دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1400 - 14:43
آیت‌الله حسینی‌آملی:

بعد معرفتی آیت‌الله حسن‌زاده(ره) سرآمد همه فنون ایشان بود

آیت الله سیدعلی حسینی‌آملی گفت: بعد معرفتی توحیدی و ولایی آیت‌الله حسن‌زاده آملی (ره) سرآمد همه فنون ایشان بود.
کد خبر : 614420
بزرگداشت حکیم ذوالفنون



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از کاشان، آیت‌الله سیدعلی حسینی آملی در بزرگداشت حکیم ذوالفنون، عالم ربانی و سالک توحیدی آیت‌الله حسن‌زاده آملی (ره) که به همت دانشگاه آزاد اسلامی ناحیه شمال استان اصفهان و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی و سازمان بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، گفت: بعد معرفتی توحیدی و ولایی آیت‌الله حسن‌زاده آملی (ره) سرآمد همه فنون ایشان است.


وی با بیان این که آیت‌الله حسن‌زاده آملی (ره) به اعتبار همین اصطلاح ذالفنونی فنون مختلف و متعددی را در خود جمع کرده است، گفت: سرآمد همه فنون ایشان شاید بتوان گفت بعد معرفتی توحیدی و ولایی ایشان است.


علم و عمل دو جوهر انسان سازند


آیت‌الله حسینی آملی ادامه داد: همانطوری که در آثار قلمی و گفتار آن بزرگوار مکرر آمده است که علم و عمل دو جوهر انسان سازند، موضوعی را که بیش از سایر امور اهتمام داشتند؛ پرداختن به خویشتن خویش است.


وی ادامه داد: همانطور که در آیات قرآن آمده است در سوره مبارکه مائده آیه ۱۰۵ می‌فرماید که «ای مؤمنین مواظب خودتان باشید»، حضرت سیدالساجدین علیه‌السلام هم فرمودند که همه خیر در این است که هر کسی از خودش صیانت کند و کشیک نفس خودش را بکشد.


شاگرد برجسته آیت‌الله حسن‌زاده آملی (ره) اظهار کرد: خداوند متعال به ما انسان‌ها استعداد سیر در تحصیل کمالات غیرمتناهی را در ما تعبیه فرمود و ما خلیفه‌الله نامید که الله او جامع صفات، جمال و جلال غیرمتناهی به ذات است.


حسینی آملی اظهار کرد: آنجا که بر ما خطاب کردند «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‌آدَمَ» «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ» این بیان استعداد انسان‌هاست ما می‌توانیم مکرم باشیم، ما می‌توانیم به احسن قوام موجودات عالم باشیم، اگر چه در سوره سجده داریم که هر چیزی در جای خود حَسن و اَحسن است.


انسان میان همه محسنه‌ها استعداد سیر تعالی و تکاملی غیرمتناهی دارد


وی افزود: انسان میان همه محسنه‌ها استعداد سیر تعالی و تکاملی غیر متناهی دارد، همانطور که امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند هر ظرفی به پذیرش مظروف از گنجایش آن کاسته می‌شود، لکن وقایع علم که همان، جان انسان است قابلیت غیر متناهی دارد و با این توضیح هر مقداری این سیر متناهی بالاتر بیاید بر گنجایش او افزوده می‌شود.


این عالم دینی ادامه داد: این استعداد تا مقام خلیفه‌اللهی یعنی غیرمتناهی است و نکته‌ای که باید مورد توجه باشد این است که ما باید خود را بشناسیم تا این استعداد شکوفا شود و زمینه شکوفایی آن فطرت ماست.


یکسره زمین معبد است


شاگرد برجسته آیت‌الله حسن‌زاده آملی (ره)، اظهار کرد: این که حضرت آدم ابوالبشر را فرستادند یعنی فضای زندگی ما مدرسه‌ای است که فارغ‌التحصیلان سطح عالی آن می‌شوند عبدالله که معلوم می‌شود زمین معبد است، و پیامبر (ص) در شب معراج در سطح عالی ویژگی عبودیت را نشان داد.


انسان آمده است تا استعداد عبودیتش بالفعل بشود


وی با بیان این که اگر استعدادی داریم عبودیت است، گفت: استاد گرامی ما مکرر می فرمودند در آثار و مکتوبات هم، که انسان آمده است تا استعداد عبودیتش بالفعل بشود لکن محتاج دستورالعمل و برنامه است،‌ دستورالعمل‌های تدوینی دارد مانند مرتبه آغازش فقه اصغر، مرتبه متوسطش فقه اوسط علم کلام و مرتبه فقه اکبرش عرفان اسلامی است.


حسینی آملی افزود: برخی از شاگردان این بزرگوار اعتقاد بر این داشتند که ایشان در تقلید در مباحث فقهی، در علم کلام آثار کلامی ایشان و همچنین مکتوبات دیگر مسلم‌العلمیت هستند، لکن در مقام فقه اکبر که همان عرفان است به معرفتی که در دو بعد بیشتر تاکید شده که اصل عرفان هم برهمین مبناست، توحید چیست و موحد کیست،؟ رسیده بود.


وی گفت: توحید در مقام تکوینی آیات قرآن هم بیان می‌کند انسان به جایی برسد که حقیقت نور توحید را باید از درون خودمان دریبابیم.


انتهای پیام/۴۱۱۷/



انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب