لزوم عبور مدارس سما از حالت آموزشی به مهارتمحوری
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از بوشهر، اسماعیل عبداللهی در نشست با مدیران مدارس سمای بوشهر اظهار کرد: حضور نداشتن دانشجویان و دانشآموزان در مراکز علمی و آموزشی، رخوتزا بوده و جامعه علمی نیز از این فاصلهها خسته شده است.
وی اضافه کرد: حضور جوانان در هر عرصهای همواره غنیمت و فرصتآفرین بوده و این شور و شوق منجر به طراوت، امید و شادی مضاعف خواهد شد، امیدواریم با برنامهریزیهای صحیح، کرونا از جامعه رخت بر بندد و دوباره زندگی عادی آغاز شود.
بیشتر بخوانید:
۴ مدرسه مهارتی در مرند راهاندازی میشود
گسترش رشته و جذب مهارتآموز با حذف محدودیت سنی داوطلبان
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اینکه کرونا در دو سال اخیر چالش جدی جهان بوده و محدودیتهای فراوانی ایجاد کرد، یادآور شد: هرچند کرونا بسیاری از هموطنان، خویشان، دوستان و انسانهای بزرگ را از ما گرفت؛ اما موجب شکوفایی ظرفیتهای جدید، کاربردی و کسب تجربیات ارزشمند در امور فردی و اجتماعی بود.
تدبیر و دوراندیشی دو عنصر مهم در مدیریت است
عبداللهی با بیان اینکه کرونا موجب شد بیشتر قدر هم را بدانیم، توضیح داد: یک فرد عاقل و امیدوار در سختیها، نگرانیها و خوشیها همواره نگاه مثبتی به زندگی دارد و با مثبتاندیشی و اتکا به داشتهها و ظرفیتهای خود، حتی از ناملایمات نیز بهره لازم را کسب میکند.
دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر تأکید کرد: مدیر مدبر هیچگاه نقطهای را برای نهایت کار خود متصور نمیشود، هرچند رصد کامل و قاطع آینده امکانپذیر نیست؛ اما میتوان با درسآموزی از تجربیات گذشته و برنامهریزی اصولی، راهبردی و هدفمند خود را به آینده نزدیک و مسیر را با کمترین انحراف طی کرد.
وی، تدبیر و دوراندیشی را دو عنصر مهم در مدیریت نام برد و متذکر شد: ابهام نسبت به آینده و آمادگی برای مواجه شدن با آن، فعالیت و آمادگی زیادی را میطلبد؛ چراکه مخاطرات، چالشها و اتفاقات غیرمترقبه هر لحظه امکان وقوع دارد. از این رو باید پشتوانهای قوی در هر عرصهای اندوخت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، شجاعت را عنصر مهم دیگری در امر مدیریت برشمرد و تبیین کرد: شجاعت در مدیریت به معنی قدرت ریسکپذیری بیشتر بوده و جامعه نیازمند مدیران شجاع و عملگراست و اگر یک مدیر شجاع نباشد از قبل شکست خورده و انسان شجاع هیچ واهمهای ندارد و آماده مبارزه و کارزار خواهد بود.
عبداللهی با بیان اینکه شجاعت در مدیریت سبب همت بیشتر، نگرانی کمتر و توفیق بهتر در کارها میشود، یادآور شد: انسانهای شجاع سعه صدر و وسعت نظر دارند و همه چیز را میبیند. شهید سلیمانی نمونه یک انسان شجاع در جامعه امروزی ماست، این شهید والامقام با بهرهگیری از شجاعت مثالزدنیاش، با امداد الهی سرنوشتها را تغییر داد.
وی با تأکید بر مسئولیتپذیری برای ایجاد تغییرات مثبت و اثرگذار در جامعه توضیح داد: باید در تربیت فرزندان باری از دوش خانوادهها برداشته شود، معلمان و مدیران ما براساس آموزههای دینی و الهی باید بهگونهای به دانشآموزان نزدیک شوند که آنان احساس کنند از یک خانهای که متعلق به پدر و مادرشان است به خانهای جدید که اولیای آن مانند پدر و مادرشان دلسوز است، نقل مکان کردهاند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با تأکید بر اینکه ایمان به خدا موجب گشایش درهای رحمت و موفقیت است، مطرح کرد: باید در امتداد خانوادهها باشیم، دراینصورت خانوادهها از ما رضایت خواهند داشت.
افق مدارس سما چیست؟
عبداللهی با تأکید بر برنامهریزی جدید و جدیتر در مجموعه معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی سما گفت: دنیای امروز نیازمند آموزش صرف برای سواد خواندن و نوشتن نیست؛ بلکه آموزش را برای افزایش کارایی، توانمندی و قدرت مواجهه با مسائل و مشکلات و رفع چالشها در زندگی میخواهد.
وی با بیان اینکه در قبال نسل جوان مسئولیت داریم، تأکید کرد: توانمندسازی یک مأموریت مهم مراکز آموزشی است و مدیران، معلمان و استادان باید ضمن شناسایی قابلیتهای جوانان با برنامهریزیهای خلّاقانه و نوآورانه در حوزههای فرهنگی، پژوهشی و علمی موجب شکوفایی استعداد آنان شوند.
دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به برنامه تحول و تعالی دانشگاهها گفت: سکون، رکود، ایستایی و یک شکل بودن هرگز صحیح نیست، همانطور که مقام معظم رهبری بر ضرورت دائمی تأکید دارند.
عبداللهی با اشاره به اینکه مدارس سما ظرفیت و زیرساختهای دانشگاه را بهعنوان پشتوانه خود دارند، توضیح داد: مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در یک راستا و برای هدفی مشترک تلاش میکنند و ما بهعنوان دانشگاه از بُعد معنوی و امکانات در کنار مدارس هستیم.
وی با تأکید بر اینکه افق برای مدارس سما استقلال مالی، عبور از یک مدرسه آموزشی و تبدیل شدن به مدرسه مهارتمحور و کاربردی و تغییر از مدرسه عادی به مدرسه فوقالعاده، متمایز و برند در استان بوشهر است، بیان کرد: دستیابی به این مهم نیازمند برنامهریزی دقیق و ارتقای کیفیت است. کنترل هزینهها، افزایش درآمدهای شهریهای و غیرشهریهای، فعالیتهای جذاب خارج از برنامه آموزشی در محورهای پرمتقاضی همچون زبان، کامپیوتر، قرآن و برنامههای متنوع فرهنگی از مهمترین این راهکارها است.
بیشتر بخوانید:
صدور مجوز راهاندازی دانشکده مهارت در سپیدان
ادغام آموزشکدههای فنیوحرفهای با چه چالشهایی مواجه است؟
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به شعار «هر مدرسه، یک مهارت» بر ساماندهی نیروهای انسانی و امکانات تأکید کرد.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر هم با تأکید بر برندسازی و سرآمد بودن، توجه به مسائل آموزشی و حوزه خدمات آموزشی را یک ضرورت در راستای ارتقای کیفیت و رضایتمندی برشمرد و اظهار کرد: فضای آموزشی و فیزیکی مدرسه باید با نشاط، پویا و جذاب اداره شود.
رسول اسکندری با اشاره به توصیههای مقام معظم رهبری بر سه موضوع تحصیل، تهذیب و ورزش عنوان کرد: در بخش تحصیل و آموزش دنبال جذابیت در آموزش هستیم. در حوزه ورزش هم با تصویب شورای ورزش مدارس سما با توجه به اینکه ورزش و فعالیت بدنی مقولهای پرطرفدار برای دانشآموزان است.
وی با بیان اینکه اجرای برنامههای ورزشی فراتر از زنگ ورزش و بازدید از باشگاههای ورزشی، دعوت از ملیپوشان و سرآمدان ورزشی مدنظر است، عنوان کرد: یکی از اهداف مهم مدارس سما در کنار آموزش و مهارتافزایی، توجه به مسائل تربیتی است تا نسلی تربیت شود که ارزشهای انسانی در آن نهادینه شده باشد.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/