دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1400 - 12:47

زمان مناسب برای صرف شام افراد دیابتی

زمان صرف وعده شام برای افرد دیابتی بسیار مهم‌تر از این است که چه بخورند یا چقدر بخورند.
کد خبر : 604990
دیابت



به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، دکتر «لادن گیاهی»، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در صفحه اجتماعی‌اش نکات ارزشمندی را درباره‌ میزان و زمان صرف وعده شام برای افراد دیابتی مطرح می‌کند. گیاهی می‌گوید: «زمان شام خوردن از این حیث قابل توجه است که ما در بدنمان ساعت فیزیولوژیک بسیار دقیقی داریم که ترشح هورمون‌ها را در طول روز تنظیم می‌کند و اگر زمان صرف وعده شام صحیح نباشد می‌تواند روی تنظیم قند خون مان به ویژه برای دیابتی ها در روز بعد تاثیر مستقیم بگذارد.»


وی خاطرنشان می‌کند: «بهترین زمان برای صرف شام در فصل تابستان بین ساعت ۱۹ تا ۲۱ است و افراد دیابتی نباید دیرتر از این زمان شام بخورند. گیاهی از مضرات دیر شام خوردن به بالا بردن ریسک چربی و فشار خون اشاره می‌کند که علاوه بر حساسیت بیشتر فرد دیابتی، می‌تواند آسیب کبدی را به دنبال داشته باشد.»


وعده شام را حذف کنیم؟


حذف شام یا جایگزینی آن با میوه و سالاد غلط است. وی ضمن این مقدمه ادامه می‌دهد: «مصرف شیر و نان گزینه‌ خوبی است اما تکرارش توصیه نمی‌شود چراکه در طولانی مدت روی کنترل قند خون تاثیر منفی می‌گذارد». گیاهی همچنین خاطر نشان می کند: «تکرار مصرف نان و پنیر هم توصیه نمی‌شود اما در صورتی که فرد دروعده صبحانه از پنیر استفاده نکند ایرادی ندارد.» وی می‌گوید: «به‌طور کلی باید یک چهارم وعده ناهارمان از شام کم ‌شود که مقدار دقیق این وعده شخصی سازی شده و با توجه به سن، وزن و فیزیولوژی بدن فرد از حجم ناهارش کاسته خواهد شد.»


برای شام چی بخوریم؟


این متخصص تغذیه توصیه می‌کند: «باید از صرف باقی‌مانده وعده ناهار مثل برنج و خورشت خودداری شود و میزان یک چهارم کربوهیدرات را با فیبر و پروتئین کافی در این وعده بگنجانیم». این متخصص تغذیه غذاهایی مانند ساندویچ مرغ و سبزیجات همراه با کلم (در صورت کم کار نبودن تیروئید)،عدسی یا سوپ و سالاد تخم مرغ را برای صرف در وعده شام پیشنهاد می‌کند.


وی ضمن تاکید بر این نکته که موارد یاد شده مواد مغذی لازم برای بدن فرد دیابتی را فراهم می‌کند، می‌گوید: «پرهیز از مصرف غذا مشابه با حجم ناهار در شب ضروری است اما در موقعیت‌هایی می‌توان غذای ظهر را تغییر داد مثلا از مصرف ماکارونی، برنج، نان و سیب زمینی پرهیز نمی‌کنیم اما مقدار آن را متناسب با شرایط کم می‌کنیم یا روش طبخ اش را تغییر می‌دهیم مثلا از ماکارونی سبوس دار استفاده می‌کنیم و آن را دم نمی‌دهیم یا سیب زمینی را در کنار مرغ ،گوشت و سبزیجات غیر نشاسته‌ای مصرف می‌کنیم».گیاهی در پایان می‌گوید: «با در نظر داشتن نکات یاد شده کنترل نوسان قند ضمن صرف وعده شام امکان پذیر خواهد بود».


منبع: زندگی سلام


انتهای پیام/



انتهای پیام/

برچسب ها: دیابت شام قند خون
ارسال نظر
هلدینگ شایسته