک اکوسیستم یا زیستبوم دارد و اکوسیستمها از علم ثروت و اشتغال میسازند در این راستا زیستبوم باید اسناد مختلف را شناسایی کرده و نقش آنها را احصا کند و اکوسیستمها در کنار هم معنی میدهند.
وی ادامه داد: دانشگاه دو وظیفه کلیدی دارد که مقام معظم رهبری به خوبی آن را تبیین کردند یک رفع نیازهای جامعه و دوم دستیابی به مرجعیت علمی است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاههای ما در راستای مرجعیت علمی گامهای وسیعی برداشتند.
زلفیگل گفت: امروزه بیش از ۷۰ سند و مقاله علمی ما در نمایههای بین المللی ثبت و ضبط شده است و این مقالات بستری ایجاد کردند که دیگر افراد میآیند در زمین ما بازی کنند تا در مجلههای ما ثبت و ضبط داشته باشند. خیلی از اساتید ما کتابهای علمی بین المللی منتشر میکنند. بسیاری از مقالات علمی دانشمندان علمی ما رفرنس کتاب های درسی بین المللی شده است. یعنی دانشمندان مفاهیمی را ابداع می کنند که در کتابهای درسی منعکس میشود و این موضوع بسیار ارزشمند است.
وزیر علوم گفت: اما خیلی از انتظارات برآورده نشده ولی این به معنای کمکاری دانشگاهیان نیست، بلکه بدین معنا است که یا از آنها درست نخواستیم یا سیستم سنجش و انگیزش ما بهگونه ای بوده است که دانشگاههای ما را به آن سمت هدایت نکرده است.
زلفیگل بیان کرد: در این دوره از مدیریت وزارتعلوم یکی از اهدافی که به جد دنبال آن هستیم این است که سیستم و سامانهای را تخصیص دهیم که نیازها و مسائل علمی کشور را نمایه کند و موجب ترغیب اعضای هیئت علمی و دانشجویان قرار بگیرند. اعضای هیئت علمی موضوعات تحقیقاتی خود را بر اساس نیازهای پایگاه استنادی جهان اسلام انجام دهند و ما هم از آن حمایتهای ویژهای داشته باشیم.
وی افزود: ما باید سیستم های پژوهشی و فناور تشویقی و ترغیبی ویژهای به کار ببریم زیرا در حوزه پژوهش و فناوری تحکم جواب نمیدهد. حوزه پژوهش حوزه حمایت و تشویق و ترغیب است پس اگر میخواهیم بخشی از پتانسیل تحقیقاتی کشور را در راستای نیازهای کشور هدایت کنیم راهکارش این است که اول از همه رانت را حذف کنیم.
وزیر علوم ادامه داد: در این مدت از زمان سکانداری در وزارتخانه گروهی را تشکیل دادیم و در حال طراحی نظام سامانه پیشنهادات هستیم، به این صورت که هرکس پیشنهادات خود را اعلام میکند و در پایگاه استنادی جهان علوم اسلام بررسی میشود، بر اساس آن پایاننامه کاربردی تعریف میشود.
زلفی گل گفت: مجوز تاسیس صندوق علوم و فناوری از سوی رئیس جمهور امضا شده و تلاش میشود اعتبارات شایسته در آن صندوق قرار بگیرد تا بتوان از این نظام و سیستم حمایت ویژهای داشته باشیم در راستای تحقق مرجعیت علمی ما باید پای خود را از دایره بیرون بگذاریم. یک مدیر نباید خودش را در قالب مقررات موجود قرار دهد. قوانین و مقررات موجود وحی منزل نیست و ما میتوانیم آن را بازآرایی کرده و بسته به نیاز روز آن را بازسازی کنیم و تنقیح قوانین داشته باشیم.
وی افزود: تلاش بر ایناست که سالانه تا ۵ درصد از مجلات علمی در سطح نمایههای بینالمللی قرار گیرند، وقتی یک مجله تحت نمایههای بینالمللی قرار بگیرند به تدریج به سطح مقالات بینالمللی اضافه میشود، سپس مرتبه ما بالا میرود و ما زمین بازی برای ورود محققان بین المللی را ایجاد خواهیم کرد. ما از مجلات بینالمللی حمایت ویژه میکنیم تا سایرین تشویق شوند این کار را انجام دهند.
وزیر علوم اظهار کرد: ما از بحث آموزش نیز نباید غافل شویم، یک پژوهشگر خوب باید خوب آموزش دیده باشد. کلاسهای درس دوره کارشناسی را فراموش نکنیم و تمام انرژی خود را در دوره تحصیلات تکمیلی نگذاریم. بهترین اساتید ما باید در دوره کارشناسی تدریس داشته باشد، کسی که خوب آموزش ببیند یک پژوهشگر خوب میشود.
وی در پایان از خدمات جبارعلی ذاکری، رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت برای خدمات، افتخارات علمی و فرهنگی انجام شده در این دانشگاه سپاسگذاری کرد و برای منصور انبیا، رئیس جدید این دانشگاه آرزوی موفقیت کرد.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/