دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یک کارشناس آب: مشترکان آب منتظر افزایش هزینه‌ها باشند

یک کارشناس آب با ابراز نگرانی از کاهش شدید سطح سفره‌های آب زیرزمینی گفت: با ادامه روند برداشت از سفره‌های زیرزمینی و کاهش سطح آنها باید تدابیر لازم را برای انتقال آب از نقاط دوردست با کور شدن سفره‌ها بیاندیشیم.
کد خبر : 61326

فاضل تاراس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه هزینه انتقال آب بر دوش مصرف‌کننده خواهد بود، افزود: با این اوضاع مصرف کننده باید در انتظار گران شدن آب و افزایش هزینه‌های خود باشد.


وی تصریح کرد: باید با کنترل مصرف و کاهش آلودگی‌ها به استمرار و جلوگیری از کور شدن سفره‌های آب زیرزمینی و کمبود آب در شهرها کمک کرد اما متاسفانه کاهش سطح سفره‌ها طی سال‌های اخیر موجب نگرانی شدید کارشناسان شده است.


معاون فنی شرکت مهندسی مشاور کاوان دشت پیشگام اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای تهران هر چند سال یکبار با حفر چاه‌هایی سطح آب زیرزمینی را مشخص می‌کند و بر اساس آن مجوز استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی و چاه‌ها صادر می‌شود.


باید با کنترل مصرف و کاهش آلودگی‌ها به استمرار و جلوگیری از کور شدن سفره‌های آب زیرزمینی و کمبود آب در شهرها کمک کرد

تاراس با تاکید بر اینکه اکثر دشت‌های تهران وضعیت مناسبی ندارند، ادامه داد: دشت قم نیز مشکلات خاص به لحاظ شوی آب را دارد. دشت‌های سمنان-ایوانکی و کرج-قزوین نیز از سطح پایینی در آب‌های زیرزمینی برخوردارند.


وی بیان کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر نزولات جوی با کاهش رو‌به‌رو بود. از طرفی جمعیت شهرها نیز روند فزاینده‌ای را به خود گرفتند که این پارامتر موجب کاهی کمیت و کیفیت آب‌های زیرزمینی در کشور شدند.


تاراس اضافه کرد: با گرم شدن کره زمین میزان تبخیر از آب‌های سطحی نیز بیش‌تر شده است که همین امر فشار بر سفره‌های آب زیرزمینی را بیش‌تر می‌کند. البته این پدیده تنها مختص به ایران نیست و همه کشورها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.


این کارشناس آب تاکید کرد: 10 سال گذشته اگر شهرداری چاهی را در خیابان‌های تهران حفر می‌کرد در عمق 20 متری به آب می‌رسید اما اکنون باید عمق چاه‌ها 40 متر باشد و این نشان از دو برابر شدن افت سطح آب‌های زیرزمینی دارد.


به گفته وی، افزایش جمعیت و به تبع آن بالا رفتن درخواست برای آب مشکلات جدی تامین آب شرب شهرها را برای مسئولان خواهد داشت.


10 سال گذشته اگر شهرداری چاهی را در خیابان‌های تهران حفر می‌کرد در عمق 20 متری به آب می‌رسید اما اکنون باید عمق چاه‌ها 40 متر باشد

تاراس عنوان کرد: شرکت آب منطقه‌ای تهران طی سال‌های اخیر راهکارهای بسیاری برای تامین آب شرب تهران از جمله برداشت از سد طالقان، افزایش سهمیه آب تهران و کاهش سهمیه آب سار شهرها، حفر چاه‌هایی با عمق 100 تا 250 متر برای آبدهی شهرک‌های تازه تاسیس اطراف تهران و... به کار گرفت.


وی گفت: البته علاوه بر حفر چاه و استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی دشت آبرفتی تهران، بخشی از آب مصرفی تهرانی‌ها از مخازن سد‌هاس لار، طالقان، کرج، امیرکبیر و جاجرود تامین می‌شود.


تاراس بیان کرد: فلزات سنگین و نیترات ناشی از مواد مورد استفاده ساکنان پایتخت موجب آلودگی سفره‌های آب زیر زمینی اطراف تهران می‌شود چرا که این مواد در آب حل شده و به صورت یون وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند.


این کارشناس حوزه آب خاطرنشان کرد: چاه‌های حفر شده در دشت تهران نه اینکه هیچ آلودگی نداشته باشند اما عموما در مناطقی حفر می‌شوند که کم‌ترین حد آلودگی‌ها دارند. هرچند این آب‌ها با کلرزنی وارد شبکه می‌شوند اما هر از چند گاهی نیز ایجاد بیماری‌های متعددی می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته