اندر مصائب شغلی که نانش در روغن است/ خبرنگاری در ایران با کمترین امکانات و تسهیلات
گروه فرهنگی خبرگزاری آنا؛ این گزارش درباره خبرنگاران است، کسانی که بارها برای حل مشکلات جامعه و دغدغههای مردم تلاش میکنند و با وجود همه موانعی که در مسیرشان قرار دارد اما تا پاسخ درستی نگیرند، آرام نمینشینند. خبرنگاری از جمله شغلهایی است که دیگر افراد جامعه با شنیدن نام این شغل تصور میکنند که شاغلان این عرصه به واسطه دیدار و برگزاری جلسات با مسوولان، از امتیازات زیادی برخوردارند و یا به اصطلاح خودمانی «نانشان درروغن است» و «پول پارو میکنند»! و عجیب است اگر مردم عادی بدانند که تا همین چند سال پیش این قشر از جامعه از بدیهیترین حقوق شاغلان یعنی بیمه تامین اجتماعی و تکمیل درمان برخوردار نبودند.
بهاری که خزان شد!
دهه ۸۰ بود که با زمزمه تاسیس صندوقی برای حمایت از هنرمندان و اصحاب رسانه، اهالی فرهنگ و هنر به وجد آمدند که سرانجام حقوق تضییع شده آنها نیز دیده شد. اظهارات مدیرعامل وقت صندوق اعتباری هنر در خصوص برنامههای این نهاد؛ نوید آغاز فصلی نو در فعالیتهای هنری را میداد. اما زمان زیادی لازم نبود تا خبرنگاران و هنرمندان متوجه شوند که روزهای برگریزان خزان نزدیک است. شرایط برای پوشش بیمه تامین اجتماعی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی روزبهروز و سالبهسال سختتر شد تا اینکه خبرنگاران عطای بیمهای که با بیمه خویشفرما تفاوت زیادی ندارد را به لقایش بخشیدند و این گونه مسئلهای که قرار بود آسودگی خاطر خبرنگاران بالاخص خبرنگاران آزاد را فراهم آورد، پتکی شد بر سر اصحاب رسانه تا هر طور شده خود را به یک رسانه متصل کنند.
از بیمه تامین اجتماعی که بگذریم به داستان دنبالهدار بیمه تکمیل درمان میرسیم. در سالهای اخیر بیمه تکمیلی بیشتر برای رفع خسارات ناشی از درمان استفاده میشود، خساراتی که تا پیش از این نهادهای بیمهگذار پایه مسئول رفع آنها بودند و در گذر زمان داشتن بیمه تکمیلی برای خبرنگاران از نان شب هم واجبتر شد، خبرنگارانی که روزانه فشار و اضطراب و استرس زیادی را متحمل میشوند و از سازمانی به سازمان دیگر در حال رفتوآمد هستند و البته باید در برخی از اوقات بدرفتاری یا زد و خورد را نیز به جان بخرند.
برای عضویت در صندوق اعتباری هنر کفش آهنی به پا کنید!
نگاهی به کارنامه چند ساله بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر نشان میدهد که باید برای عضویت و استفاده از خدمات این نهاد کفش آهنی به پا کرد. بد نیست در این گزارش هفت خوان رستمکش عضویت را بررسی کنیم:
برای عضویت در این صندوق ابتدا باید در سامانه جامع رسانههای کشور عضو شده و سپس توسط کارشناسان به عنوان خبرنگار تایید شوید. در این بخش باید اسنادی معتبر از رسانههایی که در آنجا کار کردید ارائه دهید، تصاویری از تمام مدارک شناساییتان آپلود کنید، نام چند نفر دیگر از اهالی رسانه که شما را میشناسند به عنوان معرف به ثبت برسانید و هر مدرک و سند و معرفینامه و گواهینامهای که به واسطه این شغل دارید و به نامتان ثبت شده را در سایت بارگذاری کنید.
بعد از این مرحله کارشناسانی که در کل ایام سال، نه نامی از آنها شنیده میشود و نه حرکت سازندهای در جهت بهبود شرایط عضویت میکنند و تنها در سه ماهه نخست سال منتظر دریافت مدارک خبرنگاران برای بررسی هستند. این بررسی مدارک در نوع خود، بازی پینگ پونگی بین خبرنگار و کارشناس است و دیده شده که بالغ بر ۴ تا ۵ بار ایرادات بنیاسرائیلی از نوع ورود اطلاعات گرفته میشود تا در نهایت پرونده تایید شود.
اگر از این خوان گذر کردید، مطمئن باشید که برای ثبت نام در سایت صندوق اعتباری هنر دستانتان سریعتر شده و زودتر فرمها را پر میکنید. پس از تکمیل اطلاعات باید به انتظار بنشینید. انتظار نامهای که کارشناس سامانه جامع رسانههای کشور به صندوق بفرستد. این فرآیند را نه میتوان حضوری انجام داد و نه میتوان به کارشناسان پر از مشغله فشار وارد کرد تا زودتر انجام دهند!
اگر شانس بیاورید و نامه به موقع ارسال شود نوبت به پرداخت حق عضویت و انتخاب طرح بیمه تکمیلی میرسد. طرحهای بیمه تکمیلی در قالب سه طرح امید، آرامش و رفاه به خبرنگاران و هنرمندان ارائه میشود که اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم با مبالغ مناسبی، تعهدات بیمه تکمیلی برای خبرنگاران فعال میشود.
در این مرحله، اهالی هنر و رسانه میتوانند نفسی از سر آسودگی بکشند که سرانجام تلاشها نتیجه داده اما زمان برداشت نتیجه که میرسد و نوبت به استفاده از خدمات بیمه تکمیلی که میشود، این دم کوتاه آسایش به آه تبدیل میشود.
چرا که صندوق اعتباری هنر، برای دریافت مدارک پزشکی سامانهای با عنوان «بیمانو» را راهاندازی کرد که سوای مشکلات نرمافزاری که گاهی با تلفن همراه دچار اختلال میشود، باید عکس مدارک را ارسال و اگر تایید شد، اصل مدارک هم یا با پست و یا حضوری تحویل نماینده بیمه تکمیلی در صندوق اعتباری هنر داد. همین فرایند دو مرحلهای گاه به حدی طولانی میشود که شاید یک ماه هم از گذراندن «دوران نقاهت» بگذرد اما مدارک هنوز تایید نشده باشد. پس از بررسی و رفع اشکالات محتمل، «دوره کمون» فرا میرسد.
انتظاری که نتیجه نداشت
بررسیهای میدانی نشان میدهد که برخی از خبرنگاران تا ۶ ماه منتظر دریافت خسارات درمانی آن هم با کسر فرانشیز ۲۰ درصد بودند ولی این انتظار سرانجام مطلوبی نداشت و حتی موجب آن شد که بیمه گیرنده از خیر دریافت پول بگذرد!
بیشتر بخوانید:
وزیر ارشاد: دولت در صدد است که آسیبهای اصحاب هنر را جبران کند
فشار اقتصادی بر تئاتریها چند برابر هنرمندان سینما و تلویزیون است
هنرکارت، سدی برای رسیدن به پول
«هنر کارت»، نیز پدیده جدیدی بود که باعث شد پولهای بلوکه شده خسارات و حتی مواهب بسیاری(!) که صندوق در دوران شیوع کرونا به اعضای صندوق پرداخت میکرد ، بدون آن قابل تبدیل به وجه نقد نبود. با وجود آنکه اعضای صندوق سال گذشته برای دریافت هنر کارت اقدام کردند اما بینظمی در ارسال کارت و عدم اطلاع زمان ارسال به اعضای صندوق موجب شد که برخی از خبرنگاران و هنرمندان تا همین لحظه هم نتوانند به این کارت دسترسی پیدا کنند و لذا برای دریافت پول، هربار در صف طویل بانک ایستاده و با استفاده از سایر حسابهای متصل، حقوق خود را دریافت کنند.
گفتنیها درباره گذشته و آنچه بر سر قشر فرهنگی جامعه آمده، زیاد است اما خوش بینیم به آینده و به دولت جدید و چشمانمان منتظر به لبهای محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا بلکه با دستور لازمالاجرایی برای بهار خزان شده اهالی رسانه و هنر تدبیری بیاندیشد، چرا که وزیر ارشاد، اول مهرماه در توییتر اعلام کرد: «با پیگیریهای انجام شده و دستور رئیس جمهور محترم، به زودی تسهیلات بلاعوض و کم بهره از طریق صندوق اعتباری هنر در اختیار هنرمندان قرار بگیرد».
باید منتظر بود و دید که آیا آخرین پاییز قرن که با این خبر خوش آقای وزیر آغاز شد، با اجرایی شدن آن و تزریق وام بلاعوض و کمبهره به اصحاب هنر و رسانه و چاره اندیشی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر برای فرآیند نفسگیر عضویت و دریافت خسارات درمانی به پایان میرسد؟
انتهای پیام/۴۱۷۳/
انتهای پیام/