دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی کرد؛

۲ هزار میلیارد ریال هزینه نمایش آقای مدیرعامل/ بانک ملی چه زمانی به ریل برمی‌گردد

در حالی که زیان انباشته بانک ملی ۷۳ درصد معادل سرمایه این بانک است اما ۲ هزار میلیارد ریال از سوی این بانک برای تبلیغات هزینه شده است.
کد خبر : 615446
بانک ملی

به گزارش خبرنگار بورس، بانک و بیمه خبرگزاری آنا، بانک ملی به‌عنوان یکی از دو بانک بزرگ و قدیمی ایران حال روز خوشی ندارد و سوء مدیریت موجود در این مجموعه مالی بزرگ موجب شده تا این بانک با مشکلات و زیان مالی مواجه شود.


وضعیت بانک ملی چنان بغرنج و نامساعد است که تا ماه گذشته مدیران این مجموعه از ارائه گزارش صورت مالی خودداری می‌کردند تا سوءمدیریت و زیان‌های آن علنی نشود.


با تغییر دولت و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییرات مدیریتی در وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در اقدامی قابل‌تقدیر اطلاعات مالی این بانک را منتشر کرد تا سوء مدیریت در این مجموعه بیش از گذشته علنی شود.


صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی نشده سال ۱۳۹۹ بانک ملی نشان می‌دهد، سرمایه بانک ملی در سال ۹۹ با تجدید ارزیابی دارایی‌ها از عدد ۱۹ هزار و ۸۵۶ میلیارد تومان به ۹۲ هزار و ۲۹۲ میلیارد تومان رسیده  اما باوجود رشد ۳۶۴ درصدی سرمایه بانک ملی، این بانک با ثبت زیان ۶۷ هزار و ۵۲۳ میلیارد تومانی، زیان انباشته بانک معادل ۷۳ درصد از سرمایه بانک است و این بانک مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شود.


زیان انباشته بانک ملی از زمان نشستن محمدرضا حسین زاده  بر روی صندلی مدیریت این بانک یعنی از سال ۹۵، از ۱۱۳ هزار میلیارد ریال به ۶۷۰ هزار میلیارد ریال رسید و کفایت سرمایه آن منفی ۱۱ درصد شده است. بر اساس صورت مالی منتشرشده، از کل مانده تسهیلات غیر جاری ۱۶ هزار میلیارد تومانی بانک ملی، ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک جزو مطالبات مشکوک الوصول است یعنی باگذشت بیش از ۱۸ ماه از سررسید، مشتری آن را پرداخت نمی‌کند.


با توجه به عملکرد مالی، بانک ملی مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شود.



۲ هزار میلیارد ریال هزینه تبلیغات


این عملکرد ضعیف بانک ملی در سایه مدیریت محمدرضا حسین زاده به وقوع پیوسته و انتقادات زیادی به نوع مدیریت وی از سوی کارشناسان و افراد مختلف صورت گرفته است، از انتصابات مدیران غیرتخصصی که با سفارش‌های سیاسی به کار گرفته شدند تا ایجاد پست‌های جدید و افزایش هزینه‌های بانک و در کنار آن پیگیری نکردن وصول مطالبات، وی را در زمره ضعیف‌ترین مدیران بانک ملی قرار داده است.




بیشتر بخوانید:


قانون جدید چک روی میز رئیس بانک مرکزی؛ کسبه ناراضی و نواقص پابرجا!




در کنار تمام سوءمدیریت ها، مدیرعامل بانک ملی برای اینکه نشان دهد مدیر کارآمدی برای مجموعه بانک ملی است و اندک اقدامات خود را به نمایش بگذارد و آنها را در بوق و کرنا کند، ۲ هزار میلیارد ریال صرف هزینه تبلیغات کرده است آن‌هم در بانکی که زیان انباشته آن معادل ۷۳ درصد از سرمایه بانک است.


برخی از رفتارها ناشی از حقد و حسد است


اما مدیرعامل این بانک به‌جای عذرخواهی از نحوه مدیریت خود که یک بانک بزرگ دولتی را به چنین وضعیت اسفناکی رسانده در کمال آرامش می‌گوید«ورشکستگی صرفاً برای بانک‌های خصوصی اتفاق می‌افتد و هرگز برای بانک‌های دولتی اتفاق نمی‌افتد و تابه‌حال هم سراغ نداشته‌ایم». 


حسین زاده مدعی شده«این بانک در حوادث قهری مثل زلزله، سیل، خشک‌سالی و ... تسهیلات کم‌بهره و طولانی‌مدت پرداخت می‌کند و این عوامل، زیان دِه شدن بانک را در صورت‌های مالی نشان می‌دهد. بانک‌های بزرگی همچون بانک ملی ایران که از طرف دولت‌هایشان مأموریت و تکالیف متعدد دارند، اکثریت زیان دِه هستند و صِرف ِ زیان دِه بودن نمی‌تواند اشکالی ایجاد کند».


وی حتی به منتقدان نیز تاخت و ادعا کرد« برخی از رفتارها ناشی از حقد و حسد از پیشرفت‌های بانک ملی ایران در عرصه نوآوری و مدرنیزاسیون می‌باشد که پیش‌قراول همه بانک‌ها شده است».


به نظر می‌رسد با توجه به حساسیت وزیر اقتصاد برای سروسامان دادن و شفاف‌سازی وضعیت بانک‌های کشور که نمونه آن در انتشار صورت‌های مالی نمود پیدا کرد این انتظار می‌رود که هر چه زودتر وضعیت مدیریت این بانک بزرگ کشور مشخص شود تا با تغییر مدیریت، بانک ملی به ریل اصلی خود بازگردد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته